افزایش 10 درصدی ثبتنام دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از ایلام، مصطفی نعمتی معاون آموزشی دانشگاه جامع علمیکاربردی امروز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه روسای این دانشگاه در ایلام از افزایش 10 درصدی ثبتنام دانشجویان در سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: افزایشی که در شرایط کاهش عمومی جذب دانشجو در دیگر مراکز آموزش عالی، نشانگر اقبال جامعه به آموزشهای مهارتی و کاربردی است.
وی با یادآوری سیر تحول دانشگاهها در ایران گفت: دانشگاهها سه نسل را پشت سر گذاشتهاند؛ از آموزشمحوری و پژوهشمحوری تا نسل سوم و چهارم که بر کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی تأکید دارند. دانشگاه جامع علمیکاربردی دقیقاً در این مسیر حرکت میکند و طرح تضمین اجتماعی نیز در همین چارچوب طراحی شده است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمیکاربردی در ادامه تصریح کرد: در قالب این طرح، مراکز جدید آموزشی تنها در صورتی مجوز فعالیت دریافت میکنند که درصد قابلتوجهی از دانشآموختگانشان جذب بازار کار شوند. که این اقدام میتواند پیوند واقعی میان علم و عمل را در کشور مستحکم کند.
نعمتی با اشاره به ساختار چابک دانشگاه جامع خاطرنشان کرد: در استانهایی که شمار دانشجویان محدود است، گاه تنها با 12 نفر پرسنل و کمتر از 80 نفر نیرو، بر فعالیت بیش از 5 هزار دانشجو نظارت میشود. با این حال، این مجموعه با بودجهای کمتر از یکبیستم دانشگاههای بزرگ کشور، خدمات گستردهای ارائه میدهد.
وی از وجود بیش از 40 هزار مدرس در سراسر کشور خبر داد و افزود: در فراخوان جدید نیز نزدیک به هزار نفر برای همکاری در تدریس اعلام آمادگی کردهاند، آن هم بدون هیچ تعهد استخدامی برای دولت؛ نشانهای از اعتماد جامعه علمی به مسیر مهارتمحور دانشگاه جامع است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور با تأکید بر اینکه قدرشناسی، یک آیین ماندگار در این دانشگاه است، گفت: دانشگاه جامع در مسیر آموزش مهارت و مسئولیت اجتماعی، یکی از کمهزینهترین و پربازدهترین نهادهای آموزشی کشور به شمار میرود.
دانشگاهها از آموزشمحوری به کارآفرینی رسیدهاند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام نیز در این آیین، گفت: دانشگاههای کشور مسیر تحول چشمگیری را از نسل آموزشمحور تا نسل کارآفرین طی کردهاند و امروز وظیفه دارند با چابکی و نوآوری، متناسب با تحولات سریع علمی و فناوری حرکت کنند.
وی با اشاره به تاریخ تحول دانشگاهها در ایران گفت: دانشگاههای کشور در ابتدا با رویکرد آموزشمحوری فعالیت میکردند و تمرکز اصلی آنان بر انتقال دانش نظری بود.
وی افزود: در ادامه مسیر، دانشگاهها وارد دوران پژوهشمحوری شدند و تحقیق و پژوهش را بر اساس نیازهای جامعه در اولویت قرار دادند، اما این تحول نیز بدون برنامهریزی دقیق، نمیتوانست نیازهای واقعی کشور را برطرف کند.
معاون استاندار ایلام ادامه داد: امروز با تلفیق آموزش و پژوهش، شاهد شکلگیری دانشگاههای نسل سوم هستیم که مأموریت اصلی آنها تربیت نیروی کارآفرین و تکنسینهای ماهر است.
صالحیان با اشاره به جایگاه دانشگاه جامع علمیکاربردی گفت: این دانشگاه از جمله نهادهای علمی پیشرو در نسل سوم است که توانسته با پیوند دادن دانش و مهارت، بهطور مستقیم در رفع نیازهای بازار کار نقشآفرینی کند.
وی با بیان اینکه سرعت تغییرات در عرصه علم و فناوری بسیار بالاست، تأکید کرد: کشور امروز به دانشگاههایی نیاز دارد که چابک، مسئلهمحور و انعطافپذیر باشند تا بتوانند در برابر دگرگونیهای بازار کار ایستادگی کنند.
معاون استاندار ایلام در پایان با اشاره به تغییر مدیریت دانشگاه علمیکاربردی استان خاطرنشان کرد: جابهجایی مسئولیتها امری طبیعی در نظام اداری است و صندلی مسئولیت، جایگاه خدمت به مردم است؛ هر جا که بتوانیم رضایت خداوند را جلب کنیم، مأموریت خود را بهدرستی انجام دادهایم.
تدوین برنامه راهبردی تحولآفرین با محوریت اشتغال دانشآموختگان و جهاد مهارتافزایی
محمدرضا شیرخانی، رئیس جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام، نیز در این مراسم اظهار کرد: رسالت اصلی این نهاد را نه صرفاً آموزش، بلکه تربیت نسل سوم نیروهای متخصص و ماهر، متمرکز بر حوزههای صنعتی، خدمات اجتماعی و فرهنگی است.
وی با حیاتی خواندن آموزش نسل سوم که بر تربیت نیروهای کارآفرین و مهارتدیده تمرکز دارد، حمایت عملی مسئولان استانی و نهادهای مرتبط را پیشنیاز تحقق مأموریتهای دانشگاه در جهت حمایت از زیستاشتغال کشور دانست.
وی با اشاره به جایگاه ویژه و غیرقابل اغماض دانشگاه علمی کاربردی در حوزههای فرهنگی، دانشجویی، علمی و پژوهشی، افزود: مدیریت جدید برنامههای تحولی متعددی را برای توسعه هدفمند و بهبود فعالیتهای این دانشگاه تدوین کرده که همزمان با فعالیتهای روزمره به مرحله اجرا درخواهند آمد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ایلام، شش محور استراتژیک را برای پیشبرد اهداف عالی دانشگاه برشمرد و گفت: توسعه استراتژیک و هدفمند، ساماندهی ساختاری، تقویت و بازنگری مراکز آموزشی برای افزایش کیفیت، که نیازمند عزم و تلاش مضاعف است، مدیریت هوشمند منابع،تضمین کیفیت مستمر، ارتقای مزیتهای رقابتی،اثربخشی فعالیتهای دانشجویی از جمله این موارد است.
شیرخانی تصریح کرد: در این راستا، طرحهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تعریف شده است که شامل بررسی دقیق نقاط ضعف مراکز، اجرای ساماندهی مناسب و ارتقای کیفیت آموزشهای مهارتی و شیوههای نوین تدریس میشود.
وی، محور اصلی تمام این اقدامات را توجه ویژه به اشتغال دانشآموختگان عنوان کرد و ضمن تأکید بر نقش کلیدی مدیران دفاتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت در مراکز علمی کاربردی، افزود: ایجاد یا تقویت دفاتر مشاورهای در مراکز، با هدف ارائه خدمات تخصصی تحصیلی، روانی و شغلی، از دیگر اولویتهای برنامه دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای دانشجویان خواهد بود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ایلام در پایان به اهمیت حوزه دانشجویی اشاره کرد و گفت: با تمرکز بر فعالسازی تشکلها، کانونهای فرهنگی، هنری و انجمنهای علمی، نه تنها استعدادهای دانشجویان شکوفا خواهد شد، بلکه مشارکت آنها در رقابتهای علمی و فرهنگی و سهمآفرینی در توسعه استان، تضمین میشود.
به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم، از زحمات احمدی رئیس پیشین دانشگاه علمیکاربردی استان ایلام تقدیر و شیرخانی رئیس جدید این دانشگاه معرفی شد.
انتهای پیام/180/