بحران زیرساخت آموزشی در شهر کرمان؛ 570 کلاس درس با جمعیت بالای 40 نفر

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با ابراز نگرانی از تراکم بالای دانش آموزان در مدارس، گفت: بیش از ۵۷۰ کلاس درس با جمعیت بالای ۴۰ نفر در شهر کرمان وجود دارد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا فرحبخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در نشست کارگروه مردمی‌سازی مدرسه سازی با بیان اینکه «فضا»، «محتوا» و «معلم» سه ستون اصلی نظام آموزشی کشور هستند، گفت: امروز با چالش‌های جدی در هر سه حوزه مواجه هستیم و اگر برای این مشکلات برنامه‌ریزی و همگرایی مؤثر شکل نگیرد، کیفیت آموزشی بیش از پیش آسیب خواهد دید.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش بر سه رکن «فضا»، «محتوا» و «معلم» استوار است، گفت: حل بحران زیرساخت‌های آموزشی تنها با همکاری جدی و هماهنگ همه دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به ورود بیش از 6 هزار نیروی انسانی در یک دوره به آموزش و پرورش کشور گفت: سطح علمی و مهارتی برخی نیروهای آموزشی نیازمند بازنگری و ارتقا است. معلم، محصول نهایی نظام آموزشی است و اگر از دانش و مهارت کافی برخوردار نباشد، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای روز دانش‌آموزان در دنیای امروز باشد.

فرحبخش توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس را یک ضرورت فوری دانست و افزود: با ورود مفاهیمی همچون هوش مصنوعی و شبکه‌های نوین ارتباطی به فضای آموزشی، دوره‌های تخصصی برای کادر آموزشی باید در اولویت باشد. آموزش و پرورش آماده همکاری با شهرداری‌ها برای تأمین هزینه‌های این دوره‌ها است.

تراکم بالای کلاس‌ها؛ تهدید جدی برای آموزش

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با ابراز نگرانی از تراکم بالای دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی شهر کرمان گفت: امروز بیش از 570 کلاس درس با جمعیت بالای 40 نفر در کرمان وجود دارد؛ این آمار در شهرستان‌هایی مانند سیرجان، جیرفت و زرند نیز نگران‌کننده است. چنین تراکمی سلامت آموزشی و روانی دانش‌آموزان را به شدت تهدید می‌کند.

وی علت اصلی این وضعیت را عدم همکاری مناسب میان دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در تأمین زمین و ساخت مدارس عنوان کرد.

فرحبخش نبود پروتکل مشخص برای واگذاری زمین‌های آموزشی را یکی از موانع اصلی توسعه دانست و اظهار داشت: در ده سال گذشته بارها پیگیر تخصیص زمین برای مدارس بوده‌ایم اما با مقاومت‌های متعددی مواجه شده‌ایم. اگر همین امروز زمین‌های مناسب واگذار شود، می‌توانیم در چند سال آینده 90 درصد مشکلات زیرساختی را حل کنیم.

وی همچنین به فشار مالی آموزش بر سبد خانوار اشاره کرد و گفت: در برخی خانواده‌ها هزینه آموزش به اندازه اجاره مسکن است. این موضوع ناشی از کم‌کاری در توسعه مدارس دولتی و حمایت ناکافی از آموزش عمومی است. خانواده‌ها به دلیل شرایط روحی و روانی فرزندان، نمی‌توانند به راحتی از مدارس غیردولتی خارج شوند و همین امر بار مالی سنگینی ایجاد کرده است.

مدارس فنی‌حرفه‌ای؛ بدون تجهیزات و مهارت‌آموزی

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با اشاره به وضعیت نگران‌کننده هنرستان‌ها افزود: بسیاری از مدارس فنی‌حرفه‌ای فاقد تجهیزات استاندارد هستند. دانش‌آموز مکانیک بدون دیدن موتور واقعی، تنها به صورت تئوری آموزش می‌بیند. اگر در گذشته تجهیزات کافی فراهم می‌شد، امروز صدها نیروی متخصص آماده ورود به بازار کار داشتیم.

فرحبخش در پایان بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی برای حل بحران زمین، زیرساخت‌ها و توانمندسازی نیروی انسانی تأکید کرد و گفت: آموزش و پرورش آمادگی دارد حتی هزینه زمین‌های دولتی را پرداخت کند تا با مشارکت خیرین و سایر دستگاه‌های مسئول، مسیر توسعه پایدار آموزشی در استان هموار شود.

انتهای پیام/511/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا