وزیر نیرو برای بحران آب اصفهان چارهاندیشی کند/ ضرورت مقابله با واسطهگری در بازار
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمد نورصالحی در صد و نود و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر به برگزاری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: این جشنواره در شرایطی برگزار میشود که یاد و نام کودکان شهید فلسطینی و کودکان مظلوم غزه زنده نگه داشته شده است؛ کودکانی که در زیر شدیدترین فشارهای روحی، روانی، جنگی و شرایط غیرانسانی آوارگی زندگی میکنند.
وی افزود:برگزارکنندگان این رویداد با نیت گرامیداشت یاد این کودکان، چه در فلسطین و چه در کشور عزیزمان، اقدامی ارزشمند و انسانی انجام دادهاند.
نورصالحی با اشاره به گستردگی برگزاری جشنواره گفت: طبق گزارشها، علاوه بر اصفهان، هجده استان دیگر نیز بهطور همزمان میزبان بخشهایی از جشنواره هستند و این موضوع نشاندهنده ملی بودن و گستردگی فرهنگی این رویداد است. به همه برگزارکنندگان خداقوت میگوییم و آرزو داریم اختتامیه جشنواره در روز چهارشنبه بهخوبی برگزار گردد.
تقدیر از نیروی انتظامی بهعنوان حافظان امنیت جامعه
رئیس شورای اسلامی شهر در ادامه هفته نیروی انتظامی را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: نیروهای انتظامی کشور، چه در دوران جنگ و چه در زمان صلح، در خط مقدم حفظ امنیت، آرامش و آسایش مردم قرار داشتهاند و شاید تنها نیرویی باشند که هر سال شماری از اعضای آن در مسیر انجام وظیفه و مقابله با افراد شرور و مخل امنیت به شهادت میرسند. وی ضمن تبریک و تقدیر از تلاشهای این نیرو، از خداوند متعال برای آنان قوت، اقتدار و توفیق روزافزون مسئلت کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری هفتاد و ششمین جلسه شورای مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استانها در تهران اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای مهم این نشست، موضوع تعیین محدوده و حریم کلانشهرها بود. از سال 1384 تاکنون مصوبهای وجود دارد که مرزهای سیاسی شهرستانها را بر مرزهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مقدم دانسته و همین امر موجب بروز مشکلات متعدد در مدیریت شهری، بهویژه در کلانشهرهایی چون تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد شده است.
رئیس شورای شهر افزود: این مسئله هماکنون در مجلس شورای اسلامی در قالب طرحی برای اصلاح قانون در دست بررسی است تا مدیریت شهری بتواند در محدوده حریم خود اختیار کامل داشته باشد و از تداخل اختیارات میان دستگاههای مختلف جلوگیری شود.
اعتراض شوراها به انتقال اختیار تعیین عوارض
وی در ادامه با اشاره به یکی از مباحث مطرحشده در نشست تهران گفت: موضوع دیگری که در جلسه مطرح شد، اعتراض شوراهای اسلامی به بخشنامهای بود که وظیفه تعیین عوارض و بهای خدمات شهری را از شوراها گرفته و به استانداریها و فرمانداریها واگذار کرده است.
نورصالحی این اقدام را در تعارض با قانون شوراها دانست و افزود: همه شوراهای کشور نسبت به این موضوع معترض بودند و مقرر شد طی مکاتبهای رسمی با ریاست جمهوری، خواسته شود از چنین مداخلاتی که بهصورت تدریجی موجب تضعیف جایگاه شوراها میشود، جلوگیری گردد.
رئیس شورای شهر تصریح کرد: همچنین قرار است جلسهای با حضور وزیر کشور برگزار شود تا این موضوعات بهصورت مستقیم و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. یکی دیگر از محورهای مطرحشده در جلسه، بحث حضور یا عدم حضور کارکنان شهرداری در کمیسیونهای ماده 100 و 79 بود که طبق جمعبندی کمیسیون حقوقی، این حضور با قوانین موجود در تعارض است و باید مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.
بحران آب؛ تهدیدی جدی برای اصفهان و استانهای همجوار
وی در بخش پایانی سخنانش به مسئله بحرانی آب در استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه وضعیت آب شرب اصفهان نگرانکننده است. در حال حاضر تأمین آب شرب برای جمعیتی حدود پنج میلیون نفر در اصفهان و استانهای همجوار که از سامانه دوم و تصفیهخانه بابا شیخعلی بهرهمند هستند، با خطر مواجه شده است. کاهش شدید ذخیره سد زایندهرود و برداشتهای غیرمجاز از آب پس از رهاسازی، وضعیت را بحرانی کرده و اگر تدبیر فوری صورت نگیرد، احتمال بروز جیرهبندی وجود دارد.
نورصالحی خواستار اقدام فوری وزارت نیرو و وزارت کشور برای مدیریت این شرایط شد و گفت: انتظار میرود دستگاههای ذیربط با برنامهریزی دقیق، از بروز بحران و آسیب به شبکه تأمین آب شرب جلوگیری کنند.
وی در عین حال از مردم اصفهان خواست تا همچنان در مصرف آب صرفهجویی کنند و گفت: مردم شریف اصفهان همواره جزو صرفهجوترین مصرفکنندگان کشور بودهاند و انتظار میرود همچنان در این زمینه پیشگام باشند. امیدواریم با تدابیر ملی، مدیریت صحیح منابع و نزول رحمت الهی در پاییز و زمستان پیشرو، از این وضعیت بحرانی عبور کنیم و ذخایر سد زایندهرود به سطح مطلوب بازگردد.
اعتدال در روایت اصفهان، شرط عقلانیت و آیندهنگری است
در ادامه مصطفی نباتینژاد رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر با بیان اینکه اصفهان نگین درخشان تمدن ایرانی–اسلامی است، اظهار داشت: این شهر نه تنها مایه افتخار تاریخ ایران، بلکه سرمایهای برای آینده کشور بهشمار میرود. اما آنچه امروز در گفتار عمومی و بازنمایی رسانهای اصفهان مشاهده میشود، نشان از نوعی دوگانگی دارد؛ از یکسو خودارائهگری افراطی در بیان افتخارات و از سوی دیگر، مرثیهسرایی درباره چالشها و بحرانها. هر دو سوی این طیف، اگر بدون درک واقعیت و مصالح بلندمدت شهر دنبال شود، به همان اندازه آسیبزاست.
ضرورت اعتدال در بازنمایی اصفهان
وی افزود: در سالهای اخیر گاه در روایتهای رسمی و رسانهای از اصفهان شاهد نوعی رقابت ناخودآگاه در «نمایشِ برتری» یا «نمایشِ مصیبت» بودهایم؛ گویی یا باید شهری بینقص و برخوردار معرفی شود یا شهری بحرانزده و محروم. این نگاه دوقطبی، هم از واقعیت فاصله دارد و هم میتواند در ذهن افکار عمومی کشور تصویری نادرست از اصفهان بسازد.
نباتینژاد تأکید کرد: اصفهان شهری است که از دل تاریخ برخاسته و در دل ایران جا دارد. این شهر هم صاحب میراثی بیبدیل در هنر، فرهنگ و علم است و هم با چالشهایی پیچیده در حوزه جمعیت، محیط زیست و زیرساخت روبهرو است. بنابراین روایت ما از اصفهان باید متعادل، علمی و هوشمندانه باشد؛ نه شعاری، نه تبلیغاتی و نه مرثیهوار.
وی یادآور شد: وقتی در رسانهها یا تریبونها به شکل افراطی از شکوه اصفهان سخن گفته میشود، در حالی که واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی آن برای همگان آشکار است، این تصور در سایر استانها شکل میگیرد که اصفهان استانی برخوردار است و در نتیجه، در سیاستگذاریها و تخصیص منابع ملی کمتر مورد توجه قرار میگیرد. برعکس، وقتی تنها از مشکلات و مصائب شهر میگوییم و چهرهای مأیوسکننده از استان ترسیم میشود، به اعتماد عمومی و امید شهروندان آسیب میرسد و حتی سرمایهگذاران و نخبگان را از آینده شهر دلسرد میکند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر افزود: اعتدال در روایت اصفهان شرط عقلانیت و آیندهنگری است.
آسیبشناسی روایتهای افراطی در رسانه
نباتینژاد ادامه داد: تحلیل فضای رسانهای اصفهان در سالهای اخیر نشان میدهد دو رویکرد افراطی بهصورت موازی در حال رشد است؛ خودارائهگری افراطی و مرثیهسرایی اغراقآمیز. در رویکرد نخست، تأکید بیش از حد بر ظرفیتها و موفقیتها سبب میشود تصویر نادرستی از بینیازی اصفهان شکل بگیرد و در سطح ملی، ذهن تصمیمگیران به سمت کاهش حمایتها از این استان سوق پیدا کند.
وی اضافه کرد: در مقابل، مرثیهسرایی اغراقآمیز نیز که در آستانه انتخابات یا تغییر مدیریتها افزایش مییابد، با وجود آنکه در ظاهر نقدی دلسوزانه است، در عمل حس ناامیدی و بیاعتمادی را در جامعه تقویت میکند. اصفهان نه چنان برخوردار است که نیازی به حمایت نداشته باشد و نه چنان بحرانزده که امیدی به آیندهاش نباشد؛ این شهر پویا و زنده است و به تصمیمسازی واقعبینانه نیاز دارد.
چالشهای واقعی اصفهان و ضرورت نگاه علمی
نباتینژاد با اشاره به چالشهای واقعی اصفهان گفت: برای تصویر درست از وضعیت شهر، باید به شاخصهای علمی و دادههای واقعی رجوع کرد. اصفهان امروز با مجموعهای از مسائل درهمتنیده مواجه است؛ از جمله پیرشدگی جمعیت، فرسودگی بافتهای مرکزی، فرونشست زمین، خشکسالی و بحران آب، و آلودگی هوا.
وی بیان کرد: نرخ سالمندی جمعیت در اصفهان از میانگین کشور بالاتر است و این امر بر آینده نیروی انسانی شهر تأثیر میگذارد. همچنین فرسودگی کالبدی در محلات قدیمی و مناطق مرکزی باید با نگاه میراثی و هویتی اصلاح شود.
به گفته وی، اصفهان یکی از رکوردداران فرونشست زمین در کشور است و این پدیده نهتنها ناشی از خشکسالی، بلکه نتیجه مدیریت ناهماهنگ منابع آب در سطح ملی است. زایندهرود نیز سالهاست با کمآبی دستوپنجه نرم میکند و راهحل آن در هیجانات و دادخواهیهای احساسی نیست، بلکه در دیپلماسی آب و بازتوزیع عادلانه منابع است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر همچنین آلودگی هوا را از دیگر چالشهای مهم دانست و گفت: شاخص آلودگی در بسیاری از روزهای سال از میانگین کشوری بالاتر است و ترکیب صنایع سنگین و تردد بالا این وضعیت را تشدید کرده است.
گذر از روایت احساسی به بازاریابی هوشمند شهری
نباتینژاد با بیان اینکه بازنمایی واقعبینانه از اصفهان باید به سمت بازاریابی هوشمند شهری برود، گفت: هدف باید ارتقای جایگاه اصفهان در سطح ملی و بینالمللی باشد، نه صرفاً نمایش احساسات یا تبلیغاتی از گذشته. بازاریابی هوشمند یعنی ارائه تصویری واقعی، الهامبخش و استراتژیک از شهر، با تمرکز بر قابلیتهای امروز و فردا.
وی افزود: اصفهان میتواند قطب گردشگری پایدار، قطب صادرات خدمات فنی و دانشبنیان، و اکوسیستم نوآوری شهری باشد و از طریق دیپلماسی شهری در اقتصاد جهانی نقش ایفا کند. برای تحقق این اهداف، روایت شهر باید از مرثیه به برنامه، از شعار به اقدام و از احساس به عقلانیت تغییر مسیر دهد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: نخبگان اصفهان از دانشگاهها، انجمنها و سازمانهای مردمی تا رسانهها، همگی در ساخت تصویر این شهر نقش دارند. روایت ما از اصفهان باید منصفانه و مسئولانه باشد؛ نقد باید برای اصلاح باشد نه تضعیف، و امید باید بر پایه واقعیت باشد نه خودستایی.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته ذهنیتی در محافل ملی شکل گرفته که اصفهان بهدلیل پیشینه صنعتی خود، استانی برخوردار است؛ در حالی که این تصور در تصمیمگیریها موجب نادیده گرفتن نیازهای واقعی استان شده است. رسالت مدیران و نخبگان اصفهان آن است که از دو افراط پرهیز کنند؛ هم از خودزنی ناشی از سیاهنمایی و هم از خودستایی که موجب کاهش حمایتهای ملی میشود.
نباتینژاد گفت: اصفهان شهری است با پیشینهای سترگ و آیندهای روشن، به شرط آنکه در مسیر روایت خود دچار افراط و تفریط نشود. این سخن، نفی افتخارات اصفهان نیست و انکار مشکلات آن هم نیست؛ بلکه دعوتی است به عقلانیت گفتاری و مسئولیت اجتماعی در بازنمایی چهره این شهر.
وی در پایان افزود: اصفهان نیازمند بازاریابی هوشمند برای جذب گردشگر، توسعه صادرات دانشبنیان، جلب سرمایهگذاری و بازآفرینی اعتماد به نفس جمعی شهروندان است. اگر از روایتهای احساسی به روایتهای استراتژیک گذر کنیم، اصفهان نه تنها در تاریخ، بلکه در آینده ایران نیز همچنان درخشان خواهد ماند.
لزوم بهرهبرداری کامل از زیرساختها و پرهیز از اسراف در مدیریت شهری پس از جنگ 12 روزه
در بخش دیگری از این جلسه رسول میرباقری رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر با گرامیداشت سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: یکی از شاخصههای برجسته فرهنگ شیعه، جایگاه ویژهای است که برای زنان مؤمن و آگاه قائل شده است. در این مکتب، بانوانی همچون عاصیه، مریم، خدیجه، فاطمه، زینب و حضرت معصومه( س) الگوهای کامل در ایمان، جهاد، عدالت، معرفت و تربیت به شمار میآیند.
وی افزود: شیعیان ایران در طول قرنها خود را مدیون برکات وجودی حضرت معصومه (س) دانستهاند و همواره آرزوی زیارت مضجع نورانی آن حضرت را در دل داشتهاند. این ارادت نشان میدهد که یک زن آگاه میتواند به جایگاه والایی برسد، چنانکه حتی بزرگترین علمای دین در برابر مقام او با خضوع میایستند. پیامبر اسلام (ص) از همان آغاز رسالت، کرامت زن را احیا کرد و با بوسیدن دست دخترش حضرت زهرا (س)، پیام آزادی و احترام به زن را برای همیشه در تاریخ ثبت نمود.
ضرورت بازنگری در نگاه مصرفی و اقتصادی مدیریت شهری
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر با تأکید بر حفظ شأن زن در فرهنگ اسلامی گفت: نباید فریب شعارهایی را خورد که در یکی دو قرن اخیر برای منافع اقتصادی و بهرهکشی تبلیغ شدهاند. در فرهنگ اسلامی، جایگاه زن ریشه در معرفت دارد نه در ظواهر مادی.
میرباقری در ادامه سخنانش با اشاره به شرایط اقتصادی فعلی کشور تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند قناعت مالی، سرمایهای پایانناپذیر است. امروز که با چالشهای اقتصادی روبهرو هستیم، ضرورت بازگشت به اصول اقتصاد مقاومتی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. در گذشته، مردم اصفهان با روحیه قناعت و تدبیر، بهترین کیفیت را با کمترین هزینه به دست میآوردند و این منش باید در تصمیمات مدیریتی نیز نهادینه شود.
وی ادامه داد: از معاونتهای مختلف شهرداری، بهویژه معاونتهای فرهنگی، حملونقل و عمران انتظار میرود در برنامهریزیها، اصل صرفهجویی و استفاده بهینه از منابع را در اولویت قرار دهند. به عنوان مثال، در طرحهای ترمیم آسفالت یا پیادهروها نباید صرفاً به بهانه ناهمواریهای جزئی، کل مسیر بازسازی شود. بخشهای آسیبدیده را میتوان ترمیم کرد و با نظارت درست، از هزینههای اضافی جلوگیری نمود.
لزوم بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای فرهنگی و مشارکتی
وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی پس از جنگ 12 روزه ایجاب میکند که نهادهای شهری با برنامهریزی دقیقتری پیش بروند، گفت: در شرایط کنونی، استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و مشارکت اجتماعی میتواند نقش مؤثری در کاهش هزینهها و بهبود بهرهوری داشته باشد. متأسفانه گاهی شاهد هستیم وسایل و تأسیساتی که هنوز قابل استفادهاند، تنها به دلیل اجرای طرحهای جدید از رده خارج میشوند. این نگاه اسرافگرایانه باید اصلاح گردد تا منابع شهری بهینهتر مصرف شود.
میرباقری خاطرنشان کرد: علاوه بر مدیریت مالی، باید از ظرفیت فرهنگی شهر نیز برای ایجاد حس تعلق و همراهی مردم بهره برد. اگر مردم احساس کنند که در تصمیمات شهری مشارکت دارند، نهتنها از اجرای پروژهها حمایت میکنند، بلکه در حفظ و نگهداری از زیرساختها نیز نقش مؤثری خواهند داشت.
تأکید بر تسریع در اجرای طرحهای بازآفرینی شهری
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر در ادامه گفت: متأسفانه روند اجرای طرحهای بازآفرینی شهری با کندی پیش میرود. در حال حاضر، چهار طرح بازآفرینی به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده، اما هنوز در برخی مناطق، اراده لازم برای آغاز عملیات اجرایی مشاهده نمیشود. طبق قانون، باید سالانه 10 درصد از بافتهای فرسوده بازآفرینی شود، اما در دهه اخیر این هدف حتی بهصورت نسبی نیز محقق نشده است.
وی اظهار داشت: شهرداران مناطق به عنوان فرماندهان قرارگاههای بازآفرینی باید با جدیت بیشتری ورود کنند تا چهره محلات فرسوده تغییر یابد. هرگونه تأخیر در اجرای پروژهها، اثر مثبت آنها را در نگاه مردم کاهش میدهد و باعث خستگی و دلسردی شهروندان میشود.
میرباقری تأکید کرد: اجرای سریع، نظارت دقیق و استفاده بهینه از منابع، سه اصل مهم در افزایش رضایت عمومی است. باید کاری کنیم که شهروندان نتیجه تلاشها را در زندگی روزمره خود احساس کنند. پروژههای عمرانی زمانی موفقاند که مردم اثر آن را در رفاه، آرامش و زیبایی محیط اطرافشان ببینند.
مدیریت شهری در شرایط خاص اقتصادی باید با شفافیت، دقت و پاسخگویی کامل عمل کند
در ادامه مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت اظهار داشت: یاد و نام سید و سالار شهیدان مقاومت، سید حسن نصرالله، شهید نیلفروشان و تمام مجاهدانی که در راه اعتلای اسلام، انقلاب و جبهه مقاومت جان خود را تقدیم کردند، گرامی میداریم و از خداوند میخواهیم آنان را با اولیا و انبیا محشور فرماید.
وی افزود: سالگرد طوفان الاقصی یادآور ایستادگی و پایداری ملت مظلوم فلسطین است؛ مقاومتی که به یاری خداوند، انشاءالله زمینهساز فروپاشی رژیم صهیونیستی خواهد شد. وظیفه ماست که از فعالان جبهه مقاومت در غزه و سایر نقاط حمایت کنیم و بخشی از فعالیتهای فرهنگی مدیریت شهری را نیز به تبیین و ترویج این گفتمان اختصاص دهیم.
ضرورت تجلیل از ایثارگران و نیروهای انتظامی
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: این هفته فرصت مغتنمی است تا از اقتدار و تلاش نیروهای انتظامی که چه در دوران دفاع مقدس و چه در شرایط امروز، حافظ امنیت و آرامش مردم هستند، قدردانی کنیم. همانگونه که در سالگرد ورود آزادگان تأکید شد، ضروری است مدیریت شهری از این عزیزان بهطور رسمی و در منظر مردم تقدیر کند.
وی در ادامه با اشاره به لزوم مدیریت صحیح هزینهها خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی، باید از تحمیل هزینههای اضافی به مردم پرهیز شود. مدیریت شهری موظف است هزینهها را کنترل و در مسیر صحیح مصرف کند. برای نمونه، در برگزاری جشنوارهها و مناسبتهای فرهنگی مانند جشنواره فیلم کودک یا جشن بزرگ هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص)، نباید شاهد هزینههای غیرضروری و انباشت بدهیها باشیم، در حالیکه برخی پیمانکاران یا گروهها هنوز مطالبات سال گذشته خود را دریافت نکردهاند.
ضرورت رعایت ارزشهای فرهنگی و صیانت از خانواده شهدا
نادرالاصلی بیان کرد: در اجرای برنامههای فرهنگی، توجه به اصول اعتقادی، عرفی و ارزشهای اسلامی باید در اولویت باشد. خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران که بزرگترین سرمایههای معنوی جامعهاند، انتظار دارند مدیریت شهری در برنامههای فرهنگی شأن آنان را پاس بدارد و دغدغههایشان را در عمل مورد توجه قرار دهد، نه صرفاً در گفتار. متأسفانه در برخی برنامهها، آنگونه که باید، این ارزشها رعایت نمیشود و لازم است بازنگری جدی در این حوزه صورت گیرد.
وی افزود: از سوی دیگر، در حوزه محیط زیست و منابع آبی نیز نگرانیهای عمیقی وجود دارد. بر اساس اعلام مدیرکل محیط زیست استان، اصفهان حدود 4.5 میلیارد مترمکعب بدهی به سفرههای زیرزمینی و منابع طبیعی دارد؛ عددی که زنگ خطر جدی برای آینده است. باید همه دستگاهها، از مدیریت شهری تا نهادهای اجرایی و مردم، برای جبران این بحران همکاری کنند تا تأمین آب شرب پنج میلیون نفر در اصفهان و استانهای مجاور با خطر مواجه نشود.
لزوم نظارت مالی و مدیریت شفاف در پروژههای شهری
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر گفت: در نشست اخیر با استاندار اصفهان، بر ضرورت مشارکت مردم و سرمایهگذاران در رفع چالشهای زیرساختی تأکید شد. تلاشهای مدیران و شهروندان اصفهانی باید در مسیر توسعه پایدار شهر و حفظ منابع طبیعی هدایت شود. انتقال آب، حفظ محیط زیست و صیانت از زایندهرود از جمله موضوعاتی است که نباید از نگاه مدیران ملی و محلی مغفول بماند.
وی ادامه داد: در اجرای پروژهها، جشنوارهها و برنامههای فرهنگی، لازم است شفافیت مالی بهطور کامل رعایت شود. بخش زیادی از هزینهها با مدیریت صحیح یا استفاده از ظرفیت سایر نهادها قابل کاهش است. باید مشخص شود این هزینهها دقیقاً در چه بخشهایی مصرف میشود و چه میزان بازدهی برای شهر دارد. شفافسازی مالی، شرط اصلی اعتماد عمومی و لازمه مدیریت کارآمد در شرایط سخت اقتصادی است.
نادرالاصلی تصریح کرد: پروژههای فرهنگی و عمرانی باید خروجی ملموس و مؤثر برای مردم داشته باشند. اگر تأخیر در اجرا، بدهیهای انباشته و بیبرنامگی موجب نارضایتی شود، زحمات مدیریت شهری نیز بیثمر میماند. باید مراقب بود که انرژی و سرمایهای که برای اجرای طرحها صرف میشود، نتیجهای واقعی و قابل لمس برای شهروندان به همراه داشته باشد.
وی گفت: هرچند در حوزههای خدمات شهری، حملونقل و عمران اقدامات ارزندهای انجام شده، اما همچنان نیاز به دقت بیشتر در تخصیص منابع، کنترل هزینهها و نظارت بر پروژهها وجود دارد. در شرایط کنونی، مدیریت شهری باید با حداکثر شفافیت و پاسخگویی فعالیت کند تا اعتماد مردم نسبت به نهاد شورا و شهرداری حفظ شود.
نادرالاصلی در پایان از برگزاری همایش «نگاه زایندهرود» در روز پنجشنبه خبر داد و افزود: هدف از این همایش، طرح دغدغههای نخبگان و مردم درباره مدیریت آب و محیط زیست اصفهان در سطح ملی است. از همه اعضای شورا دعوت میکنیم تا در این رویداد حضور یابند و صدای مردم اصفهان را به گوش مسئولان کشور برسانند. وی تأکید کرد: تلاش مدیران شهری و مردم اصفهان برخاسته از عشق و تعهد به این شهر است و با همدلی و مدیریت دقیق میتوان آیندهای روشنتر برای اصفهان رقم زد.
مسئولان برای معیشت مردم برنامهریزی و نظارت کنند؛ضرورت مقابله با دلالی و واسطهگری در بازار
در بخش دیگری از این جلسه احمد شریعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر با تبریک هفته نیروی انتظامی به نیروهای پرتلاش و ایثارگر این مجموعه، همچنین روز جهانی کودک به کودکان ایران و بهویژه کودکان مظلوم غزه، اظهار داشت: در آستانه هفته جهانی کودک باید به این نکته توجه داشت که برخی از طرحها و برنامههای مربوط به پارکها و فضاهای ویژه کودکان در مناطق مختلف شهر متوقف مانده یا پیشرفتی نداشتهاند.
وی افزود: در بازدیدی که به همراه کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان از یکی از مناطق شهری انجام شد، مشخص گردید طرح احداث فضای بازی در منطقهای با جمعیت حدود 12 هزار نفر هنوز بلاتکلیف مانده است، در حالیکه مصوبه اجرای آن از مدتها قبل ابلاغ شده بود. لازم است این موضوع هرچه سریعتر پیگیری شود تا کودکان از امکانات مناسب بهرهمند شوند.
بحران آب و ضرورت پرهیز از اظهارنظرهای غیرکارشناسی
عضو هیئت رئیسه شورای شهر در ادامه سخنانش به بحران آب در اصفهان اشاره کرد و گفت: همه باید در موضوع آب همصدا و همفکر باشیم. بحران فعلی آب، نتیجه مسائل سیاسی یا تحریمها نیست بلکه ناشی از ضعف مدیریتی و کمتوجهی به برنامهریزی بلندمدت است. مردم ما در سالهای دشوار با مقاومت و همراهی در کنار نظام ایستادند، اما متأسفانه گاه برخی مسئولان با سخنانی که چهره کشور را بحرانی جلوه میدهد، به فضای روانی جامعه آسیب میزنند و ناخواسته خوراک تبلیغاتی برای دشمن فراهم میکنند.
وی با انتقاد از برخی اظهارات غیرکارشناسی افزود: وقتی رئیسجمهور در سخنرانی رسمی اعلام میکند که امکان تأمین چند میلیارد تومان اعتبار وجود ندارد یا راهکارهایی مانند انتقال پایتخت و طرحهای متناقض درباره فرونشست را مطرح مینماید، این سخنان نه تنها مسئله را حل نمیکند بلکه موجب سردرگمی در جامعه میشود. راهکارهای علمی باید بر پایه مطالعات دقیق ارائه شود، نه بر اساس حدس و گمان.
شریعتی خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم که با بزرگنمایی مشکلات، آب به آسیاب دشمن نریزیم. وظیفه مسئولان حمایت از مردم و بهبود وضعیت معیشت آنان است. مردم ما آگاه، صبور و مقاوماند؛ سالها سختی را تحمل کردهاند و همچنان پای آرمانهای انقلاب ایستادهاند. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است که دولت و مدیران اجرایی، با برنامهریزی دقیق و نظارت مستمر، به مشکلات معیشتی مردم رسیدگی کنند.
ضعف نظارت؛ عامل اصلی گرانیهای بیمنطق
وی در ادامه با اشاره به نوسانات شدید قیمتها گفت: در بسیاری از موارد افزایش قیمتها ارتباطی با نرخ ارز یا بازار طلا ندارد. برای مثال کالایی مانند لوبیا ظرف مدت کوتاهی از 300 تومان به بیش از 600 تومان رسیده است. این اتفاق نتیجه مستقیم نبود نظارت و ضعف مدیریتی است. وقتی دستگاههای نظارتی بهدرستی عمل نکنند، طبیعی است که برخی افراد سودجو از فرصت سوءاستفاده کنند و به بازار ضربه بزنند.
شریعتی تصریح کرد: این وضعیت نشانه کمکاری در سطوح مدیریتی است و باید با جدیت اصلاح شود. از مراجع تقلید، رئیسجمهور و رؤسای قوای سهگانه انتظار میرود که در این شرایط سخت اقتصادی، نگاه ویژهای به معیشت مردم داشته باشند. مردم ایران توان تحمل فشارها را دارند اما شایسته نیست بیتدبیری و ناهماهنگی مدیران، بار مضاعفی بر دوش آنان بگذارد.
واگذاری اختیارات به استانها برای حل مسائل محلی
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر در بخش پایانی سخنانش گفت: دولت بهتنهایی قادر به حل همه مشکلات کشور نیست و باید از ظرفیت استانها و نخبگان محلی بهره گرفت. نمایندگان مجلس، استانداران، شهرداران و اعضای شوراهای شهر باید با همافزایی و همکاری مشترک، در مسیر حل مسائل گام بردارند.
وی افزود: استان اصفهان با برخورداری از بیش از 20 نماینده در مجلس شورای اسلامی و نیروهای متخصص و جهادی، ظرفیت بالایی برای مدیریت بومی دارد. ما در دوران دفاع مقدس و در عرصههای مختلف نشان دادیم که مدیران اصفهانی توانایی اداره امور ملی را دارند. بنابراین پیشنهاد میشود بخشهایی از اختیارات مدیریتی و اجرایی به استانها واگذار شود تا تصمیمگیریها متناسب با شرایط محلی انجام گیرد.
شریعتی تأکید کرد: اگر مدیریت مسائل به خود استانها سپرده شود، بر اساس ظرفیتهای بومی میتوان بسیاری از مشکلات را حل کرد. اصفهان میتواند الگوی موفقی در این زمینه برای سایر استانها باشد؛ به شرط آنکه اعتماد و اختیار لازم به مدیران محلی داده شود.
قانون جدید روند تذکرات شورا را پیچیدهتر کرده؛ ضرورت اصلاح آییننامه داخلی برای حفظ حقوق اعضا
در پایان احمدرضا مصور رئیس کمیسیون حقوقی، برنامهریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اظهار داشت: بنده دو تذکر ارائه دادم و متعاقب آن دو سؤال از شهردار مطرح کردم، اما در جریان پیگیری متوجه شدم که قانون تغییر کرده است. البته اصل این تغییر محل بحث است، زیرا هنوز برای اعضای شورا اطلاعرسانی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. بهطور کلی تغییرات چندان بنیادین نیست، اما روند اجرایی آن پیچیدهتر و بروکراسی در آن پررنگتر شده است.
وی افزود: پیش از این، ارائه تذکر روندی کارآمد و شفاف داشت اما در ساختار جدید، مسیر آن تغییر کرده و برای ادامه کار باید دوباره از ابتدا شروع کنیم. این روند نیازمند فرمی است که هیأت رئیسه شورا باید در اختیار اعضا قرار دهد، اما حدود ده روز است که این فرم آماده نشده است. لازم است این مشکل برطرف شود تا اعضای شورا بتوانند بر اساس قانون از حق خود برای ارائه تذکر و طرح سؤال استفاده کنند.
مغایرت میان آییننامه داخلی و قانون جدید
رئیس کمیسیون حقوقی، برنامهریزی و پایش مصوبات شورا با اشاره به اختلاف میان قانون جدید و آییننامه داخلی شورا گفت: اکنون مغایرتی اساسی میان این دو وجود دارد. آییننامه داخلی شورا در مورد نحوه طرح تذکر، سؤال و استیضاح، سازوکار مشخصی را تعیین کرده است، اما قانون جدید در برخی بخشها این موارد را نقض کرده است. در چنین شرایطی یا باید هیئت رئیسه نسبت به اصلاح آییننامه داخلی اقدام کند، یا کمیسیون پایش مصوبات این مغایرتها را بررسی و اصلاح نماید.
لزوم تعیین تکلیف کمیسیون حقوقی و بازرسی شورا
مصور در ادامه اظهار داشت: به نظر میرسد در خصوص کمیسیون حقوقی و بازرسی شورا نیز تصمیماتی اتخاذ شده که جایگاه بنده در آن مشخص نیست، در حالیکه طبق ساختار، باید در این کمیسیون حضور میداشتم. با این حال، روند تصمیمگیریها به نوعی به روزمرگی سپرده شده و لازم است ساختار فعالیت کمیسیونها بهصورت دقیق و قانونی بازتعریف شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: منتظر هستیم تا از سوی هیئت رئیسه و دبیرخانه شورا اطلاعرسانی دقیقی صورت گیرد تا مسیر قانونی و اجرایی مشخص شود و اعضای شورا بتوانند وظایف نظارتی خود را بر اساس ضوابط جدید بهدرستی انجام دهند.
انتهای پیام/170