خروج اتباع غیرمجاز بسترساز ارتقای کیفیت آموزش و کاهش تراکم کلاسها در استان تهران
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از استان تهران، پایتخت و شهرهای حاشیهای اطراف آن، همواره یکی از مقاصد اصلی حضور گسترده اتباع غیرمجاز بوده، جایی که در برخی مدارس تراکم دانشآموزی به نقطهای رسیده بود که حضور دانشآموزان ایرانی در کلاسها عملاً به اقلیت بدل شده بود.
سال تحصیلی گذشته کلاسهایی با 35، 40 نفر و حتی بیشتر در شهرستانها تشکیل میشد و این امر عادی شده بود و کیفیت آموزشی بهوضوح تحت فشار قرار گرفته بود.
اما امسال تحولی قابلتوجه رخ داده است که یک میلیون و 400 هزار نفر از اتباع غیرمجاز از کشور خارج شدند که این اقدام، در استان تهران هم آثار ملموسی برجا گذاشته است. بر این اساس شاهد کاهش تراکم کلاسها، افت اجارهبها، کاهش جرایم عمومی و حتی کاهش مصرف مایحتاج اساسی بودیم که نشان میدهد اجرای طرح ساماندهی مهاجران، نه فقط یک اقدام امنیتی، بلکه تحولی در عرصه اجتماعی و آموزشی بهشمار میرود.
در شهرستانهایی که طی سالها میزبان تعداد زیادی از دانشآموزان اتباع بودهاند، کاهش تعداد کلاسهای با تراکم بالا در بسیاری از مناطق بهوضوح دیده میشود.
کاهش محسوس تراکم کلاسها در مدارس استان تهران
یوسف بهارلو، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تأثیر خروج اتباع غیرمجاز از کشور در کاهش تراکم کلاسهای درس، گفت: در سالهای اخیر در بسیاری از شهرستانهای استان تهران، بخش قابلتوجهی از جمعیت دانشآموزی متعلق به اتباع خارجی بود و این موضوع موجب افزایش تراکم در کلاسها شده بود، بهطوریکه در برخی مدارس تعداد دانشآموزان به بیش از 40 نفر در هر کلاس میرسید.
وی افزود: با اجرای طرح ساماندهی مهاجرین غیرقانونی و خروج بخشی از اتباع غیرمجاز از کشور، شاهد کاهش محسوس جمعیت دانشآموزی در برخی مناطق استان هستیم. این موضوع در شهرستانهایی مثل ری، پاکدشت، قرچک، ورامین و شهریار بیشتر خود را نشان داده است و میانگین تراکم دانشآموزی در مقایسه با سال گذشته بین 15 تا 20 درصد کاهش یافته است.
بهارلو تأکید کرد: هر چند هنوز کمبود فضای آموزشی در استان تهران جدی است و بیش از 13 هزار کلاس درس نیاز داریم، اما همین کاهش تراکم موجب شده فضای آموزشی مدارس تا حدی متعادلتر شود و کلاسهایی که در سال گذشته با 40 یا 45 دانشآموز تشکیل میشد، امسال به حدود 30 تا 35 نفر رسیده است. این اتفاق در کیفیت آموزش تأثیر مستقیم دارد و از فشار روحی معلمان نیز میکاهد.
تأکید معاون وزیر آموزش و پرورش بر تأثیر مثبت کاهش تراکم در ارتقای کیفیت آموزش
احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تأثیر اجرای طرح ساماندهی اتباع غیرمجاز بر کیفیت آموزش، اظهار کرد: موضوع بحث، خروج اتباعی است که غیرمجاز در کشور بودند و این اتفاق حتماً در بحث کیفیتبخشی اثرگذار خواهد بود، بهویژه به دلیل کاهش تراکم در شهرهایی که حضور اتباع زیاد بود، مانند شهرستانهای استان تهران، کرمان و برخی استانهای دیگر که بسیار قابل توجه بود.
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل در کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی، تعداد دانشآموز در کلاس درس است. هر چه تعداد دانشآموزان در کلاس کمتر باشد، فرصت یادگیری، مشارکت و تعامل بین معلم و دانشآموز بیشتر میشود. طبیعی است که با کاهش تراکم در مدارس، کیفیت آموزش افزایش یابد و معلمان نیز فرصت تمرکز و هدایت مؤثرتر فرایند یادگیری را پیدا کنند.
محمودزاده در پایان خاطرنشان کرد: آنچه اکنون در استان تهران مشاهده میکنیم، نشانههای اولیه یک تغییر مثبت است، زیرا در مناطقی که حضور اتباع غیرمجاز بالا بود، کاهش تراکم نهتنها فشار را از دوش نظام آموزشی برداشته، بلکه امکان برنامهریزی دقیقتر برای ارتقای سطح یادگیری دانشآموزان ایرانی را نیز فراهم کرده است.
به گزارش تسنیم، کاهش جمعیت اتباع غیرمجاز در استان تهران اگر چه در ظاهر یک اقدام انتظامی و کنترلی تلقی میشود، اما آثار آن در حوزه آموزش، اقتصاد و حتی امنیت اجتماعی بهوضوح قابل مشاهده است. کاهش تراکم کلاسها، کاهش اجارهبها، بهبود نظم شهری و افزایش کیفیت آموزش از جمله نتایج ملموس این طرح در ماههای اخیر است. حالا مدارس استان تهران، که سالها زیر فشار تراکم دانشآموزی و کمبود فضای آموزشی نفس میکشیدند، فرصتی دوباره برای تنفس یافتهاند.
انتهای پیام/