در نشست اتحاد و همدلی زاهدان چه گذشت؟

نشست اتحاد و همدلی در سایه رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور جمعی از فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شهر زاهدان به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد.
– اخبار استانها –

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیت‌الله محامی در نشست اتحاد و همدلی در سایه رهبر معظم انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شهر زاهدان به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و نام شهدا، امام شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان و همچنین گرامیداشت نام و یاد شهدا و سرداران جبهه مقاومت از جمله شهید سید حسن نصرالله اظهار کرد: در سال گذشته جلسه‌ای مشابه با همین جلسه برگزار شد و در آن جلسه پیشنهاداتی مطرح شد از جمله اینکه جمع بیشتری به اعضای جلسه اضافه شوند و جلسات استمرار پیدا کند و قرار شد جمعی تعیین شوند تا پیگری امورات را بر عهده داشته باشند که سه بزرگوار انتخاب شدند اما مورد پیگیری قرار نگرفت و در ادامه با مشورت دوستان جمع دیگری را دعوت کرده و مسئولیت کار را به آقای میرعبدی مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان واگذار کردیم تا پیگیری امورات را بر عهده داشته باشند و امیدواریم این جلسات اثربخش باشد و در صورت مفید بودن ادامه‌ پیدا کند.

امام جمعه زاهدان ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع) عنوان کرد: دوره امام حسن عسکری(ع) در ادامه دوره امام هادی(ع) یک دوره بسیار سخت بود البته هر یک از دوره‌های ائمه (ع) دشواری‌های خاص خود را داشت؛ از امیرالمؤمنین(ع) گرفته تا امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) و در دوره امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) شرایط به گونه‌ای بود که ایشان در محاصره و محدودیت زندگی می‌کردند از طرفی ایشان در شمار ائمه متأخر بودند و می‌دانستند که پس از آنان دوران غیبت آغاز می‌شود و دسترسی مردم به امام آسان نخواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه ادامه داد: همانند دیگر دوره‌های ائمه، در این زمان نیز گروه‌ها و جناح‌های مختلف وجود داشتند و متأسفانه اختلافات میان شیعه آشکار بود وامام حسن عسکری(ع) در برخی فرمایشات خود به صراحت این اختلافات را مورد انتقاد قرار داده‌اند و در روایات آمده است “کَتَبَ إِلَیهِ بَعضُ شِیعَتِهِ یُعَرّفُهُ اختِلافَ الشِّیعَةِ” برخی از شیعیان به ایشان نامه نوشتند و از شدت اختلافات میان شیعیان شکایت کردند و امام در پاسخ گفتند: فَکَتَبَ عَلَیهِ السَّلامُ إِنَّما خَاطَبَ اللهُ العاقِلَ” خداوند تنها با انسان‌های عاقل سخن می‌گوید و مفهوم این فرمایش آن است که کسانی که گرفتار اختلاف و دعوا هستند، از عقلانیت دور شده‌اند و حضرت در ادامه فرمودند” فَدَعْ مَن ذَهَبَ یَمینا و شِمالاً” این افراد را رها کنید، چرا که اصلاح‌پذیر نیستند و در ادامه آمده است “فإنَّ الرّاعِیَ إذا أرادَ أن یَجمَعَ غَنَمَهُ جَمَعَها بأهوَنِ سَعیٍ” همان‌گونه که چوپان راه جمع کردن گوسفندان را می‌داند، ما نیز اگر بخواهیم توان اصلاح داریم، ولی چنین کسانی شایسته آن نیستند که بخواهیم دل بسوزانیم و حضرت سفارش می‌کردند “إیّاكَ و الإذاعَةَ و طَلَبَ الرِّئاسَةِ، فإنّهُما یَدعُوانِ إلَى الهَلَكَةِ”تو مواظب خودت باش، افشاگری نکن، دعوا درست نکن و دنبال ریاست تباش چرا که این امور انسان را به هلاکت می‌کشاند.

وی تصریح کرد: امام حسن عسکری (ع) در برخی نامه‌های خود در مورد اختلاف شیعیان فرموده‌اند “مَا مُنِیَ أَحَدٌ مِنْ آبَائِی بِمِثْلِ مَا مُنِیتُ بِهِ مِنْ شَكِّ هَذِهِ اَلْعِصَابَةِ فِیَّ” هیچ‌یک از پدران من به اندازه من گرفتار اختلافات شیعیان نشدند و ایشان گلایه داشتند که کسانی که ادعای تشیع و پیروی از مکتب اهل‌بیت(ع) دارند، نسبت به امامت ایشان شک می‌کنند، در حالی‌که امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در دوران کودکی به امامت رسیدند و این امر مسبوق به سابقه بود و امام (ع) در استدلال خود تأکید داشتند که اگر امامت را یک امر مستمر تا قیامت بدانید، شک در این موضوع جایگاهی ندارد.

آیت‌الله محامی افزود: شرایط دوران امام حسن عسکری(ع) بسیار سخت بود؛ از یک‌سو خفقان و فشار سلاطین جور و زندگی در پادگان و حصر، و از سوی دیگر دشواری دسترسی مردم به امام، اما با این وجود حضرت باید شیعیان را برای دوران غیبت آماده می‌کردند.

امام جمعه زاهدان گفت: دو کارکرد ویژه برای امام حسن عسکری(ع) می‌توان برشمرد که البته در ادامه مسیری بود که از امام رضا(ع) تا امام هادی(ع) دنبال شد، اما در دوره ایشان بیشتر بروز پیدا کرد: نخست، تلاش برای هویت‌بخشی و انسجام شیعه تا یک هویت مستقل در جامعه اسلامی بیابد؛ و دوم، تقویت مبانی فکری و اعتقادی شیعه.

وی ادامه داد: در این زمینه، برخی روایات به‌ویژه در مورد اصطلاح “مؤمن” قابل توجه است در روایات ائمه متأخر از دوره امام باقر(ع) و امام صادق (ع) به بعد اصطلاح ” مؤمن ” به معنای شیعه به کار رفته است و ” الناس و مسلم” به معنای عموم مردم جامعه اسلامی بوده است، و در فرمایشات امام حسن عسکری (ع) نیز این نکته روشن است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات امامان معصوم (ع) پالایش معارف دینی و تثبیت آموزه‌های اصیل اهل‌بیت(ع) بود از زمان امام رضا(ع) شیعیان عقاید خود را نزد امام عرضه می‌کردند تا صحت و سقم آنها مشخص شود و نمونه بارز این موضوع، اقدام حضرت عبدالعظیم حسنی است که اعتقادات خود را به محضر امام عرضه داشت و امامان نیز احادیث صحیح را تأیید و روایات جعلی و دروغین را رد می‌کردند.

وی تأکید کرد: امام حسن عسکری(ع) علاوه بر تقویت بنیان‌های اعتقادی و فکری شیعه، همواره شیعیان را به وحدت، اتحاد، انسجام، همدلی و همکاری سفارش می‌کردند و آنان را از اختلاف، نزاع و ریاست‌طلبی برحذر می‌داشتند.

وی گفت: در روایات نمونه‌های فراوانی وجود دارد یکی از آنها جناب عبدالعظیم حسنی است که در واقع سفیر امام به شمار می‌آید و امام هادی(ع) به او فرمودند: برو به شیعیان این مطالب را بگو و اینچنین عمل کنند و این امر نشان‌دهنده اهتمام ائمه(ع) به تحکیم جنبه‌های اتحاد و وحدت اجتماعی و انسجام جامعه شیعی است تا به مثابه «ید واحده» با هم متحد باشند.

وی افزود: در کنار این انسجام، شیعیان نیازمند نمادهایی برای معرفی خود در جامعه اسلامی بودند و یکی از روایات معروف در این زمینه، روایت «عَلاماتُ المؤمن خمس» است از جمله این نشانه‌ها «الجَهرُ بِسمِ الله» به عنوان نماد شیعه است چرا که اهل سنت در نماز خود بسم‌الله نمی‌گویند، همچنین زیارت اربعین که امروز به یک میتینگ بزرگ سیاسی، مذهبی و نماد قدرت مکتب اهل‌بیت(ع) تبدیل شده است و دیگری نماز پنجاه و یک رکعتی(17 رکعت واجب و 34 رکعت نافله)، بعدی انگشتر به دست راست کردن است و همچنین سجده بر خاک اینها نیز از نمادهای تشیع معرفی شده‌اند.

امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: در برخی روایات تصریح شده است که «وَ قالَ لِشِیعَتِهِ فی سَنَةِ سِتّینَ و مائتینَ: أمَرنَاکُم بِالتَّخَتُّم فی الیَمینِ و نَحنُ بَینَ ظَهرَانِیکُم، فأمّا الآنَ فَقد أذِنّا لَکُم أن تَتَخَتَّموا فی شِمالِکُم لِغَیبَتِنا عَنکُم»؛ برای شیعیان در سال 260 حضرت فرمودند: ما به شما دستور داده بودیم که انگشتر را در دست راست کنید، چون ما در میان شما بودیم؛ اما اکنون که دوران غیبت آغاز می‌شود، به شما اجازه می‌دهیم که انگشتر را در دست چپ کنید، چرا که دوران سختی و تقیه برای شما خواهد بود.

وی تصریح کرد: این روایت‌ها نشان می‌دهد که امام حسن عسکری(ع) بر تثبیت موقعیت شیعه و نمادسازی برای جامعه شیعی تأکید داشتند تا پیروان اهل‌بیت(ع) هم در میان جامعه اسلامی شناخته شوند و هم در درون خود انسجام داشته باشند.

آیت‌الله محامی ادامه داد: کارکرد دوم امام حسن عسکری(ع) در کنار تثبیت بنیان‌های اعتقادی و هویت‌سازی شیعیان، تأکید بر تعامل با بدنه جامعه اسلامی بود و حضرت بر این نکته تأکید داشتند که شیعیان ضمن پایبندی به عقاید خود، ارتباطشان با سایر مسلمانان قطع نشود و در جامعه اسلامی حضوری فعال و مثبت داشته باشند.

وی به روایت معروفی از کتاب «تحف العقول» مرحوم ابن‌شعبه حرانی اشاره کرد و گفت: در کلمات قصار امام حسن عسکری(ع) آمده است «أوصیکُم بِتَقوَی اللهِ، وَ الاجتِهادٍ لِلّهِ، وَ صِدقِ الحَدیثِ، وَ أداءِ الأمانةِ إلَی مَنِ ائتَمَنَکُم مِن بَرٍّ أو فاجِرٍ، وَ طولِ السُّجودِ، وَ حُسنِ الجِوارِ». حضرت سفارش می‌کنند به تقوای الهی، تلاش برای خدا، راستگویی، ادای امانت حتی اگر صاحب امانت فاجر باشد، سجده‌های طولانی و خوش‌رفتاری با همسایگان.

نماینده ولی‌فقیه خاطرنشان کرد: امام در ادامه می‌فرمایند «صَلّوا فی عَشائِرِکُم، وَ اشَهِدوا جَنائِزَهُم، وَ عُودوا مَرضاهُم، وَ أدّوا حُقوقَهُم»؛ یعنی در جماعت عشیره‌های خود که غالبا اهل سنت بوده اند نماز بخوانید، در تشییع جنازه‌هایشان شرکت کنید، بیمارانشان را عیادت کنید و حقوقشان را ادا نمایید.

وی افزود: حضرت سپس علت این توصیه‌ها را بیان می‌کنند: «إنَّ الرَّجُلَ مِنکُم إذا کانَ وَرِعاً فی دِینِهِ، صادِقاً فی حَدیثِهِ، مُؤدِّیاً لِلأمانةِ، حَسَنَ الخُلقِ مَعَ النّاسِ، قیلَ: هذا شیعیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلک»؛ اگر یکی از شما شیعیان در دینش پرهیزکار باشد، راستگو باشد، امانت‌دار باشد و با مردم خوش‌اخلاق باشد، مردم خواهند گفت: این فرد شیعه است، و این مرا خوشحال می‌کند.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: امام عسکری (ع) در پایان می‌فرمایند: «فَاتَّقُوا اللهَ وَ کونوا زَیناً وَ لا تَکونوا شَیناً… جُرّوا إلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادفَعوا عَنّا کُلَّ قَبیحٍ… أحفَظوا ما وَصَّیتُکُم بِهِ و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْكُمْ السَّلامَ » پس تقوای الهی داشته باشید و مایه زینت ما باشید، نه مایه سرافکندگی ما دل‌های مردم را به سوی ما جذب کنید، هر بدی را از ما دفع کنید آنچه به شما سفارش کردم حفظ کنید، شما را به خدا می‌سپارم، درود بر شما.

وی ادامه داد: این توصیه‌ها نشان می‌دهد که امام حسن عسکری(ع) در عین تأکید بر تثبیت اعتقادات و هویت شیعه، بر تعامل سازنده با مسلمانان دیگر نیز اصرار داشتند و این تعامل به معنای کوتاه آمدن از مبانی اعتقادی نیست که خدایی ناکرده دست از ولایت برداریم و انتظار داشته باشیم طرف مقابل هم دست از مبانی خود بردارد نه بلکه توصیه امامان ما همین تعامل است و این کار عین ولایت‌مداری و تبعیت از دستورات اهل‌بیت(ع) اس چنانچه روش و سخن ائمه اهل سنت بر همین منوال بوده است که اهل سنت باید بر آن ملتزم باشند.

آیت‌الله محامی در ادامه تأکید کرد: امامین انقلاب نیز بر همین خط حرکت کرده‌اند و فرمودند که احیای تمدن اسلامی جز با تعامل شیعه و اهل سنت امکان‌پذیر نیست واین تعامل و همکاری در عین بیان حقایق تاریخی و دفاع از عقاید خود است، اما بدون بد و بیراه گفتن و بدون توهین به دیگران.

وی افزود: باید این آموزه‌ها برای فرزندان و نسل جدید بیان شود تا با مبانی و عقاید ناب آشنا شوند و البته بحث در موارد اختلافی مربوط به مراکز علمی است، جایی که می‌توان مباحث اختلافی را به صورت علمی و گفت‌وگو محور مطرح کرد. شیعه و سنی باید بتوانند در مراکز علمی بحث کنند و تعامل داشته باشند.

 آیت‌الله محامی به آیه شریفه استناد کرد: « فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ »؛ یعنی بشارت بده به بندگانی که به سخنان مختلف گوش می‌دهند و از بهترینشان پیروی می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه توضیح داد: هر صاحب مذهب و هر صاحب مطلب، خود را حق می داند و طبیعی است که از دیدگاه خود دفاع کند ما به عنوان ناظر می بایست حق را تشخیص دهیم این بدین معنا نیست که کوتاه بیاییم یا از حق خود صرف نظر کنیم، بلکه باید بر اساس روایات و آموزه‌های اهل‌بیت (ع) عمل کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: این خط، خط امامین انقلاب است و ما که پیرو ولایت عظما و ولایت ائمه علیهم السلام و ولایت فقیه هستیم، باید دو درس مهم را فرا بگیریم و به کار ببندیم؛ نخست، درون جامعه شیعی برای تثبیت افکار و عقاید ناب و مبارزه با انحراف و افراط و تفریط تلاش کنیم و نسل جدید را با اسلام ناب محمدی(ص) و معارف اهل‌بیت(ع) آشنا کنیم؛ و دوم، به آنان بیاموزیم که تعامل و همکاری با جهان اسلام و با همه مسلمانان، حتی اگر از مذهب ما نباشند، برای هدف مهم احیای تمدن اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری ضروری است.

وی با اشاره به نمونه‌های شاخص از مقاومت اسلامی، یاد و خاطره شهید سید حسن نصرالله را به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمایندگان این گفتمان زنده کرد.

وی گفت: شهید سید حسن نصرالله، تحت تاثیر افکار و شخصیت امام موسی صدر و در نجف تحت اشراف مرحوم شهید آیت‌الله العظمی سید محمد باقر صدر، تحصیل کرد و در سه سال حضور خود ارتباط او با حضرت امام خمینی(ره) و همچنین مقام معظم رهبری، که در آن زمان مشرف بر کار حزب‌الله بودند، باعث شد که این شخصیت به عنوان دست‌پرورده گفتمان امامین انقلاب در لبنان نقش‌آفرینی کند.

آیت‌الله محامی با تاکید بر جایگاه شهید نصرالله گفت: او با نگاه تعاملی و افق دید بلند در جامعه لبنان، که شیعیان اقلیت بودند و جمعیت اهل سنت و مسیحی اکثریت را تشکیل می‌دادند، توانست با تعامل و مدیریت درست، همه گروه‌ها را پای کار مقاومت بیاورد و این اقدام باعث شد مقاومت در لبنان مستحکم شود و مقاومت به عنوان نماد وحدت و عزت جامعه شیعی خصوصا و جامعه اسلامی عموما مطرح شود.

امام جمعه زاهدان با اشاره به خاطره‌ای از سفر به لبنان گفت: پس از پایان جنگ 33 روزه، در مراسم جشن سالگرد پیروزی لبنان شرکت کردیم و شهید هاشم صفی‌الدین مسئول اجرایی حزب‌الله گفت اسرائیل می‌خواست جنوب لبنان را بمباران کند تا شیعیان آواره شوند و مناطق سنی و مسیحی به‌هم بریزد و پایگاه اجتماعی حزب‌الله در میان مردم تضعیف شود برود اما مردم جنوب وقتی به شمال رفتند، از سوی اهل‌سنت و مسیحی‌ها مورد استقبال قرار گرفتند و نقشه اسرائیل نگرفت و از خوبی‌های مردم لبنان گفت.

وی تأکید کرد: این نمونه دست پرورده گفتمان امامین انقلاب است و ما در استان خود بیشتر به این دو درس نیاز داریم و استان تلفیقی ما باید هر دو درس را هم‌زمان داشته باشد؛ نخست، درون جامعه شیعی تلاش کنیم، روابط خود را تقویت کنیم و پایگاه خود را از یک جایگاه محکم و استوار تثبیت کنیم، به گونه‌ای که بتوانیم از موضعی مستحکم و بدون تنزل یا تنازل در مباحث عقیدتی سخن بگوییم کم‌کاری در این جهت، به‌ویژه آنکه نسل جدید با معارف اهل بیت(ع) آشنا نباشد، معنا ندارد همگی ما مسئول هستیم؛ از خانواده گرفته تا آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه و هر کس که می‌تواند در این مسیر تأثیرگذار باشد و همه مسئولیم که در جنبه‌های فکری و عملی، نقش خود را ایفا کنیم. 

وی افزود: تجربه هفت سال خدمت در استان نشان داده است که افراد هر یک از نظر فردی خوب و متدین هستند، ولکن کمتر اهل کار جمعی و گروهی هستند و حال آنکه وقتی به صورت جداگانه و بدون انسجام فعالیت می‌کنند، اثرگذاری کاهش می‌یابد و انسجام و همکاری جمعی، حتی در جامعه کوچک شیعیان استان، اهمیت بالایی دارد، زیرا پراکندگی سبب می‌شود که کمترین توان و ظرفیت‌های موجود نیز از دست برود.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: این نکته در سطح جهانی نیز مشاهده می‌شود، اقلیت ها معمولاً انسجام بیشتری دارند، زیرا درک می‌کنند که پراکندگی موجب کاهش قدرت آن‌ها می‌شود و برای تثبیت موقعیت و حفظ هویت و مرجعیت خود متحد می شوند ولی متأسفانه در برخی کشورها، شیعیان با اینکه در اقلیت هستند برعکس عمل می‌کنند و بر سر مسائل جزئی با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند، حتی زمانی که جمعیتشان انگشت‌شمار است در حالی که باید با هم متحد باشند.

وی همچنین به تجربه جنگ 12 روزه اشاره کرد و گفت: در این جنگ، حضور مردم از تمامی گروه‌ها و طیف‌ها پای کار، یک معجزه الهی بود و دقیقاً مشابه همان قضیه لبنان، نقشه اسرائیل این بود که آشوب و بی‌نظمی ایجاد کند، اما خداوند نقشه دشمن را خنثی کرد و همه را پای کار آورد حتی کسانی که ضد انقلاب بودند به نتانیاهو بد می‌گفتند که ما یک عمر به آقای خامنه‌ای فحش می‌دادیم اما نتانیاهو کاری کرد که مجبور شدیم برویم زیر علم او و سینه بزنیم.

وی گفت: تاکید مقام معظم رهبری در پیام تصویری چند شب قبل نیز بر استمرار وحدت بود؛ ایشان فرمودند که دشمن تصور می‌کند وحدت مردم تنها در زمان جنگ بود و در حال حاضر پایان یافته است، در حالی که این جریان ادامه دارد و بنابراین، وظیفه ماست که در سطح ملی و استانی، تلاش کنیم تا این وحدت پایدار بماند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر یک استاندار بلوچ اهل سنت در استان داریم و بعد از انتخاب ایشان به عنوان استاندار عده‌ای نزد بنده آمدند که باید چه کاری انجام دهیم و مطرح کردم که وقتی آقای مدرس خیابانی استاندار شدند، برخی از بزرگواران جلسه‌ای برگزار کردند و پرسیدند که چه اقدامی باید انجام دهیم و همان زمان هم توصیه هایی کردم و حالا هم همان توصیه‌ها را دارم و باید نزد او رفته خیرخواهی کنید، برای کمک اعلام آمادگی کنید و سهم‌خواهی نداشته باشید، همکاری کنید و اگر جایی دیدید استاندار تصمیم نادرست می‌گیرد، باید تذکر دهید و اگر تشدید شد امر به معروف و نهی از منکر کنید و انتقاد منصفانه و مطالبه‌گری درست داشته باشید و اگر دیدید درست نشد آخرین راه این است که در جامعه و در یک فضای عمومی مطالبه‌گری کنید و از حق تجاوز نکنید و افراط و تفریط نکنید این ها باید مبنای کار باشد چه استاندار بومی چه غیر بومی چه شیعه و چه اهل سنت.

نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در گذشته برخی ائمه جمعه منطقه سیستان آمده بودند و از عملکرد برخی مسئولان گلایه داشتند و بنده مطرح کردم اگر مدیر فردی قوی است، باید حمایت شود تا بیشتر کار کند و اگر ضعیف است، باید با راهنمایی و هدایت او را در مسیر درست قرار داده و کمک کرد تا به مردم خدمت کند وگرنه دچار مشکل می شود و دود آن به چشم مردم می‌رود.

وی تأکید کرد که تثبیت موقعیت شیعیان در پایگاه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از اولویت‌های اصلی است و ادامه داد: اگر جامعه پراکنده و متفرق باشد دیگر پایگاه‌ مستحکمی ندارید و مطالبه و حرف شما شنیده نمی‌شود.

آیت‌الله محامی گفت: در کنار تثبیت موقعیت و مطالبه‌گری، شایسته‌سالاری هم مهم است که همیشه شعار آن داده می‌شود و دارای منطق است و افراد باید فارغ از مذهب یا قومیت و بر اساس شایسته سالاری انتخاب شوند.

وی گفت: در جلسه معارفه استاندار محترم و در حالی که همه در حال تشویق بودند که استاندار بومی گذاشتید بنده گفتم با استاندار بومی موافق نبودم و به نطر من استاندار غیر بومی با یک چالش مواجه است از این جهت که غیر بومی است و اگر قوی باشد می‌تواند با همه کار کند اما استاندار بومی چالش‌های متعدد خواهد داشت و هر مدلی که کار می‌کند یک قوم و یک مذهبی ایراد می‌گیرند و البته وقتی از من مشورت گرفتند گفتم اگر بنا داشته‌ باشید بلوچ اهل‌سنت بگذارید آقای مهندس بیجار از گزینه‌های خوب هستند.

امام جمعه زاهدان افزود: در همان جلسه تودیع و معارفه تأکید کردم که استاندار در عزل و نصب‌ها باید شایسته‌سالاری و همچنین رعایت موازنه را رعایت کند و در جلسات مختلف هم مکرر به ایشان گفتم.وی گفت: اگر ید واحده باشید، پایگاه داشته باشید می‌توانید حرف حساب بزنید و پای آن بایستید.

آیت‌الله محامی همچنین با اشاره به انتخابات شوراها و مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخاب‌های گذشته در دقایق پایانی نزد من می‌آمدند برای همفکری که مطرح می‌کردم قصد دخالت در انتخابات را ندارم اما از جنبه مشورت عرائض خودم را داشتم و برای این مسئله هم باید از همین حالا به فکر بود آن هم بر اساس سیاست‌های نظام، مبانی تعیین شده و شایسته‌سالاری سالاری آن هم بدون افراط و تفریط چرا که ارزش آرمان ما از همه این قدرت‌ها و جایگاه‌ها بیشتر است.

وی گفت: امام علی(ع) می‌توانست به گونه‌ای عمل کند که خیلی بیشتر حکومت کند و مطرح‌ می کردند که ایشان سیاست بلد نیست در حالی که حضرت می فرمود من بلدم اما تقوای الهی اجازه نمی‌دهد بخواهم چنین کنم و پنچ سال حکومت کرد اما به گونه‌ای که نماد عدالت شد و این پنج سال بر تارک تاریخ برای همیشه می‌درخشد.

وی گفت: ما نباید آرمان خود را فراموش و حقیقت خود را از دست بدهیم و گاهی انسان می‌بیند که متأسفانه برای یک کرسی یا صندلی مدیریت انسانها به راحتی رنگ عوض می کنند در حالی که حقیقت آن‌ها خیلی بیشتر ارزش دارد و در فضای استان می‌بینیم که گاهی چقدر به طرف مقابل توهین می‌کند و یکبار هم می‌بینی همان افراد پشت صحنه با هم هماهنگ هستند.

آیت‌الله محامی در پایان اظهار امیدواری کرد که مسئولان و مردم استان بتوانند به درستی به معارف اهل بیت(ع) عمل کنند و در راه ولایت سربازی کنند.

در ادامه برخی از حضار جلسه به بیان نکات مد نظر خود پرداختند و امام جمعه زاهدان پس از استماع این نکات گفت: کلیاتی در این جلسه توسط برخی سخنرانان مطرح شد و باعث تلنگر ذهنی شد که ذهن‌ها درگیر مسائل شد البته کلیاتی است و برای رسیدن به عمل نیاز به تعیین سیاست‌های مشخص و بعد هم ارائه یک برنامه عملیاتی است و پیشنهاد این است که افرادی که مباحث را مطرح کردند در کنار سایر اعضا حرف‌ها را به یک نتیجه عملی برسانند و البته فهرست مطالب زیاد است و باید برای شروع کار محور مباحث مشخص و اولویت بندی و مهمترین آنها دنبال شود که برخی باید توسط من دنبال و مطالبه شود و برخی برنامه ها هم باید با پیشنهاد دهنده بشینید و برنامه‌های عملیاتی طراحی کنید.

وی با اشاره به واقعه 8 مهر1401 خاطرنشان کرد: از روز نخست سه نکته را مورد تأکید قرار دادم؛ نخست، ضرورت بررسی جامع، دقیق و منصفانه ماجرا؛ دوم، برخورد بازدارنده با متخلفان از هر طرفی که باشند، چه از نیروهای انتظامی، چه آشوبگران، چه کسانی که مغازه آتش زدند، چه کسانی که نیروهای ما را به شهادت رساندند و حتی کسانی که با سخنرانی یا انتشار توئیت التهاب‌آفرینی کردند؛ و سوم، احقاق حق از هر طرفی که باشد، چه افراد بی گناهی که کشته و زخمی شدند، چه نیروهای انتظامی و نظامی که مورد تعرض قرار گرفتند، چه شهدایی که تقدیم شدند و چه مردمی که خسارت دیدند یا ناامنی را تحمل کردند و این نکات از همان روز اول همواره مورد تأکید بنده بوده است.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان در ادامه یادآور شد: در شهریورماه 1401، در روز پنجشنبه‌ای مسئولان انتظامی استان موضوعی را درخصوص دختر چابهاری مطرح کردند که گفته می‌شد دروغ است به آنها گفتم اطلاعی ندارم و باید سخنان طرف مقابل نیز شنیده شود و گفتم خودتان پیگیری کنید، خودتان مدعی‌العموم باشید و اگر چنین چیزی نیست، مستدل و روشن به مردم اعلام کنید تا اقناع عمومی شود و اگر چنین چیزی واقعیت دارد، با متخلف به اشد مجازات برخورد کنید تا این اتفاق تکرار نشود و جایگاه خودتان تثبیت شود و حتی در نماز جمعه نیز به اشاره گفتم و برخی گلایه کردند که چرا این موضوع را مطرح کردید و پاسخ دادم که این مسئله در آینده آسیب خواهد زد و بعدها همین اعلام در نماز جمعه به نقطه قوت تبدیل شد.

وی افزود: این کار توسط انتظامی انجام نشد و انکار کردند، در حالی که سازمان قضایی نیروهای مسلح گزارش داد پیگیری کرده و خانواده دختر با گریه تشکر کردند و گفتند ما همین را می‌خواستیم و بارها تأکید کردم که باید اطلاع‌رسانی شود و معتمدین، حقوقدانان و جمعی از علمای شیعه و اهل سنت همراه پرونده باشند تا اقناع عمومی شکل گیرد، اما چنین اقدامی صورت نگرفت.

آیت‌الله محامی ادامه داد: پس از حادثه 8 مهر قرار بود بیانیه‌ای تنظیم شود که در آن عزل فرمانده انتظامی شهرستان هم آمده بود ساعت 19 همان شب، سردار اشتری، فرمانده وقت انتظامی کشور، تماس گرفت و گفت این کار را نکنید، زیرا موجب تضعیف انتظامی می‌شود و من پاسخ دادم شما دو سیاست اشتباه دارید؛ نخست اینکه برخورد با نیروی متخلف را تضعیف جایگاه می‌دانید در حالی‌که این اقدام تثبیت موقعیت شماست، زیرا باید از نیروی وفادار دفاع کنید و در صورت تخلف برخورد کنید، نه اینکه لاپوشانی کنید دوم اینکه انتظامی را مساوی با نظام می‌دانید و برخورد با خطاکار دوم اینکه انتظامی را مساوی با نظام می‌دانید و برخورد با خطاکار را تضعیف نظام تلقی می‌کنید، در حالی که این نگاه نیز غلط است و این موارد را بر اساس مبانی مقام معظم رهبری و اصول دینی عرض کردم.

وی اضافه کرد: در سفری که به تهران داشتم، حاج آقای حجازی از دفتر مقام معظم رهبری مطالب رهبر انقلاب را برایم خواندند؛ نخست، ایشان از اقدامات بنده تشکر کردند؛ دوم، از گزارش ارائه‌شده قدردانی کردند و آن را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع دادند؛ سوم، از تأخیر در ارائه گزارش گلایه داشتند و فرمودند همان زمان که موضوع دختر چابهاری مطرح شد اگر اطلاع داده می‌شد می‌توانستند از ظرفیت دفتر استفاده کنند؛ چهارم، رهبر انقلاب تأکید کردند نماینده ایشان باید بحران را مدیریت کند و در مسیر احقاق حق مردم بدون ملاحظه هیچ‌کس حرکت کند؛ پنجم، فرمودند چرا در بیانیه رسماً از مردم عذرخواهی نشده و چرا عزل فرماندهان انتظامی ذکر نشده است و من پاسخ دادم که این موارد به ما منتقل نشده بود و بر اساس فهم خود پیش رفتیم و در همین حد هم باعث شد در استان مورد هجمه تندروهای شیعه و اهل سنت قرار بگیرم.

نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان افزود: این جنایت رخ داد اما اگر از همان ابتدا به جای اتهام‌زنی و لاپوشانی، واقعیت ماجرا بیان می‌شد، اتفاقات بعدی رقم نمی‌خورد و همان روز اول به مسؤولان گفتم واقعیت را بگویید تا درست تدبیر کنیم اما نپذیرفتند و نتیجه آن شد که بحران پیچیده‌تر بشود در حالی‌که اگر همان زمان به رسم بلوچی پای کار می‌آمدند، مشکل حل می‌شد و بعدها با ورود سردار رادان فرماندهی محترم جدید انتظامی کشور این اقدام انجام شد.

وی تصریح کرد: مصوبه شورای راهبردی این بود که برای پاسداران شهید از جمله شهید هاشمی تشکیل پرونده داده شود و موضوع در دادگاه پیگیری شود و چندین بار در جلسات گلایه کردم که چرا چنین نمی‌کنید و همچنین بر اجرای مصوبات شورای تأمین درخصوص پرونده دختر چابهاری و واقعه 8 مهر تأکید داشتم، اما برخی مسؤولان نظامی گفتند ما نظام هستیم و چنین کاری معنا ندارد و پاسخ دادم که باید اقناع عمومی ایجاد شود، زیرا زمامداری صرفاً با تکیه بر اسلحه امکان‌پذیر نیست و در غیر این صورت درگیری ها و شهادت‌ها ادامه خواهد یافت.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: در شورای تأمین بر تشکیل پرونده برای شهدای نظامی و امنیتی در حادثه 8 مهر و رعایت موازنه تأکید داشتم و همچنین بارها تکرار کردم که پرونده 8 مهر جداست و پرونده آشوبگری‌ها جدا و تأکید کردم که نظام اتمام حجت کرده و هیچ بدهکاری ندارد و اکنون که تخلفی صورت گرفته، نظام به‌طور کامل پای کار ایستاده و در بالاترین سطح، رهبری معظم هیئتی را اعزام کرده‌اند و بنابراین نظام در این زمینه بدهکار نیست.

وی خاطرنشان کرد: بارها در خطبه‌های نماز جمعه تأکید کردم باید به زمینه‌های ترور توجه شود؛ از جمله زمینه‌های مذهبی مانند ترویج تفکر وهابیت و زمینه‌های سیاسی مانند القای توهم تبعیض و همین سخنان رسانه‌ای شد و برخی تماس گرفتند که چرا پس از برقراری صلح این مسائل مطرح می‌شود گفتم علی ای حال برای جلوگیری از تکرار این حرف ها باید به این امور توجه شود.

آیت‌الله محامی افزود: خدا را شاکرم که آنچه حق تشخیص دادم بیان کردم، هرچند از سوی برخی دوستان شیعه و نیز افراد تند اهل سنت مورد توهین قرار گرفتم ولی مهم این است که مورد رضایت رهبری است و چندی پیش در دیدار با مقام معظم رهبری مطرح کردم که گزارشهای ما را مشاهده می‌کنید و ایشان فرمودند گزارش‌ شما را مستقیم و غیرمستقیم دارم و اقدامات خوب بوده و باید با درایت و قوت ادامه یابد.

وی در پایان گفت: در ماجرای مداح هتاک که اتفاق آن در روز جمعه رخ داد، روز دوشنبه در اجلاس نمایندگان ولی‌فقیه در نماز خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان پس از احوالپرسی فرمودند: «این کار اخیر شما خوب بود، خیلی خوب بود» و تشکر کردند و دوستان دفتر مقام معظم رهبری از این مسئله خوشحال بودند و گفتم حضرت آقا در اینجا تشکر می‌کنند اما برخی در استان به ما بد و بیراه می‌گویند.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا