اجرای 450 طرح خیرساز مدرسه در قزوین

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین، با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی تنها با توسعه متوازن فضاهای آموزشی در همه مناطق به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار محقق می‌شود، گفت:هم‌اکنون ۴۵۰ طرح آموزشی با مشارکت خیران و منابع استانی در دست اجرا است.
– اخبار استانها –

مجتبی پورعباسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با اشاره به آخرین وضعیت طرح‌های عمرانی آموزشی استان، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 450 طرح آموزشی در استان در دست اجرا داریم که از این میان، 32 پروژه تا پایان مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریورماه سال آینده، سایر طرح‌های نیمه‌تمام نیز تکمیل شوند.

وی افزود: در قالب این طرح‌ها، 146 پروژه آموزشی معادل 2017 کلاس درس برنامه‌ریزی و در مناطق مختلف استان، به‌ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار در حال احداث است. این برنامه با هدف رفع شکاف آموزشی و تحقق عدالت در دسترسی به امکانات مناسب مدرسه‌ای دنبال می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس قزوین با قدردانی از خیران و مردم عنوان کرد: بیش از هزار نفر از مردم نیک‌اندیش استان در طرح‌های مدرسه‌سازی مشارکت دارند. مشارکت‌ها از مبالغ اندک صد هزار تومانی تا کمک‌های چند ده میلیونی را شامل می‌شود. نکته مهم این است که مشارکت مردمی تداوم دارد و تقریباً هر روز واریزی‌هایی به حساب طرح‌های مدرسه‌سازی ثبت می‌شود.

پورعباسی این همکاری را نشانه‌ای از همبستگی اجتماعی دانست و افزود: اینکه مردم احساس مسئولیت می‌کنند و سهمی هرچند کوچک در ساخت مدارس دارند، برای ما بسیار ارزشمند است. مدرسه یعنی آینده و مردم قزوین نشان داده‌اند که در ساخت آینده فرزندانشان شریک‌اند.

وی در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های محلی در روند ساخت‌وساز تأکید و بیان کرد: در هر منطقه باید از پتانسیل‌های همان منطقه استفاده کنیم؛ از کارگر و استادکار محلی گرفته تا مصالح بومی مثل آجر و سیمان. این رویکرد هم سرعت ساخت را بالا می‌برد، هم به رونق اشتغال محلی کمک می‌کند. توسعه عدالت آموزشی فقط ساخت مدرسه نیست؛ یعنی ساخت فرصت برابر با تکیه بر توان همان مردم.

پورعباسی گفت: اعتبار لازم برای احداث و تکمیل پروژه‌ها از سه منبع اصلی تأمین می‌شود: خیران مدرسه‌ساز، منابع استانی و ملی و همچنین مشارکت‌های مردمی. با این ترکیب، توانسته‌ایم حرکت ساخت مدارس را حتی در شرایط محدودیت اعتباری ادامه دهیم.

وی تأکید کرد: توسعه فضاهای آموزشی در قزوین بر اساس شاخص عدالت و نیاز انجام می‌شود. در مناطقی مانند طارم سفلی، الموت و بخش‌های جنوبی استان، پروژه‌های متعددی آغاز شده که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

پورعباسی با اشاره به برخی مدارس نیمه‌تمام از سال 1401 گفت: بخش قابل‌توجهی از پروژه‌هایی که از آن زمان معطل مانده بودند، اکنون فعال شده‌اند. امیدواریم با تداوم حمایت خیران و مسئولان، هیچ مدرسه‌ای در استان بلاتکلیف نماند و دانش‌آموزان سال آینده تحصیلی را در کلاس‌های ایمن و مجهز آغاز کنند.

نوسازی مدارس قزوین، صرفاً گزارشی از ساخت‌وساز نیست؛ بلکه تصویری از تحقق عدالت آموزشی با دست‌های مردمی است. جایی که دولت، خیران و مردم دست در دست هم داده‌اند تا فرزندان این سرزمین در کلاس‌هایی درس بخوانند که از دل همدلی ساخته شده‌اند.

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین ، عدالت آموزشی سال‌هاست که یکی از مطالبات جدی مردم و فعالان تعلیم و تربیت در استان قزوین است. تفاوت میان امکانات مدارس شهری و روستایی، فرسودگی بسیاری از فضاهای آموزشی و کمبود کلاس در برخی نقاط، سبب شده تا توسعه زیرساخت‌ها در اولویت برنامه‌های دولت و خیران قرار گیرد.

در همین راستا، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین از سال 1401 طرحی جامع را برای احداث، نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی آغاز کرده که امروز بخش قابل توجهی از آن به ثمر نشسته است.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا
هوش مصنوعی خبری قاصدک (در حال توسعه)