گامی دیگر در توسعه عدالت آموزشی البرز / یک مدرسه خیرساز افتتاح شد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرج، آیین افتتاح مدرسه خیری مشارکتی زنده یاد حسین زمانی فروشانی در روستای قاسمآباد بزرگ شهرستان ساوجبلاغ امروز با حضور استاندار البرز، مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و جمعی از مسئولان شهرستانی برگزار شد.
حمید مسعودی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در این مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و هفته فراجا گفت: این مدرسه با 9 کلاس درس در زمینی به مساحت 2 هزار و 400 مترمربع به همت یک خیر نیکاندیش احداث شده که بنای مفید آن یکهزار و 140 مترمربع است.
وی با اشاره به اینکه این مدرسه دارای فضاهای کمک آموزشی و اداری نیز هست، ضمن قدردانی از خیر نیکاندیش که در این پروژه کمک حال مجموعه نوسازی مدارس البرز بود، عنوان کرد: این پروژه اواخر سال 1401 کلید خورد و خیر، پروژه را تا مرحله اتمام سفتکاری پیش برد و مابقی پروژه را ما تکمیل کردیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز این مدرسه را از جمله پروژههای تعریفشده در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی که مورد تأکید رئیسجمهور نیز هست دانست و افزود: همه مسئولان مربوطه در سطح استان و شهرستان، در این مسیر ما را یاری کردند تا بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم.
مسعودی با بیان اینکه همچنین موفق شدیم اعتبارات خوبی را از محل اعتبارات ملی برای این پروژه اخذ کنیم، ضمن ابراز امیدواری از اینکه دانشآموزان به نحو احسن از این فضای آموزشی استفاده کنند، اذعان کرد: نیمی از کلاسهای درس این مدرسه هوشمند هستند و هوشمندسازی مابقی کلاسها نیز به مرور انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه این پروژه مشابه مدرسه مستوره کولیوند در شاهینویلای کرج است، هزینه بهروز احداث این مدرسه را حدود 25 میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: بیشک اگر همت جمعی وجود نداشته باشد، پروژهها با این سرعت پیش نمیروند؛ در این پروژه تمامی مسئولان مربوطه پای کار بودند.
فرزاد شعبانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای همه مسئولان و نیز خیر نیکاندیش در این پروژه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا مطرح کرد: اگر اینجا گرد هم آمدهایم تا پروژهای را افتتاح و برای آینده برنامهریزی کنیم، به برکت خون پاک شهدای والامقام این مرز و بوم است.
وی ادامه داد: مدرسه در هر مکان و محلی که بنا شود، در حقیقت دانشگاهی است که میتواند وضعیت آن منطقه را دگرگون سازد. پژوهشهای متعددی نشان داده که در محلههایی که مدرسه وجود دارد، سطح فرهنگ و نوع نگرش و بینش مردم تفاوت محسوسی با محلههایی دارد که از چنین فضای آموزشی بیبهره هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته، مردم برای مدرسه حرمت و قداست ویژهای قائل بودند؛ بهعنوان مثال، در مکتبخانهها با وضو قدم به کلاس میگذاشتند، البته امروز ارزش و جایگاه مدرسه همچنان پابرجا و نقش آن در تربیت نسل آینده، بیبدیل، ماندگار و الهامبخش است.
شعبانی اظهار کرد: مدرسه بهمثابه دانشگاه کوچکی عمل میکند که مقدمهای است برای پرورش فرزندانی که در آینده در مراکز بزرگتر مانند دانشگاهها به تحصیل ادامه خواهند داد. با همین نگاه، هیچ مدرسهای را تعطیل نکردهایم و در همین استان، مدارسی را داریم که با کمتر از 10 دانشآموز حتی دو نفر حفظ شدهاند.
وی با بیان اینکه ممکن است در میان همین دانشآموزان، نخبهای باشد که آینده کشور و جامعه را دگرگون کند، مطرح کرد: به قول رئیسجمهور، اینجا گنجی در اختیار ماست و باید قدر آن را بدانیم؛ چراکه دانشآموزان در آینده شکوفا خواهند شد. ما مجری سیاستهای دولت در زمینه توسعه فضاهای آموزشی هستیم.
شعبانی بیان کرد: دولت با جدیت، رویکرد و سیاست توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را پیگیری میکند. امیدواریم بتوانیم همگام و هممسیر با یکدیگر، فضایی بهتر برای دانشآموزان فراهم کنیم تا در پرتو آن، تحولی مؤثر در امر آموزش رقم بخورد و معلم و دانشآموز هر دو بهترین آموزش را بدهند و دریافت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه تعداد دانشآموزان شهرستان ساوجبلاغ در سال گذشته بیش از 60 هزار نفر بود اما امسال 53 هزار و 570 نفر است، عنوان کرد: در سال گذشته 12 هزار و 820 نفر دانشآموز اتباع در این منطقه مشغول تحصیل بودند اما امسال 4 هزار و 451 دانش آموز اتباع ثبتنام کردهاند.
وی با اشاره به اینکه در واقع در سال جاری، هفتهزار دانشآموز کمتر از سال تحصیلی گذشته داریم، گفت: در سال گذشته تراکم کلاسها به طور میانگین 28/6 بود؛ یعنی در هر کلاس 28 یا 29 دانشآموز حضور داشتند اما امروز این عدد به 24.2 رسیده و تراکم دانشآموزی در هر کلاس حدود چهار نفر کاهش یافته است.
مسعود زمانی فروشانی، خیر مدرسهساز نیز ضمن قدردانی از همه کسانی که در ساخت این مدرسه همکاری کردند، اذعان کرد: کار اصلی را پدرم انجام داد، چراکه این اقدام خواست و دغدغه او بود و من بسیار خوشحالم که توانستم منابع مالی پدرم را در مسیر درست و در جهت تحقق خواسته او هزینه کنم.
انتهای پیام/