21 روز بی‌معلمی در آقاخان گلال لوداب؛ وقتی عدالت آموزشی قربانی رانت و رابطه می‌شود

این روزها در حالی‌که صدای زنگ مدارس در سراسر کشور طنین‌انداز شده در دل منطقه محروم لوداب از توابع شهرستان بویراحمد دانش‌آموزان روستای آقاخان گلال هر صبح با حسرت به درِ بسته کلاس درس نگاه می‌کنند.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، این روزها در حالی‌که صدای زنگ مدارس در سراسر کشور طنین‌انداز شده، در دل منطقه محروم لوداب دانش‌آموزان روستای آقاخان گلال از توابع شهرستان بویراحمد هر صبح با حسرت به در بسته کلاس درس نگاه می‌کنند و 21 روز از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، اما هنوز هیچ معلمی به مدرسه این روستا ابلاغ نشده است.

بر اساس پیگیری‌های میدانی خبرنگار تسنیم، در این روستا 10 دانش‌آموز در شش پایه ابتدایی تحصیل می‌کنند و با وجود صدور ابلاغ برای یک معلم خانم، وی به دلیل بارداری نتوانست در محل خدمت حاضر شود و از آن زمان تاکنون هیچ جایگزینی از سوی آموزش و پرورش معرفی نشده و عملاً سال تحصیلی برای این دانش‌آموزان آغاز نشده است.

یکی از والدین دانش‌آموزان می‌گوید: فرزندان ما هر روز از خواب بیدار می‌شوند، کیف مدرسه‌شان را برمی‌دارند و با امید به در مدرسه می‌روند، اما برمی‌گردند و ما از مسئولان می‌پرسیم که آیا سهم بچه‌های روستا فقط وعده و شعار عدالت آموزشی است؟

روایت نگران‌کننده از تبعیض و انتقال غیرقانونی

در میانه این محرومیت آشکار، خبرهایی از انتقال‌های تبعیض‌آمیز و غیرقانونی در بدنه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به گوش می‌رسد؛ انتقال‌هایی که نه‌تنها مغایر با ضوابط سازمانی است، بلکه عملاً زمینه‌ساز تداوم بی‌معلمی در روستاهای محروم شده است.

مطابق اسناد و گزارش‌های میدانی، فرزند معاونت پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان در سال 1404 با سهمیه استخدامی منطقه محروم لوداب، بدون سابقه تدریس در این منطقه ابتدا به یاسوج منتقل شد که بر اساس آیین‌نامه رسمی وزارت آموزش و پرورش، معلمان استخدام‌شده با سهمیه مناطق محروم موظف به خدمت چندساله در همان منطقه هستند.

البته پس از اعتراض فعالان آموزشی و مطالبه‌گران، انتقال ایشان موقتاً لغو شد و به منطقه لوداب بازگشت داده شد و اما منابع محلی خبر داده‌اند که دوباره پیگیر انتقال به پست اداری با عنوان رابط سازمان دانش‌آموزی استان است؛ سمتی که نه‌تنها هیچ سنخیتی با تخصص آموزشی وی ندارد، بلکه انتقال به چنین جایگاهی فاقد وجاهت قانونی و مصداق تخلف اداری و بی‌عدالتی سازمانی محسوب می‌شود.

چگونه ممکن است کودکان روستای آقاخان لوداب سه هفته از تحصیل بازبمانند، اما نیروهای متعهد خدمت این منطقه در ادارات مرکز استان پشت میزهای سازمانی بنشینند؟ چگونه می‌شود صدها معلم با بیش از ده سال سابقه، امتیازات بالا و شرایط خانوادگی دشوار، سال‌ها در مناطق سخت‌گذر باقی بمانند اما افرادی با تکیه بر روابط شخصی و جایگاه خانوادگی مسیر پیشرفت خود را در کوتاه‌ترین زمان طی کنند؟

 این رفتار نقض صریح عدالت آموزشی و بی‌توجهی به فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان بوده و جایی که قرار است معلمان برای حضور در خط مقدم آموزش در مناطق کم‌برخوردار تربیت شوند، نه اینکه برای دور زدن تعهد خدمت و نشستن پشت میزهای اداری باشند.

در جامعه‌ای که عدالت آموزشی زیر سایه رابطه‌ها و نفوذها قرار گیرد، قربانی نخست آن کودک محرومی است که هنوز الفبا را یاد نگرفته است و روستای آقاخان گلال لوداب، نمادی از این بی‌عدالتی است؛ جایی که مدرسه دارد، اما معلم ندارد.

با وجود پیگیری‌های انجام شده،ایوب رضایی مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا