رمز امنیت پایدار کرمانشاه/ نقشه راه پلیس برای مقابله با جرائم/ هوشمندسازی امنیت|گفتوگو با سردار حاجیان
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، امنیت، مفهومی است که مردم بیش از هر زمان دیگری آن را نه در آمار و گزارشها، بلکه در زندگی روزمره خود لمس میکنند. خیابانهای آرام، کاهش نزاع و سرقت، انضباط در ترافیک و پاسخگویی سریع پلیس، همه نشانههایی از تحولی است که در سالهای اخیر در چهره انتظامی استان کرمانشاه شکل گرفته است. استانی که بهواسطه موقعیت جغرافیایی خاص، مرزهای طولانی، تنوع قومی و فرهنگی و پیشینه تاریخی، همواره مأموریتهای پیچیده و حساسی را بر دوش نیروهای انتظامی خود داشته است.
در چنین شرایطی، رویکرد تازهای در فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه شکل گرفته که بر سه محور استوار است: مردممحوری، هوشمندسازی و کارآمدی عملیاتی. از راهاندازی طرح «هر کلانتری یک شهر» تا پایش 24 ساعته مناطق جرمخیز با دوربینهای هوشمند، از کنترل دقیق سارقین سابقهدار تا آموزش عمومی در مقابله با کلاهبرداریهای فضای مجازی؛ همه این اقدامات نشانهای از گذار پلیس از شیوههای سنتی به الگوهای علمی و فناوریمحور است.
اما در کنار این تحولات فناورانه، آنچه بیش از هر چیز به چشم میآید، اعتماد و همراهی مردم است؛ سرمایهای که بدون آن، تحقق هیچ برنامه امنیتی ممکن نیست. کاهش 52 درصدی نزاع و شرارت، افت 23 درصدی سرقتها و تثبیت عنوان «پلیس برتر کشور» برای انتظامی کرمانشاه، محصول همین تعامل سازنده میان مردم و پلیس است.
در این گفتوگو، سردار حاجیان ـ فرمانده انتظامی استان کرمانشاه ـ با نگاهی واقعگرایانه از پشت صحنه این دستاوردها سخن میگوید: از چالشهای ترافیکی شهر و ضرورت پاسخگویی شهرداریها گرفته تا مبارزه هوشمندانه با جرایم سایبری، ایمنسازی نقاط حادثهخیز، حذف روشهای زائد اداری و حتی دغدغههای معیشتی و مسکن نیروهای خدوم انتظامی.
او معتقد است که امنیت پایدار، محصول همکاری جمعی است؛ جایی که مردم، رسانهها، نهادهای شهری و دستگاه قضایی، هر یک بخشی از پازل امنیت اجتماعی را تکمیل میکنند. از نگاه او، پلیس امروز تنها نیرویی مأمور به برخورد نیست، بلکه نهاد اجتماعی مدرنی است که باید در دل مردم حضور داشته باشد، با فناوری روز پیش برود و در برابر مسائل جامعه، پاسخگو، شفاف و نوآور باشد.
در این گفتگو با سردار مهدی حاجیان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، موضوعاتی مانند کاهش جرایم، استفاده از فناوریهای نوین در پیشگیری، مدیریت ترافیک و همکاری بین دستگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به موضوعات مهمی چون چالشهای زیرساختی، مقابله با جرایم سایبری و وضعیت معیشتی کارکنان انتظامی پرداخته شده که تصویری کامل از وضعیت امنیتی و انتظامی استان ارائه میدهد.
دستاوردهای انتظامی استان کرمانشاه؛ نماد موفقیت در امنیت و پیشگیری
تسنیم: دستاوردهای انتظامی استان کرمانشاه در چه حوزههایی بوده و نقش مردم در این موفقیتها چگونه است؟
حاجیان: دستاوردهای ما در ماموریتهای متنوع و گستردهای تحقق یافته است. این ماموریتها شامل حوزههایی مانند ترافیک، نظم و انضباط اجتماعی، امنیت، پیشگیری از جرم و مقابله با جرایم میشود که هر یک دستاوردهای خاص و قابل توجهی داشتهاند.
به عنوان نمونه، انتظامی استان کرمانشاه به عنوان پلیس برتر یکی از استانهای کشور انتخاب شده است. این موفقیت به دلیل همراهی و مشارکت مردم عزیز بود که به پلیس امکان داد تا به خوبی به وظایف خود عمل کند. کرمانشاه یکی از استانهای نمونه در کسب تمام مولفههای مثبت امنیتی است که یکی از مهمترین این مولفهها، پیشگیری از وقوع جرایم، به ویژه جرایم سرقت، است.
در بحث نزاع، شرارت و قمهکشی، نسبت به 6 ماهه سال گذشته 52 درصد کاهش را ثبت کردهایم که مردم خود گواه این موضوع هستند.این موفقیتها نشاندهنده تعامل سازنده میان مردم و نیروی انتظامی است که زمینهساز ارتقای امنیت و آرامش در استان شده است.
کاهش 23 درصدی سرقتها در کرمانشاه؛ استفاده از فناوریهای نوین و امنیت محلمحور
تسنیم: چه اقداماتی منجر به کاهش قابل توجه سرقتها در استان کرمانشاه شده و نقش فناوریهای نوین در این موفقیت چیست؟
حاجیان: در سال گذشته، با اقدامات پیشگیرانه و برنامهریزیهای دقیق، شاهد کاهش 23 درصدی وقوع سرقتها در کل استان کرمانشاه بودیم. همچنین در شش ماهه اول سال جاری، جرایم مهم حدود 21 درصد و سرقتهای جزئی 19 درصد کاهش یافته است که مجموع این کاهشها نزدیک به 50 درصد کاهش سرقتها را نسبت به سال قبل نشان میدهد.
برای رسیدن به این نتایج مهم، چند اقدام کلیدی انجام شده است: اول، امنیت را محله محور کردیم؛ یعنی تمرکز بر هر منطقه به صورت جداگانه و متناسب با نیازهای آن. دوم، از فناوریهای هوشمند بهره بردیم. طرح «هر کلانتری یک شهر» در کرمانشاه اجرا شده و 11 کلانتری به صورت 24 ساعته حوزه استحفاظی خود را از طریق دوربینهای الکترونیکی پایش میکنند تا هرگونه تحرک مشکوک، نزاع یا سرقت را به سرعت شناسایی کنند.
در روستاها نیز تاکنون در 570 روستا دوربین نصب شده و تا پایان سال این تعداد به 1000 روستا خواهد رسید. علاوه بر این، قرارگاهی ویژه برای مقابله با سرقت راهاندازی شده و سارقین سابقهدار تحت کنترل و رصد دقیق قرار دارند. هر افسر اجرایی مسئول پایش تعدادی از مجرمان سابقهدار شده تا از ارتکاب جرم آنها جلوگیری شود.
مناطق جرمخیز به دقت شناسایی و اولویتبندی شدهاند، و توجه شده که بسیاری از سارقین از مناطق دیگر به محل سرقت مراجعه میکنند که به آنها «سارقین در حرکت» گفته میشود. برای شناسایی و کنترل این موضوع از فناوریهای نوین مثل هوش مصنوعی، تشخیص چهره، پلاکخوان و تشخیص صدا استفاده میشود.
هدف نهایی ایجاد امنیت پایدار برای مردم است، چرا که حضور موقت و اقدامات مقطعی نمیتواند این امنیت را تضمین کند. اجرای طرح «هر کلانتری یک شهر» طی دو سال گذشته، هم نتایج کوتاهمدت خوبی داشته و هم برای بلندمدت امیدبخش است.
پاسخ هوشمند به دو نوع کلاهبرداری فضای مجازی: پیشگیری، آموزش و نقش نهادها
تسنیم: چگونه میتوان شهروندان را در برابر دو نوع اصلی کلاهبرداری فضای مجازی شامل نفوذ فنی و فریب از طریق پیامک/شبکههای اجتماعی محافظت کرد و نقش نهادها در این مسیر چیست؟
حاجیان: یکی از خلأهای کلان شناساییشده در زمینه جرایم سایبری، عدم تفکیک و آگاهی کافی درباره انواع کلاهبرداریهای فضای مجازی است. بهطور کلی ما با دو نوع کلاهبرداری مواجهایم: اول، «کلاهبرداری رایانهای» که مبتنی بر نفوذ فنی به سیستمها و هک حسابهای بانکی است؛ در این نوع، کلاهبردار مستقیماً به سامانه یا دستگاه فرد نفوذ میکند و برداشت یا اقدام خرابکارانه انجام میدهد و مقابله با آن نیازمند دانش فنی و ابزار تخصصی است.
دوم، «کلاهبرداری از طریق پیامک، شبکههای اجتماعی و بسترهای مخابراتی» است که بیشتر متکی بر مهندسی اجتماعی، فریب و ترغیب کاربران به ارائه اطلاعات یا انجام اقدامات است؛ در این حالت خود کاربر با اعتماد یا خطای انسانی به کلاهبردار کمک میکند.
اولین گام مؤثر در پیشگیری، ارتقای سواد رسانهای و دانش فضای مجازی در بین مردم است. افزایش این دانش وظیفهای جمعی و بین نهادی است؛ دستگاههایی مانند وزارت آموزشوپرورش، دانشگاهها و رسانهها نقش کلیدی در آموزش همگانی دارند. نیروی انتظامی و پلیس فتا نیز وظیفه برخورد و پیشگیری عملیاتی را بر عهده دارد و در کنار آن با ارائه راهنمایی و اطلاعات آموزشی همکاری میکند. اشاره به این نکته ضروری است که مطالبهگری نسبت به سایر نهادها برای افزایش آموزش عمومی، به معنای قطع همکاری نیست. پلیس از ظرفیتهای فرهنگی و آموزشی خود برای کمک به ارتقای آگاهی عمومی استفاده میکند.
از جمله اقدامات عملی انجامشده توسط پلیس و معاونت فرهنگیـاجتماعی میتوان به تولید کلیپهای آموزشی، ارسال پیامکهای هشدار و اطلاعرسانی از طریق سامانههای رسمی اشاره کرد. همچنین سامانههای پاسخگویی و گزارشگیری فعال هستند. سامانهٔ 110 و سامانهٔ پلیس فتا آمادهٔ دریافت گزارشات و راهنمایی شهرونداناند. در سطح میدانی نیز پلیس با طرحهای رصد و پایش و همکاری با نهادهای ذیربط تلاش میکند هم کلاهبرداریهای فنی را شناسایی و متوقف کند و هم با اطلاعرسانی عموم، موارد مبتنی بر مهندسی اجتماعی را کاهش دهد.
از مردم عزیز تقاضا میشود که به پیامکها، لینکها و تماسهای مشکوک اعتماد نکنند؛ این عدماعتماد و احتیاطِ شهروندان خود یکی از مهمترین ابزارهای پیشگیری از جرم است. در صورت برخورد با پیامک یا تماس شبهه ناک، با سامانهٔ پلیس فتا تماس بگیرید تا راهنمایی و پیگیری لازم صورت گیرد.
چالشهای زیرساختی و نقش پلیس در مدیریت ترافیک کرمانشاه
تسنیم: چگونه میتوان با تقویت زیرساختها و همکاری بین پلیس و شهرداریها، مدیریت ترافیک شهری را بهبود داد و رضایت شهروندان را جلب کرد؟و آیا پلیس از وضعیت زیرساختها و خیابانهای کرمانشاه رضایت دارد؟
حاجیان: وقتی صحبت از رضایت مردم در زمینه ترافیک میشود، نخستین مؤلفهای که به ذهن میرسد وضعیت زیرساختهاست. مردم بهصورت طبیعی از شرایط ترافیکی شهر قضاوت میکنند؛ آیا خیابانها ظرفیت کافی برای پذیرش حجم بالای خودروها را دارند؟ آیا پارکینگهای کافی و مناسب فراهم شدهاند؟ این سوالات سالهاست مطرح شده و همچنان دغدغه اصلی شهروندان است. از دوران کودکی من تا امروز، مسئله ترافیک و کمبود پارکینگ در پارکینگ شهرداری، بهخصوص در نقاط پرتردد مانند مقابل مطب پزشکان، همچنان حل نشده باقی مانده است. در این زمینه ضروری است شهرداریها پاسخگو باشند و افرادی که در این زمینه ترک فعل کردهاند مسئولیت کار خود را بپذیرند.
حضور پلیس بهعنوان نیروی نظمدهنده میتواند در تسهیل ترافیک نقش مؤثری داشته باشد، ولی نباید از نقش اساسی زیرساختها غافل شد. مثلاً بیمارانی که باید مقابل مطب پیاده شوند و توانایی استفاده از خودرو را ندارند، نیازمند زیرساختهای مناسبتر و مدیریت بهتری هستند. این موضوع در شورای عالی ترافیک استان هم مطرح شده و بهعنوان مطالبهای از شهرداریها در سطح استان کرمانشاه پیگیری میشود.
از طرف دیگر، برنامههای پلیس برای مقابله با وضعیت فعلی ترافیک چیست؟ طبیعتاً پلیس باید با استقرار نیروهای مناسب و بهرهگیری از فناوریهای نوین پایشی، کنترل و نظارت مؤثری روی وضعیت ترافیک داشته باشد. اما این فناوریها باید توسط شهرداریها و نهادهای مسئول فراهم و در اختیار پلیس قرار گیرد. پلیس نمیتواند به تنهایی همه امکانات را ایجاد کند و نیازمند همکاری بین سازمانی است.
ما در حوزههای مختلف همچون کاهش تصادفات و بهبود نظم ترافیکی، به صورت مستمر از اداره کل راه و راهداری، حمل و نقل و شهرداریها مطالبهگری میکنیم تا نقش خود را بهتر ایفا کنند. نتیجه این همکاری و پیگیری مستمر، ایجاد شرایطی است که به بهبود وضعیت ترافیک و رضایت مردم منجر شود.
قاطعیت در برخورد و راهکارهای کاهش تصادفات
تسنیم: چه تدابیری باید بین نیروی انتظامی، راه و راهداری و شهرداریها اتخاذ شود تا نقاط حادثهخیز ایمنسازی شوند و تعداد تلفات رانندگی در استان کرمانشاه کاهش یابد؟
حاجیان: تأکید میکنم که در موضوع مبارزه و برخورد با تخلفات راهنمایی و رانندگی هیچگونه اغماضی وجود ندارد؛ قطعاً با خاطیان مطابق مقررات و قانون برخورد خواهد شد. در عین حال بر این باورم که برای شکلگیری انضباط ترافیکی، همراهی مردم نیز حیاتی است. رعایت قوانین از سوی شهروندان، مکمل حضور و مانور پلیس در معابر خواهد بود.
حضور پلیس در نقاط حساس و پرترافیک افزایش مییابد و پایش میدانی و الکترونیکی تشدید خواهد شد. نصب و بهرهبرداری از دوربینها، از جمله در میدان آزادی، با جدیت دنبال میشود و اقداماتی برای فرهنگسازی در زمینه رعایت قوانین ترافیکی بهصورت مستمر اجرا میشود. تداوم این روند باعث تقویت نظارت و کاهش تخلفات خواهد شد.
در عین حال، باید بر مسئلهٔ نقاط حادثهخیز استان کرمانشاه تأکید کرد. متأسفانه در برخی مقاطع، تعداد تلفات بهصورت قابل توجهی افزایش مییابد و در یک روز ممکن است 6 یا هفت کشته گزارش شود که این اعداد نشاندهندهٔ ضرورت اقدامات عاجل است. وقتی پلیس منطقهای را بهعنوان «حادثهخیز» معرفی میکند، منظور وجود فاصله یا وضعیتی است که احتمال بروز حادثه در آن بالا است و لازم است نهادهای مسئول نسبت به اصلاح و ایمنسازی آن اقدام کنند.
پلیس در شورای عالی ترافیک و جلسات مرتبط حضور دارد و معاون مربوطه بهعنوان رئیس پلیس راهور مسائل را پیگیری میکند؛ با این حال، مطالبهگری از نهادهای ذیربط مانند اداره کل راه و راهداری و شهرداریها همچنان ادامه خواهد داشت تا سرمایهگذاری و اقدام لازم انجام شود. در همین راستا توافق شده که راه و راهداری در حوزه راهها سرمایهگذاری کند، دوربین نصب کند و از ابزارهایی مانند پهپاد برای رصد دقیق حوزههای حادثهخیز بهره گیرد. این همکاری میانسازمانی و استفاده از فناوریهای نوین از ضروریات کاهش تصادفات و حفظ ایمنی شهروندان است.
