100 اتوبوس جدید به ناوگان عمومی قم اضافه میشود
سید محمدحسین دهناد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به برنامههای شهرداری برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی، اظهار داشت: بسیاری از شهروندان قمی هر روز در هنگام تردد در سطح شهر شاهد ترافیکهای سنگین و ازدحام خودروها در خیابانهای اصلی هستند، چرا که ظرفیت معابر پاسخگوی حجم بالای خودروها نیست. یکی از مهمترین و اثربخشترین راهکارها برای کاهش این مشکلات، تقویت حملونقل عمومی بهویژه شبکه اتوبوسرانی است؛ راهکاری که در تمامی شهرهای بزرگ دنیا به اثبات رسیده است.
وی پیرو خبر تخصیص اعتبار جدید برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی قم، گفت: برای سال 1404، مبلغ یکهزار میلیارد تومان اعتبار جهت تقویت شبکه اتوبوسرانی شهر قم در نظر گرفته شده است که از این میزان، 400 میلیارد تومان از محل اوراقی است که دولت همهساله در اختیار کلانشهرها و مراکز استانها قرار میدهد و 600 میلیارد تومان نیز از منابع داخلی شهرداری تأمین خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر با بیان اینکه مقدمات عقد قراردادهای خرید ناوگان جدید انجام شده است، تصریح کرد: طی هفتههای آینده، 100 دستگاه اتوبوس جدید از یکی از شرکتهای تأمینکننده خریداری و به ناوگان عمومی شهر افزوده خواهد شد. همچنین، 40 دستگاه از اتوبوسهای قدیمی که نیازمند تعمیرات اساسی بودند، با تخصیص اعتباری جداگانه بازسازی و به چرخه خدمت بازمیگردند.
دهناد ادامه داد: در حال حاضر حدود 250 دستگاه اتوبوس در 28 خط در سطح شهر قم فعالیت دارند، اما این تعداد پاسخگوی نیاز شهر نیست. بر اساس مطالعات انجامشده در طرح جامع حملونقل قم، برای پوشش کامل پهنههای شهری و دسترسی مناسب شهروندان به ایستگاههای اتوبوس، لازم است ناوگان اتوبوسرانی گسترش یابد.
وی با اشاره به استانداردهای خدماترسانی در شبکه اتوبوسرانی تأکید کرد: طبق استانداردهای جهانی، هر شهروند باید بتواند با حداکثر 400 متر پیادهروی به نزدیکترین ایستگاه اتوبوس برسد و حداکثر 10 دقیقه منتظر بماند. در حال حاضر، به دلیل کمبود ناوگان، این شرایط در قم محقق نشده و زمان انتظار شهروندان در برخی خطوط بیش از حد استاندارد است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم متذکر شد: هرچند در سالهای اخیر اقدامات نرمافزاری مناسبی همچون راهاندازی سامانههای هوشمند ردیابی موقعیت اتوبوسها انجام شده، اما تا زمانی که کمبود ناوگان برطرف نشود، خدماترسانی بهصورت مطلوب نخواهد بود.
دهناد افزود: با ورود 100 دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی 40 دستگاه فرسوده، ناوگان فعال اتوبوسرانی قم افزایش خواهد یافت و بخش قابلتوجهی از کمبودهای موجود جبران میشود. این اقدام موجب کاهش زمان انتظار مسافران، افزایش پوشش خطوط و بهبود کیفیت خدمات حملونقل عمومی در سطح شهر خواهد شد.
وی در تشریح جزئیات طرح توسعه ناوگان اتوبوسرانی این شهر اظهار داشت: عمر مفید یک دستگاه اتوبوس شهری معمولاً حداکثر 10 سال است و پس از این مدت، از رده خارج محسوب میشود. با این حال، در صورتی که تعمیرات اساسی و تعویض قطعات کلیدی بر روی این وسایل انجام گیرد، امکان بازگشت آنها به چرخه خدمت وجود دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برنامه بازسازی اتوبوسهای غیرفعال در قم افزود: در حال حاضر، 40 دستگاه اتوبوس در پارکینگ سازمان اتوبوسرانی قم دپو شده و به دلیل فرسودگی مورد استفاده قرار نمیگیرند، اما با صرف هزینهای حدود یک و نیم تا دو میلیارد تومان برای هر دستگاه، تعمیرات اساسی آنها انجام شده و مجدداً به شبکه اتوبوسرانی بازگردانده میشوند. خوشبختانه سازمان اتوبوسرانی قم دارای تجهیزات و امکانات لازم برای انجام این تعمیرات در محل است.
دهناد خاطرنشان کرد: سیاست شورای شهر و شهرداری قم در حوزه حملونقل عمومی بر 2 محور اصلی استوار است؛ «بهبود کیفی» و «توسعه کمی» ناوگان. در بخش کیفی، شهر قم در حوزه نرمافزاری جزو شهرهای پیشرو کشور به شمار میآید و شهروندان اکنون میتوانند از طریق گوشیهای همراه، موقعیت مکانی اتوبوسها را روی نقشه مشاهده کرده و با برنامهریزی دقیقتر، کمترین زمان انتظار را در ایستگاهها داشته باشند.
وی عنوان کرد: با اشاره به خدمات هوشمند اتوبوسرانی و توسعه ناوگان حملونقل عمومی اظهار داشت: شهروندان قمی میتوانند با مراجعه به وبسایت qom.ir/mybus یا همان «مایباس» (اتوبوس من)، از اطلاعات لحظهای مربوط به خطوط اتوبوسرانی مطلع شوند. در این سامانه، کاربران میتوانند خط مورد نظر خود را انتخاب کرده و مشاهده کنند در هر لحظه چند دستگاه اتوبوس در آن خط در حال حرکت است، همچنین زمان تقریبی رسیدن اتوبوس بعدی به ایستگاه مورد نظر نیز در دسترس آنها قرار دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم گفت:علاوه بر این، در اپلیکیشن کاربردی «نشان» نیز اطلاعات لحظهای اتوبوسها بهصورت برخط و از طریق GPS نصبشده روی هر دستگاه نمایش داده میشود. به این ترتیب، شهروندان میتوانند با استفاده از تلفنهای همراه هوشمند، موقعیت دقیق اتوبوسها را مشاهده کرده و برنامهریزی دقیقتری برای حضور در ایستگاه داشته باشند.
دهناد ادامه داد: در سطح ایستگاههای شهر نیز کدهای QR نصب شده که عموم مردم میتوانند با اسکن آنها، موقعیت لحظهای اتوبوسها را مشاهده کنند. این اقدام بخشی از سیاست «بهبود کیفی خدمات حملونقل عمومی» است که در کنار توسعه کمی ناوگان، با هدف افزایش رضایت شهروندان دنبال میشود.
وی با اشاره به سیاست دوم این حوزه گفت: توسعه کمی ناوگان اتوبوسرانی از دیگر برنامههای در دست اجراست. با افزایش تعداد اتوبوسها، بخشی از کمبود ناوگان جبران خواهد شد و شهروندان شاهد خدماترسانی بهتر در خطوط مختلف خواهند بود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طرح اخیر تخصیص اتوبوسهای جدید خاطرنشان کرد: اتوبوسهایی که بهزودی وارد شبکه میشوند، از لحاظ ظاهری و فنی تفاوت قابل توجهی با اتوبوسهای فعلی دارند و شهروندان بهراحتی میتوانند تفاوت آنها را در سطح خیابانها مشاهده کنند. این ناوگان جدید انشاءالله در هفتههای آینده وارد مدار خدمت خواهد شد.
انتهای پیام/