کریدورهای حمل‌ونقلی آینده اقتصاد ایران را تضمین می‌کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف کریدورهای اصلی کشور، گفت: دولت چهاردهم مصمم است پروژه‌های کریدوری را هر چه سریع‌تر به نتیجه برساند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، هوشنگ بازوند در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف کریدورهای اصلی کشور، اظهار کرد: دولت چهاردهم مصمم است پروژه‌های کریدوری را هر چه سریع‌تر به نتیجه برساند. مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کرده‌اند که منابع ارزی کشور باید در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل هزینه شود.

وی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی تاکنون 9 کریدور ریلی تعریف شده است، افزود: 6 کریدور از نوع شمال به جنوب و 3 کریدور شرقی به غربی است و امروز بخش مهمی از کریدور ریلی سرخس به خسروی آغاز شده که حلقه مفقوده آن قطعه کرمانشاه به خسروی است و این مسیر بخشی از راه ابریشم محسوب می‌شود و اهمیت ویژه‌ای دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: علاوه بر کریدورهای ریلی، 11 کریدور بزرگراهی و 7 کریدور آزادراهی نیز طراحی شده است. سهم استان کرمانشاه در این طرح‌ها برجسته است چرا که بیشترین مرزهای آنتنی کشور از جمله سومار، خسروی، پرویزخان و شیخ‌صله در این استان قرار دارد و اتصال این مرزها به شبکه کریدوری، رشد 20 تا 25 درصدی صادرات مناطق مرزی را به همراه خواهد داشت.

بازوند با اشاره به ارزش استراتژیک کریدورها، افزود: در آینده رقابت واقعی بین کشورها، رقابت کریدورها خواهد بود و هر کشوری که مسیرهای مطمئن‌تری برای انتقال بار و مسافر داشته باشد، به قدرت و ثروت بیشتری دست پیدا می‌کند. حتی امروز برخی کریدورها تنها محل جابه‌جایی کالا نیستند، بلکه سیاست و قدرت نیز از آنها منتقل می‌شود.

وی در خصوص پروژه‌های در دست اجرا گفت: پروژه ریلی زاهدان – چابهار با اشتغال‌زایی روزانه 5 هزار نفر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین خط ریلی رشت – آستارا با حمایت مالی 1.6 میلیارد دلاری روسیه در حال آزادسازی مسیر است. در کریدور شرقی نیز مسیر سرخس – خسروی برای دولت اهمیت ویژه دارد و تکمیل آن نیازمند 25 همت اعتبار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بخشی از منابع این پروژه از سوی دولت مصوب شده و تا پایان سال حدود هزار میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص می‌یابد. در صورت تأمین کامل منابع، این حلقه مفقوده ریلی به سرعت تکمیل خواهد شد. دولت عراق نیز متعهد شده بخش تخریب‌شده مسیر خانقین – بغداد را بازسازی کند تا این کریدور بین‌المللی به بهره‌برداری برسد.

بازوند تأکید کرد: ارزش کریدورها در آینده کمتر از نفت و انرژی نخواهد بود لذا ایران با قرار گرفتن میان دو قدرت بزرگ اقتصادی یعنی چین و هند، ظرفیت آن را دارد که به مسیر اصلی ترانزیت کالا به اروپا تبدیل شود. از این‌رو تکمیل کریدورهای ریلی، بزرگراهی و آزادراهی جزو اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم است.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا