کتاب آموزش کارآفرینی و نوآوری سلامت منتشر شد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، این کتاب توسط مهدی حسیننژاد، دکتری کارآفرینی توسعه، رئیس مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به عنوان سرپرست مؤلفان و با همکاری علیرضا محبی، رضا نمدکلاهی، رضا اسماعیلی، سارا احدزاده، سارای طاهر، مریم لطفی، شهناز سیدی دولتآباد، احد نورمحمدملاباشی و نیوشا حسیننژاد تألیف شده است.
نوآوری و کارآفرینی در حوزه سلامت، دانشگاههای هزاره سوم (تحول نسلی دانشگاهها)، فرآیندهای نوین کارآفرینی سلامت و غیره واژههایی هستند که امروزه در میان سیاستگذاران دولتها و دانشگاهها بیش از قبل مورد استقبال قرار گرفته است.
مواجهه با این حوزه نوپدید در ایران اکثرا در مرحله پیش اجرایی با «چه میشد اگرها» رها میشود و یا حتی اگر به مرحله اجرایی برسد و به سؤال مهم «اکنون باید چه بکنم» پاسخی بیابد، به یک سری طرحهای چند ساله متکی به اشخاص که غالبا از مدیران دولتهای مختلف بودهاند، خلاصه شده و با تغییر مدیران محدود شده، تغییر ماهیت داده یا از میان رفتهاند در حالی که تحول نسلی دانشگاهها موضوع حتمی در سیر تحول دانشی به حساب میآید.
در حال حاضر در بسیاری از دانشگاههای کشور اهمیت کارآفرینی مشخص شده و نسل جدیدی از کارآفرینان دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی تربیت شده و در حال تربیت شدن هستند؛ اما تاکنون منبعی معتبر برای علاقهمندان چه برای برگزیدگان المپیاد کارآفرینی وزارت بهداشت و چه فناوارن مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری سلامت که برای به ثمر نشستن تلاشهایشان مستلزم انتقال ایدهها از تحقیقات اولیه به فاز اجرایی هستند، وجود نداشته است تا مسیر را برای آنها به صورت یک فرآیند و نقشه راه نشان دهد.
این کتاب بر آن است که با الهام گرفتن از منبعی که در دانشگاه پنسیلوانیا برای آموزش کارآفرینی به صورت عملی برای دانشجویان علوم پزشکی طراحی شده، ضروریات این حیطه را متناسب با روشها و سیاستهای اجرایی داخل ایران، مطرح کرده و گامی به سوی ایجاد یک جامعه متنوع از متخصصان توانمند که راههای پل زدن بین تحقیقات دانشگاهی و تجاریسازی را میدانند، بردارد.
کتاب مخزنی از ابزارها، توصیهها و دانشی است که پایه مناسبی را برای محققان دانشگاهی ارائه میدهد که قصد تجاریسازی ایده خود را دارند و در آن، هر چند به عنوان گام اول اما با محتوایی که به دقت تنظیم شده اما سعی شده، به عنوان پایهای قوی خواننده را با مقدماتی سریع با موضوعات کلیدی در کارآفرینی دانشگاهی و نوآوری، همراه با ارائه فهرستی از منابع معتبر برای کسانی که مایل به ادامه کار دقیقتر هستند، ارائه شود.
کارآفرینی آکادمیک به دنبال ایجاد جامعهای متنوع از متخصصان توانمند است که میخواهند بدانند که چگونه میتوانند بین دنیای تحقیقات دانشگاهی و تجاریسازی رابطه ایجاد کنند تا ایدهها و اکتشافات را به نوآوری (محصول تجاری شده) که دارای ارزش برای بیماران، ارائهدهندگان خدمت و سیستمهای مراقبت بهداشتی است، تبدیل کنند.
این کتاب پایهای را برای محققان دانشگاهی و مبتکران و نوآوران برای کارآفرینی نیز برای تحقیقات بیشتر ایجاد میکند.
با توجه به اینکه تحصیلکردگان علوم پزشکی و فعالان تحقیقات حوزه سلامت افرادی متخصص و باهوش در جامعه هستند که بنا به زمینه تحصیلی خود که ترکیبی از دانش و مهارت تخصصی در طول تحصیل است، زمان محدودی که برای یادگیری مهارتهای کارآفرینی دارند، فصول این کتاب به عنوان یک منبع راهنما طراحی شده که بتواند اطلاعاتی مفید برای کارآفرینی در اختیار خواننده رشتههای علوم پزشکی قرار دهد تا با موضوعات کلیدی در کارآفرینی دانشگاهی و نوآوری آشنا شوند.
مؤلفان امیدوارند با حمایتهای مسئولان بتوانند در آیندهای نزدیک نسخهای بومی برای کارآفرینان علوم پزشکی و نظام سلامت ایران عرضه کنند.
کتاب «آموزش کارآفرینی و نوآوری سلامت: از پژوهش بالینی تا فناوری دانشگاهی» 360 صفحهای و در هشت بخش و 25 فصل تألیف شده و به قیمت سه میلیون و 500 هزار ریال در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
انتهای پیام/132/