آموزشوپرورش خوزستان در تلاش برای تحقق عدالت آموزشی
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، در روزهای اخیر، برخی رسانهها با انتشار گزارشهایی در فضای مجازی و رسانهای استان از تداوم کمبود معلم در برخی مناطق استان خوزستان خبر دادند.
در این گزارشها آمده بود که با وجود گذشت دو هفته از آغاز سال تحصیلی، برخی کلاسها در اهواز و شهرهای اطراف همچنان بدون معلم اداره میشوند؛ موضوعی که بنا به اظهار آنها با وعده پیشین مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان مبنی بر هیچ کلاس بدون معلم در تضاد است.
از این رو خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اهواز به سراغ ناصر علیفر، مدیرکل آموزشوپرورش استان خوزستان رفت تا از صحت و سقم این ادعاها مطلع شود.
علیفر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم ضمن تأکید بر تلاشهای گسترده این ادارهکل برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مدارس استان، بیان داشت: با وجود برخی کاستیها و محدودیتها، آموزشوپرورش استان خوزستان تمام تلاش خود را بهکار بسته است تا هیچ کلاس درسی بدون معلم باقی نماند.
وی با اشاره به موارد مطرحشده در فضای مجازی عنوان کرد: در یکی از مواردی که رسانهای شد، بلافاصله موضوع را پیگیری کردم. مشخص شد معلمی که برای آن کلاس تعیین شده بود، بهدلیل بروز مشکل شخصی قادر به حضور در کلاس نبوده است؛ این موضوع بهسرعت جبران شد و کلاس مورد نظر تحت پوشش قرار گرفت.
علیفر با اشاره به گستردگی شبکه آموزشی استان خوزستان تصریح کرد: ما بیش از 75 هزار معلم در استان داریم در چنین گسترهای، وقوع موارد جزئی اجتنابناپذیر است با این حال، همکاران ما در آموزشوپرورش استان با حساسیت بالا، موارد احتمالی را شناسایی و در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به تأمین معلم اقدام میکنند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش خوزستان در تأمین معلم از تمام ظرفیتها استفاده کرده است، افزود: اجازه نخواهیم داد حتی یک دانشآموز بهدلیل نبود معلم از تحصیل بازبماند.
پاسخی به انتقادات درباره تجهیزات مدارس
در ادامه این گفتوگو، علیفر به موضوع نشستن برخی دانشآموزان روی زمین بهدلیل نبود تجهیزات آموزشی که در فضای مجازی مطرح شده بود نیز واکنش نشان داد و تصریح کرد: برای موردی که در یکی از مدارس روستایی مطرح شده بود، بررسیها نشان داد که مدیر مدرسه برای دریافت تجهیزات به اداره منطقه مراجعه نکرده است. بهمحض اطلاع رئیس اداره، تجهیزات لازم ارسال و مشکل برطرف شد.
وی در ادامه تأکید کرد: تأمین تجهیزات مدارس بر عهده ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان است و آموزشوپرورش در این زمینه نقش هماهنگکننده دارد اما با این حال، ما همواره پیگیر رفع نیازهای مدارس هستیم.
کلاسی برای یک دانشآموز؛ نماد تعهد به عدالت آموزشی
یکی از نکات قابلتوجه در سخنان مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان، اشاره به وجود مدرسهای در منطقهای عشایرنشین تنها با دو دانشآموز بود.
علیفر گفت: در یکی دیگر از مناطق عشایری استان، مدرسهای داریم که تنها دو دانشآموز دارد. حتی در مناطقی که فقط یک دانشآموز وجود دارد، ما معلم اعزام کردهایم. به هیچ وجه حاضر نیستیم؛ یک دانشآموز ابتدایی بهدلیل کمکاری آموزشوپرورش از تحصیل بازبماند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأمین معلمان متخصص برای دروس خاص ابراز داشت: یکی از اولویتهای ما استفاده از معلمان متخصص در دروس تخصصی است؛ البته در برخی روستاها که مدارس متوسطه اول یا دوم با تعداد ساعات محدود برای هر درس فعالیت میکنند، تأمین معلم متخصص برای هر درس دشوار است. در این موارد، ناچاریم از معلمان چندمهارته استفاده کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه داد: با این حال، دولت با اجرای طرحهایی مانند دورههای توانمندسازی معلمان تحت عنوان “سفر یادگیری” در تلاش است تا سطح علمی و تخصصی معلمان را ارتقا دهد.
علیفر در پایان این گفتوگو بار دیگر بر تعهد خود تأکید کرد و گفت: دوباره تأکید میکنم، با وجود تمامی کاستیها و کمبودها، ما سعی کردیم به هر نحوی معلم تأمین کنیم تا هیچ کلاسی بدون معلم نماند. اگر با موردی روبهرو شویم، آموزشوپرورش استان آمادگی دارد در کوتاهترین زمان ممکن آن را پیگیری و برطرف کند.
انتهای پیام/