بهرهبرداری از فاز اول خط یک مترو قم تا بهمن امسال
محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، به تشریح آخرین جزئیات و اقدامات انجامشده برای اجرای خط دوم مترو این شهر پرداخت اظهار داشت: مطالعات این خط در برنامههای قبلی انجام شد. مصوبات لازم از شورای ترافیک کشور و همچنین شورای اسلامی شهر قم اخذ شده و مذاکرات با قرارگاه خاتمالانبیا، به عنوان تنها پیمانکار دارنده دستگاه حفار تونلی آزاد در کشور، برای اجرای این پروژه به نتیجه رسیده است.
وی از ورود نخستین دستگاه حفار به شهر قم در روزهای گذشته خبر داد و گفت: پیشبینی میشود دستگاه دوم نیز به زودی وارد شهر مقدس قم شود. برنامه زمانبندی به گونهای است که طی 2 تا 3 ماه آینده، این دستگاهها آماده بهرهبرداری شده و در محلهای از پیش تعیینشده مستقر خواهند شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم ادامه داد: محل استقرار یکی از دستگاههای حفار با قطر 6 متر، بوستان علوی خواهد بود و دستگاه دیگر از سمت شهرک پردیسان عملیات حفاری را تا میدان مفید ادامه خواهد داد.
انگشتباف در ادامه مسیر خط دوم مترو قم را اینگونه ترسیم کرد: این خط از مبدأ شهرک پردیسان (شهرک شهید رئیسی) آغاز و پس از عبور از بلوار غدیر، دانشگاه قم، شهرک قدس، میدان مفید، بلوار صدوقی، میدان جانبازان، ایستگاه حرم، ایستگاه مطهری، میدان سعیدی و خیابان امام، تا جاده قدیم قم-تهران ادامه خواهد یافت. طول کلی این مسیر 28 کیلومتر و شامل 21 ایستگاه است.
وی تصریح کرد: ایستگاه میدان مطهری به عنوان ایستگاه تبادلی بین خطوط یک و دو مترو عمل خواهد کرد. برنامهریزی برای استقرار و آغاز عملیات حفاری در سال جاری انجام شده است. بر اساس برنامهریزی انجامشده، عملیات اجرایی این پروژه در یک بازه زمانی 3 ساله و با اعتباری بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان پیگیری خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم از برنامهریزی برای آغاز عملیات اجرایی خط دو مترو این شهر خبر داد و گفت: این خط که از اولویتهای ترافیکی شهر مقدس قم محسوب میشود، محورهای اصلی شهر را پوشش خواهد داد.
انگشتباف با اشاره به برنامهریزی انجامشده، اظهار داشت: برنامه کامل بهرهبرداری از خط دو مترو در افق 15 ساله تدوین شده است. در برنامه کوتاهمدت و به صورت فازبندیشده، راهاندازی بخش از شهرک پردیسان تا میدان مفید و در فازهای بعدی، از میدان مفید تا خیابان امام در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین از بهرهبرداری از واگنهای خط یک مترو در بهمنماه سال جاری خبر داد و افزود: با آمادهبودن مسیر و تاسیسات، فاز اول خط یک مترو راهاندازی خواهد شد و انشاءالله تا پایان سال 1407، اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران محقق میشود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به ملاحظات ترافیکی عملیات اجرایی، تأکید کرد: برنامهریزی و راهکار کوتاه مدت در مسیر بی آر تی موقتا فعال میشود. تمهیدات لازم طرح ترافیکی بهصورت مشخص با معاونت حملونقل شهرداری و همچنین پلیس راهور هماهنگی شده است. إنشاءالله با تعامل مثبتی که داریم، بتوانیم عملیات اجرایی را با کمترین چالش و محدودیت ممکن برای شهروندان پیش ببریم.
انگشتباف در پایان با اشاره به پیشرفت فاز دوم مترو به سمت جمکران، خاطرنشان کرد: فعالیت در این مسیر به صورت شبانهروزی و در 3 شیفت کاری در جریان است و سعی بر این است که هیچگونه محدودیت اضافی برای ایجاد نشود.
انتهای پیام/