تسریع و بهبود فرآیندهای انتظامی با حذف روشهای زائد در کرمانشاه
تسنیم: چه چالشهایی در حذف روشهای زائد و بهبود فرآیندهای انتظامی وجود دارد و چگونه میتوان این موانع را برطرف کرد تا خدمترسانی به مردم سریعتر و مؤثرتر شود؟
حاجیان: ما در استان کرمانشاه اقدام به بهبود روشهای کاری در حوزه انتظامی کردهایم. یکی از اهداف اصلی، حذف روشهای زائد و غیرضروری است که در روند انجام امور اختلال ایجاد میکند. متأسفانه برخی از این روشها بهصورت سیستماتیک در سامانهها بارگذاری شدهاند به گونهای که برای رسیدن به هر خواسته یا نتیجهای، باید مرحلهبهمرحله و دقیقاً طبق فیلدهای مشخص شده پیش رفت که این روند باعث طولانی شدن و پیچیدگی فرایندها میشود.
در دستور کار ما قرار دارد که این مسیرهای زائد را حذف کنیم و اقدامات را به حداقل ممکن برسانیم تا کارها سریعتر و کارآمدتر انجام شود. انشاءالله تا پایان سال گزارش کاملی از تغییرات و بهبودهای انجام شده در حوزه انتظامی ارائه خواهیم داد تا شفافسازی در این زمینه صورت گیرد و عملکردمان قابل ارزیابی باشد.
تعامل سازنده پلیس با دستگاه قضایی
تسنیم: نحوه تعامل انتظامی استان با دستگاه قضایی استان را چگونه ارزیابی میکنید؟
حاجیان: قاعدتاً پلیس بدون حکم قضایی اجازه ورود به منازل مردم را ندارد، مگر در موارد خاص و استثنایی. در جرایم مشهود، یعنی زمانی که جرم به صورت واضح و عینی در حال وقوع است، پلیس حق دارد بدون نیاز به حکم وارد شود. به عنوان مثال، اگر پلیس شاهد نزاع یا جرم دیگری در خیابان باشد، میتواند فوراً وارد عمل شود و خاطی را شناسایی کند.
اما ورود به منازل بدون حکم قضایی، حتی اگر صدای درگیری از داخل منزل شنیده شود، مجاز نیست مگر اینکه خود صاحبخانه از پلیس درخواست کمک و اجازه ورود کند. در این صورت، پلیس پس از دریافت درخواست، باید با مراجع قضایی هماهنگ شود و مجوز لازم را کسب کند. خوشبختانه، در استان ما هماهنگی و همکاری بسیار خوبی بین پلیس و دستگاه قضایی، به ویژه دادستانی، وجود دارد و در موارد اضطراری این هماهنگی حتی به صورت تلفنی نیز انجام میشود تا پاسخگویی سریعتر باشد.
تا کنون موردی نداشتیم که پلیس بدون حکم و مجوز قانونی وارد منزل شده باشد و این اصل رعایت کامل قانون و احترام به حقوق مردم است.
770 واحد مسکونی ویژه کارکنان نیروی انتظامی در استان کرمانشاه در حال اجراست
تسنیم: وضعیت معیشت و مسکن کارکنان نیروی انتظامی استان چگونه است و چه خدماتی برای کاهش دغدغههای آنها انجام شده است؟
حاجیان: موضوع معیشت و بهویژه مسکن کارکنان پلیس، از اهمیت ویژهای برخوردار است. خوشبختانه در استان کرمانشاه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. به لطف حمایتهای فرمانده محترم کل فراجا، سردار رازن رادان، ساخت و تحویل واحدهای مسکونی سازمانی و ملکی به همکاران عزیزمان آغاز شده و ادامه دارد.
در شهر کرمانشاه حدود 312 واحد مسکونی، در جوانرود 48 واحد، و همچنین در پاوه، ثلاث باباجانی، روانسر و سنقر پروژههایی در دست اجراست که مجموعاً به حدود 770 واحد میرسد. تا کنون نیز نزدیک به 646 واحد مسکونی ملکی تحویل داده شده است.
هدف این طرحها این است که همکاران عزیز بعد از حدود 10 سال خدمت بتوانند صاحب خانه شوند و دغدغه مسکن نداشته باشند. البته همچنان نیازمند حمایت و همکاری مسئولین استانی هستیم تا بتوانیم این مسیر را با قدرت و سرعت بیشتری ادامه دهیم و به رفاه بیشتر کارکنان پلیس کمک کنیم.
انتهای پیام/