آمادگی کشتیرانی جمهوری اسلامی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با تکمیل راه‌آهن زاهدان به چابهار، کریدور شمال-جنوب در مرحله‌ای تازه‌ای قرار می‌گیرد و کشتیرانی جمهوری اسلامی آمادگی کامل دارد که حمل‌و‌نقل کالا از این مسیر را توسعه دهد.
– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس‌خیابانی در جلسه مجمع عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی 1404.03.31 با بیان اینکه این شرکت، مقام نخست در میان شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی کشور و منطقه را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون رتبه هفدهم بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی کانتینری جهان را در اختیار دارد و حدود یک دهه است که در میان 20 کشتیرانی بزرگ کانتینری جهان قرار گرفته است.

وی با اشاره افزایش 41 درصدی سرمایه این شرکت در مجمع فوق‌العاده سال جاری و رسیدن آن به 116 هزار میلیارد ریال، گفت: علیرغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها وضعیت کشتیرانی مطلوب است؛ هر چند طی سال جاری میلادی نیز شاهد کاهش 45 تا 55 درصدی نرخ کرایه حمل نسبت به سال 2024 در صنعت کشتیرانی جهانی بوده‌ایم.

مدرس‌خیابانی ادامه داد: در سال 1403 نسبت به سال 1402 شاهد رشد 4 دهم درصدی حمل کانتینر با جابه‌جایی بیش از 860 هزار TEU کانتینر بودیم.

وی افزود: در بخش حمل فله نیز طی سال 1403 با حمل 10 میلیون و 233 هزار تن انواع کالا 9.3 درصد رشد به ثبت رساندیم و همزمان در دریای خزر نیز، ناوگان کشتیرانی دریای خزر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حمل 1 میلیون 413 هزار تُن کالا، 11 درصد رشد را تجربه کرد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گزارش خود به مجمع عمومی عادی سالیانه این کشتیرانی گفت: شرکت کشتیرانی والفجر از دیگر توابع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 6.2 درصد رشد در فعالیت‌های خود ثبت کرد و شرکت حمل‌ونقل ترکیبی که بازوی ریلی گروه کشتیرانی است جهش 24.2 درصدی داشت.

وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نزدیک به 4 هزار نیروی دریانورد در اختیار دارد، تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که تمامی این دریانوردان ایرانی هستند در حالی که در سال 1398 بیش از 680 نفر دریانورد خارجی در ناوگان فعال بودند که با تلاش موسسه آموزشی کشتیرانی اکنون همه دریانوردان ما ایرانی هستند و جز در موارد اضطرار و ضرورت در بنادر خارجی، دریانورد خارجی به ناوگان ملحق نمی‌شود.

نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص دارایی‌های این کشتیرانی نیز تصریح کرد: در حال حاضر 144 فروند انواع شناور با ظرفیت 5 میلیون DWT که شامل ظرفیت حمل 160 TEU کانتینر نیز می‌شود در ناوگان فعال هستند، همچنین 324 هزار TEU کانتینر نیز در حوزه کانتینری برای ارائه خدمات صادراتی و وارداتی به بازرگانان و تولیدکنندگان کشور در مالکیت ناوگان قرار دارند که در کنار حدود 1600 دستگاه انواع واگن باری در حال فعالیت هستند.

مدرس‌خیابانی درباره عملکرد مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: عملکرد تلفیقی مالی شرکت 40 درصد رشد را نسبت به سال مالی پیشین نشان می‌دهد که سود هر سهم را با رشد 119 درصدی به بیش از 1180 ریال رسانده است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سال اول حضور گروه کشتیرانی در بندر چابهار موفق شدیم عملیات کانتینر این بندر را از صفر به جابه‌جایی 6 هزار TEU کانتینر برسانیم در سال 1403 این رقم به 88 هزار TEU جهش یافت و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم در پایان سال جاری به 130 هزار TEU کانتینر برسد که معنای دیگر آن این است که بندر چابهار از رتبه آخر بنادر جنوب کشور به دومین بندر بزرگ این منطقه پس از بندرعباس ارتقاء پیدا می‌کند.

مدرس‌خیابانی تصریح کرد: با تکمیل راه‌آهن زاهدان به چابهار کریدور شمال-جنوب در مرحله‌ای تازه‌ای قرار می‌گیرد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که حمل‌و‌نقل کالا از این مسیر را توسعه دهد بنابراین از مدت‌ها قبل اعلام کرده‌ایم خروج سرمایه‌گذاران خارجی از بندر چابهار هیچ لطمه‌ای بندر نخواهد زد و کشتیرانی آماده است روند توسعه بندر را نیز تسریع ببخشد.

مدرس خیابانی در ادامه اظهارات خود به موضوع استفاده از توان داخلی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی پرداخت و بیان داشت: 80 درصد از نیاز‌های جاری ناوگان با استفاده از توان تولید داخلی تامین می‌شود و از این طریق سالانه حدود 300 میلیون دلار به بازار داخلی تزریق می‌شود.

وی افزود: خرید 150 دستگاه واگن طی سال 1403 از تولیدکنندگان داخلی و همچنین انجام بخش بزرگی از تعمیرات شناور‌ها و کانتینر‌ها در داخل کشور نیز از جمله تلاش‌های گروه کشتیرانی برای یاری رساندن به اقتصاد و تولید ملی می‌توان برشمرد.

به گفته نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از 90 درصد از سوخت کم‌سولفور مورد نیاز شناور‌ها از داخل کشور تامین می‌شود و در بندر چابهار که سوخت‌رسانی به شناور‌ها دارای محدودیت بود با استفاده از شناور سوخت‌رسان ناوگان و سوخت تولید داخل، این محدودیت تا حد زیادی برطرف شده است.

مدرس‌خیابانی در پایان با تأکید بر اینکه در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تأمین اقتصاد کشور راهبرد محوری است، تصریح کرد: اکنون در وضعیت جنگ ترکیبی اقتصادی هستیم، اما به مردم عزیز اطمینان می‌دهیم با وجود تمام محدویت‌های تحمیلی از سوی تحریم‌های ظالمانه، کارکنان این گروه تمام همت و تلاش خود را به کار می‌برند که کوچکترین وقفه‌ای در روند اقتصادی کشور ایجاد نشود.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا
هوش مصنوعی خبری قاصدک (در حال توسعه)