86 مرکز سنجش سلامت در فارس؛ شرط ورود نوآموزان به دبستان، ارزیابی سلامت است
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، خلیل عابدی در نشست ستاد هماهنگی سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی 1404–1405 اظهارداشت: در استان فارس 86 مرکز جامع سنجش سلامت فعال هستند که وظیفه ارزیابی بیش از 65 هزار نوآموز را در سال جاری بر عهده دارند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس با تأکید بر الزام سنجش سلامت پیش از ورود به دبستان گفت: والدین کودکان 5 تا 6 ساله، متولدین بین اول مهر 1398 تا 31 شهریور 1399، باید از طریق سامانه http://sirat2.medu.ir نوبتگیری کرده و نزدیکترین مرکز سنجش را انتخاب کنند.
وی با اشاره به تغییر زمان اجرای طرح از تابستان به طول سال تحصیلی، این اقدام را عاملی مؤثر در شناسایی دقیقتر و مداخله بهموقع دانست و افزود: در سنجش تابستانی، شناسایی انجام میشد، اما پیگیری لازم صورت نمیگرفت؛ در حالی که در سنجش طول سال، بلافاصله پس از شناسایی، اقدامات حمایتی آغاز میشود.
عابدی با بیان اینکه بیش از 400 نیروی متخصص در مراکز سنجش استان مشغول فعالیت هستند، گفت: مأموریت اصلی این مراکز، ارزیابی و مداخله بهموقع در روند یادگیری نوآموزان است.
وی همچنین یادآور شد: خانوادههایی که فرزند 4 تا 6 ساله دارند، میتوانند از طریق سامانه مذکور برای نوبتگیری اقدام کنند.
عابدی با اشاره به آمار سال گذشته گفت: در سال تحصیلی گذشته، 72 هزار و 511 نوآموز در استان فارس مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد، 11 هزار و 10 نفر به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.
وی افزود: فارس نخستین استان کشور است که برنامهای ویژه برای دانشآموزان دیرآموز در دستور کار دارد و مراکز جامع سنجش نقش مهمی در شناسایی و رفع موانع یادگیری این گروه ایفا میکنند.
عابدی با تأکید بر اهمیت توجه خانوادهها به ویژگیهای فرزندان دیرآموز گفت: برخی والدین به دلیل ناآگاهی، فشارهای آموزشی نادرستی بر کودک وارد میکنند که میتواند منجر به طرد اجتماعی و ترک تحصیل شود. کودکانی که با تأخیر در راه رفتن مواجه هستند، معمولاً در گروه دیرآموزان قرار میگیرند و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
غلامعلی حقشناس، معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش فارس، بر ضرورت شناسایی بهموقع ویژگیهای روانی و جسمی دانشآموزان تأکید کرد و گفت: هدف از اجرای طرح سنجش، طبقهبندی دانشآموزان بر اساس نیازهای فردی و ارائه برنامههای آموزشی متناسب با آنهاست.
وی افزود: بسیاری از ناکامیهای فردی در زندگی ناشی از عدم شناسایی دقیق و بهموقع ویژگیهای فردی در دوران تحصیل است؛ بنابراین مداخله زودهنگام میتواند مسیر زندگی افراد را تغییر دهد.
انتهای پیام/424