«طاها»؛ طرحی برای توسعه صنعت پوشاک و ایجاد فرصتهای شغلی
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم, پوشاک به عنوان یکی از بخشهای کلیدی و پیشران در ایجاد اشتغال در کشور، همواره نقش مهمی در اقتصاد و بازار کار داشته است. در این راستا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اجرای طرح ملی «طاها» به دنبال تقویت ارتباط و همکاری میان بنگاههای کوچک و بزرگ این حوزه است تا ضمن افزایش بهرهوری، مشکلات موجود را کاهش دهد و اشتغال پایدار ایجاد کند.
سید مالک حسینی, معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اعلام آغاز مرحله اجرایی این طرح، تاکید کرد که بخش قابل توجهی از بنگاههای فعال در صنعت پوشاک، به ویژه واحدهای خرد و کوچک با چالشهایی نظیر دسترسی محدود به بازار، منابع مالی ناکافی، کمبود آموزش و نبود استانداردسازی مواجه هستند.
وی افزود: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت هدایت و راهبری این حوزهها را با هدف افزایش اشتغال بر عهده دارد. بررسیهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان میدهد، بنگاههای خرد، کوچک و متوسط زیر 20نفر، با مشکلاتی نظیر اتصال به بازار، دسترسی به منابع مالی، آموزش و استانداردسازی مواجه هستند .
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اظهار کرد: بر اساس ماده 6قانون برنامه هفتم، مسئولیت راهبری این حوزهها با نگاه اشتغال بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
حسینی با بیان این که در سه سال گذشته، بیش از 165هزار فقره تسهیلات برای فعالان حوزه پوشاک پرداخت شده است، اظهارکرد: بنگاههای کوچک در تولید توانمند هستند اما در کیفیت و بازاریابی ضعف دارند؛ از سوی دیگر بنگاههای بزرگ به دلیل محدودیت منابع مالی، توسعه ظرفیت تولید برایشان پرهزینه است. اتصال این دو حلقه، راهبردی مؤثر برای پایداری اشتغال است.
وی مهمترین شریک راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این طرح را وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی و تصریح کرد: دفتر ویژه پوشاک معاونت صنایع عمومی وزارت صمت و همچنین وزارت اقتصاد و نظام بانکی، از جمله نهادهای همکار ما در اجرای طرح طاها هستند.
طرح «طاها» که ایده آن در سال گذشته مطرح و پس از جلسات متعدد شورای عالی اشتغال در سال جاری تصویب شد، هدف اصلی خود را افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای تولید از طریق ایجاد همافزایی میان بنگاههای کوچک توانمند در تولید و بنگاههای بزرگ که دارای ظرفیتهای بازاریابی و منابع مالی هستند، اعلام کرده است. این اتصال راهبردی علاوه بر تقویت تولید، به تثبیت و توسعه فرصتهای شغلی در صنعت پوشاک کمک میکند.این طرح از امروز در رستههای مختلف از جمله صنایع تبدیلی گیاهان دارویی و به طور ویژه در پوشاک اجرا خواهد شد.
از جمله دستاوردهای این طرح، فراهم کردن امکان تامین مالی تا سقف 500میلیون تومان برای بنگاههای خرد از طریق «برات الکترونیکی» با همکاری بانک تجارت است که به تولیدکنندگان اجازه میدهد هر چهار ماه یک بار تسویه حساب کرده و از اعتبار مجدد بهرهمند شوند. این طرح به صورت آزمایشی در روستای لتگاه همدان، قطب جوراببافی کشور، اجرا شده و تاکنون بیش از 100نفر از تسهیلات آن بهرهمند شدهاند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و نظام بانکی کشور از مهمترین شرکای راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای این طرح به شمار میروند که با همکاری آنها زمینه توسعه و پایدارسازی اشتغال در صنعت پوشاک فراهم میشود.
با توجه به نقش حیاتی پوشاک در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، اجرای طرح «طاها» میتواند زمینهساز تحول مثبت در این بخش باشد و به تحقق اهداف اشتغالزایی و رشد اقتصادی کمک کند.
انتهای پیام/