دوره ابتدایی مهمترین دوره آموزشی است
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، حمیدرضا شیخالاسلام شب گذشته در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش استان خراسان رضوی اظهار کرد: دوره 3 تا 6 سالگی، دوران پایهگذاری تواناییهای شناختی، عاطفی و ذهنی کودک است و از اینرو باید بیشترین تمرکز آموزشی و تربیتی بر این مقطع صورت گیرد.
وی با اشاره به اهمیت مقطع پیشدبستانی افزود: پیشدبستانی نقش تعیینکنندهای در ایجاد شوق یادگیری و آمادگی برای ورود به مدرسه دارد. مجلس شورای اسلامی نیز در تلاش است تا دوره پیشدبستانی دوساله را اجباری کند.
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک با انتقاد از وضعیت فعلی پیشدبستانیها تاکید کرد: بخش عمدهای از مراکز پیشدبستانی غیردولتی هستند و در حالی از خانوادهها شهریه دریافت میکنند که آموزش پس از این مقطع بهصورت رایگان ارائه میشود.
شیخالاسلام از افزوده شدن 743 پست سازمانی جدید به مجموعه تعلیم و تربیت کودک خبرداد و افزود: توسعه پوشش تحصیلی، مهمترین اولویت سازمان در سال پیشرو خواهد بود.
وی درباره نحوه تعیین شهریه مراکز پیشدبستانی توضیح داد: شهریهها بر اساس هزینه اجاره ملک، امکانات، حقوق مربیان و 4درصد سود مؤسس محاسبه میشود.همچنین صدور ابلاغ شهریه بهمنزله مجوز آغاز فعالیت مراکز پیشدبستانی است.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اشاره به برنامهریزی برای بیش از یکمیلیون و 150 هزار نوآموز در سال آینده، گفت: در صورت اجباری شدن پیشدبستانی، باید زیرساختهای لازم برای پوشش کامل این گروه سنی فراهم شود.
وی اذعان کرد: در سالهای اخیر، با وجود چالشهای متعدد، پرداخت حقالتدریس همزمان با حقوق معلمان، تسویه پاداش بازنشستگان و بهبود هزینههای اداری با نظم و دقت بیشتری انجام گرفته است.
شیخالاسلام با اشاره به وجود حدود 7 میلیون کودک از بدو تولد تا ششسالگی در کشور، تأکید کرد: لازم است برای این گروه سنی، برنامهریزی جامع و منسجم صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نتایج امتحانات نهایی گفت: باید سهم هر بخش از جمله خانواده، معلمان دوره ابتدایی و دبیرستان، و نهادهای مرتبط در نتایج آموزشی مشخص شود.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با تشریح چرخه مدیریت آموزشی، بیان کرد: این چرخه شامل تعیین دستورکار، تبیین وضعیت موجود، بررسی گزینهها، تصمیمگیری، اجرا، ارزیابی عملکرد و در نهایت اصلاح سیاستهاست.هیچ برنامهای بینقص نیست و اصلاح مستمر، لازمه پویایی نظام تعلیم و تربیت است.
انتهای پیام/282