بیش از 42 هزار مبلغ در 6 ماه اخیر اعزام شدند
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین رفیعی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه در نشستی با هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیونهای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در سالن آیتالله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد، گزارشی جامع از عملکرد ششماهه اخیر این معاونت ارائه داد و گفت: از آغاز ورود به عرصه تبلیغ، درگیر سلسله عملیاتهای تبلیغی و فرهنگی متنوعی بودهایم که از عملیات رمضان آغاز شد و تا امروز در محورهای مختلفی همچون عملیات سده، بزرگداشت صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم، جنگ 12 روزه، تشکیل قرارگاه بلاغ مبین، عملیات محرم، اربعین و آغاز سال تحصیلی ادامه یافته است.
وی با بیان اینکه این اقدامات در چارچوب یک رویکرد فعال، میدانی و شبکهمحور دنبال شده است، افزود: در ششماهه اخیر تلاش کردهایم تا تبلیغ دینی را بهصورت هدفمند، علمی و مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه پیش ببریم.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه با اشاره به فعالیت گسترده در ماه مبارک رمضان گفت: در اعزامها، اتفاقی بینظیر از چند جهت رقم خورد: ایجاد هماهنگی میان نهادهای حوزوی، افزایش کمّی اعزامها، بهرهگیری از ظرفیتهایی که پیشتر استفاده نشده بود، توجه به وجهه نخبگانی تبلیغ، توسعه اعزامهای گروهی، توجه ویژه به مبلغان خواهر.
رفیعی افزود: در مجموع بیش از 42 هزار مبلغ از سوی نهادهای مختلف حوزوی اعزام و بهکارگیری شدند که از این میان، معاونت تبلیغ حوزه بهتنهایی قریب به 18 هزار نفر را اعزام کرد. حدود 5 هزار نفر نیز از قم به نقاط مختلف کشور اعزام شدند.
وی با تأکید بر اهمیت حضور میدانی در تبلیغ خاطرنشان کرد: در ماه رمضان، نظارت میدانی دقیقی انجام شد. دو بار حضور میدانی و دو مرتبه نظرسنجی از حدود 5 هزار مبلغ صورت گرفت. این گزارشها پس از ارسال به شورای عالی حوزه، با تماس تلفنی با 400 نفر از مبلغان تأیید شد و شورای عالی آن را متقن و قابل اعتماد دانست.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه در ادامه تصریح کرد: قوام کار ما به میدان است. تاکنون با بیش از 10 هزار طلبه در سراسر کشور از جمله مبلغان خواهر و برادر نشست و گفتوگو داشتهایم. بر اساس تحلیلهای انجامشده، حدود 10 تا 15 درصد از مبلغان اعزامی ماه رمضان نیاز به آموزشهای تکمیلی دارند که در حال برنامهریزی برای آن هستیم.
رفیعی با بیان اینکه شبکه انسانی تبلیغی کشور اکنون بهصورت مویرگی در سراسر شهرها و روستاها فعال است، گفت: شاید کمتر نهادی همچون حوزه چنین شبکه انسانی گستردهای داشته باشد. در صورت نیاز، میتوانیم تمام مبلغان امین، هجرت، تماموقت، ساعتی و حتی مبلغان اینترنتی را در لحظه فراخوان کنیم.
وی افزود: پس از پیام اخیر رهبر معظم انقلاب، نخستین معاونتی که همه مدیران خود را برای بررسی سهروزه آن گرد هم آورد و به خروجی میدانی و برنامه عملیاتی رسید، معاونت تبلیغ حوزه بود. پیشنهادهای ارائهشده نیز به دلیل میدانی و واقعی بودن، از سوی دفتر برنامهریزی و بودجه تأیید شد.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه تصریح کرد: اکنون تمام طرحها و آییننامههای جدید ابتدا به استانها ارسال میشود تا نظر میدانی آنها گرفته شود؛ هیچ ابلاغ از بالا به پایین نداریم.
رفیعی با اشاره به نشست تخصصی در مشهد افزود: حدود 300 نفر از مسئولان گروههای تبلیغی سراسر کشور را به مشهد بردیم و با حضور مسئولان نهادهای حوزوی، از جمله مدیر حوزه، دفتر نخبگانی و دفتر بودجه، مباحث همافزایی و تصمیمسازی را بهصورت مشترک دنبال کردیم. این اقدام موجب هویتبخشی به گروههای تبلیغی و احساس دیدهشدن آنان در حوزه شد.
وی با تأکید بر حمایت از گروههای تبلیغی گفت: با وجود محدودیت بودجه، حمایت از گروههای فعال را ادامه میدهیم و با گروههای توانمند، توافقنامه همکاری و واسپاری بخشی از فعالیتها را امضا کردهایم.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه با اشاره به افزایش چشمگیر اعزام مبلغان نخبه گفت: در محرم سال گذشته 75 مبلغ نخبه اعزام شده بودند، در حالی که امسال این عدد به 750 نفر رسیده است. همچنین بیش از 2 هزار استاد سطوح عالی به عرصه تبلیغ اعزام شدند. حضور نخبگان علمی در میدان تبلیغ، اثرگذاری عمیقتری دارد.
رفیعی همچنین از همافزایی گسترده نهادهای حوزوی در فعالیتهای اربعین خبر داد و گفت: در اربعین امسال موکب فرهنگی تبلیغی برپا شد، 8 محفل شعر میان شاعران ایرانی و عراقی برگزار گردید و محتوای تولیدی مبلغان در ماه رمضان بیش از 7 میلیون بازدید داشته است.
وی گفت: نخبگان حوزه در عرصه تبلیغ اینترنتی فعال هستند و بهصورت مستمر مورد حمایت و ارتباط ما قرار دارند. همچنین طرح قرارگاه خاتمالاوصیا و طرح جهاد تبیینی در آموزش و پرورش توسط مربیان امین در حال اجراست و هماهنگی میان نهادهای حوزوی در این زمینه رو به گسترش است.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه با اشاره به اعزام زودهنگام مبلغان به دلیل شرایط جنگی افزود: امسال حدود 2 هزار مبلغ، یک هفته پیش از محرم و به مدت 20 روز به تبلیغ اعزام شدند و پرداختیهای آنان نیز بهموقع انجام شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: قرارگاه بلاغ مبین نیز یکی از حرکتهای سریع و جهادی حوزه در عرصه تبلیغ بود که در آن 200 طلبه در تهران به میان مردم رفتند و با مردم به گفت و گو پرداختند.
وی بیان کرد: فرم ارزیابی طرح امین امسال برای نخستینبار بر پایه رویکرد کیفی و خروجیمحور طراحی شده است، همچنین در دانشگاهها مدیریت تبلیغ ایجاد شده و طرح تربیت مبلغ دانشجویی و طرح امین دانشجویی آغاز گردیده است.
رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: ابرسامانه جدید مرکز مدیریت حوزه راهاندازی شده است که تاکنون اطلاعات بیش از 12 هزار مبلغ امین در آن بارگذاری شده و روند ثبت سایر مبلغان نیز در حال تکمیل است. همچنین مقرر شده هر استان مجله مبلغان ویژه خود را داشته باشد و تولید محتوای تبلیغی متناسب با نیاز همان استان صورت گیرد.
انتهای پیام/