عزل 5 مدیر و تشویق 75 نفر با گزارشات مردمی در سامانه فواد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در راستای ارتقای شفافیت، عدالت اداری و افزایش رضایتمندی شهروندان، «سامانه فوریتهای اداری» یا فواد 128 راهاندازی شده است. این سامانه با یک شماره سهرقمی ساده، به مردم این امکان را میدهد که در صورت مواجهه با مشکلات یا نارضایتی از خدمات دستگاههای اجرایی، موضوع را فوراً گزارش و پیگیری کنند.
علاءالدین رفیعزاده رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص دلایل ایجاد سامانه فواد 128 روند اجرایی و اهداف این سامانه گفت: در حوزه نظام اداری، مستحضرید که برنامههای متعددی در ادوار مختلف داشتهایم. در خود قوانین و مقررات نیز احکامی آمده است؛ یعنی اگر از برنامه اول پیشرفت در نظر بگیریم تا اکنون که برنامه هفتم هستیم، علاوه بر برنامههای توسعه، برنامههای جداگانهای نیز وجود داشته، ولی آنچه که مردم باید از خروجی اجرای این برنامهها دریافت کنند، شاید به آن شکل محقق نشده است. به عبارت دیگر، مردم همچنان وقتی به نظام اداری مراجعه میکنند تا خدمتی را دریافت نمایند، رضایتمندی کامل ندارند.
وی افزود: این سامانه نقشش این است که وقتی مردم به دستگاههای اجرایی برای دریافت خدمتی مراجعه میکنند، مثلاً میبینند کارمندی که باید ارائه خدمت دهد، پشت میزش نیست یا در مرخصی است و جایگزینی برای او تعیین نشده، یا با بیاحترامی مواجه میشوند و تکریم نمیشوند، یا مثلاً سامانه قطع است و خدمات به دلیل قطع بودن سامانه ارائه نمیشود.
هفت شاخص به این شکل تعیین کردهایم که وقتی شهروندان عزیز مراجعه میکنند به یک اداره، با مصادیق هفتگانه مواجه میشوند که سه مورد آن را عرض کردم، و سپس با یک شماره سه رقمی تماس میگیرند و مشکل خود را مطرح میکنند؛ مثلاً میگویند: «آقا، من الان در فلان شعبه فلان اداره هستم، اینجا بیاحترامی میشود» یا «کارمند ارائهدهنده خدمت حضور ندارد و جایگزینی برای او تعیین نشده».
رفیعزاده با بیان اینکه هدف ما در این سامانه این است که دیگر موکول به بررسیهای آتی نکنیم، گفت: مثل 110، ولی در حوزه اداری. بلافاصله مرکز تماس ما شکایت را در سیستم ثبت میکند و بلافاصله پیامکی برای شاکی ارسال شده و مدیر ارزیابی و بازرسی آن دستگاه فوراً به موضوع ورود پیدا میکند، یا حضوری یا تلفنی با آن شعبه تماس میگیرد که «آقا، آنجا چه خبر است و چرا این اتفاق افتاده». به این ترتیب، مسئله بلافاصله حل و خاتمه پیدا میکند.
سپس مرکز تماس دوباره با شاکی تماس میگیرد و میپرسد که «آیا مشکل حل شد، چه اتفاقی افتاد، رضایت دارید یا خیر». این فرایند در کمترین زمان ممکن انجام میشود، هرچند برخی شکایات ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. اکنون این سامانه را در سومین استان راهاندازی کردهایم تا بهروزرسانیهای لازم را انجام دهیم و سپس آن را در سراسر کشور پیادهسازی کنیم.
عزل 5 مدیر و تذکر به 82 نفر براساس گزارشات فواد
معاون رئیس جمهور در خصوص آخرین نتایج اجرایی سامانه فواد 128 گفت: در سه ماه گذشته، که این طرح در استانهای قزوین و البرز به صورت آزمایشی اجرا شده، نتایج خوبی به دست آمده است. نکته جالب آن است که بازخوردهای قابلتوجهی دریافت کردهایم؛ مثلاً تا پیش از این، در کشورمان نداشتیم که کارمندی یا مدیری به دلیل برخورد نامناسب با مراجعهکننده عزل شود، اما در سه ماه گذشته، از همین طریق پنج مدیر برکنار شدند.
وی تاکید کرد: سیستم امتیازدهی دقیقی طراحی کردهایم. این سیستم ضمانت اجرایی مناسبی دارد تا اگر کارمند یا مدیر دستگاهی کوتاهی کند، ابزارهای برخوردی اعمال گردد. در سه ماه گذشته در همان دو استان، پنج مدیر عزل، 82 نفر تذکر دریافت و 75 نفر نیز تشویق شدند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه این سامانه فقط جنبه کارت زرد یا تذکر ندارد، بلکه جنبه کارت سبز نیز دارد، گفت: یعنی افرادی که عملکرد مناسب داشته و رضایت مردم را به دست آوردهاند، تشویق میشوند. همچنین سازوکاری طراحی شده تا اگر فردی تذکر گرفته ولی در سه ماه بعد بدون خطا کار کند، تذکر او پاک شود.
استانهای مجری و توسعه سامانه
لازم به ذکر است، سامانه فواد 128 به شکل آزمایشی و مرحلهای در استانهای قزوین (آغاز اجرای آزمایشی از نیمه اردیبهشت)، البرز (پیوستن از ابتدای مرداد به عنوان دومین استان) و تهران ( آغاز رسمی از اول مهرماه) اجرا شده است.
به نظر میرسد که قرار است تا به زودی این سامانه در تمامی استانهای کشور فعال شده تا امکان ثبت گزارشات در کل کشور فراهم شود.
تنها در شهریور ماه،10 هزار تماس با سامانه برقرار شده که نشاندهنده استقبال مراجعین به دستگاههای دولتی از سامانه فواد 128 است.
فواد ابزاری برای بازگشت اعتماد عمومی به دستگاههای دولتی خواهد بود؟
با توجه به اینکه فواد 128 به عنوان یک سامانه جدید برای دریافت گزارشات و نظارت جدیتر بر دستگاههای دولتی ایجاد شده است، حفظ روند سریع و قاطع واکنش به گزارشات از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حقیقت میتوان گفت که این سامانه میتواند یک ابزار بسیار کاربردی در بهبود روند ارائه خدمات در دستگاههای دولتی باشد به شرط آنکه تضامین اجرایی آن در طول زمان حفظ و تقویت شود.
با فراگیر شدن این فواد 128 در کل کشور، این سامانه میتواند به یکی از پایههای حکمرانی مطلوب و افزایش اعتماد عمومی به دستگاههای اجرایی تبدیل شود.
انتهای پیام/