میانگین نمرات پایه 12 منتشر شد/شعارها در کهگیلویه و بویراحمد به عدد نرسیدند+جزئیات

نتایج نهایی پایه دوازدهم نشان می‌دهد میانگین معدل دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1404 رقمی پایین‌تر از سال گذشته یعنی 8.15 رسیده است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، نتایج نهایی پایه دوازدهم نشان می‌دهد میانگین معدل دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1404 به  رقمی پایین‌تر از سال گذشته یعنی 8.15 رسیده است و این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش وعده دو نمره بیشتر داده بودند و اکنون آمار رسمی از توقف رشد و حتی عقب‌گرد در شاخص‌های آموزشی خبر می‌دهد.

با انتشار میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم کشور در سال 1404، کارنامه عملکرد مجموعه مدیریتی جدید این اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در معرض قضاوت عمومی قرار می‌گیرد و این ارزیابی نه بر اساس احساسات که بر مبنای اعداد و ارقامی صورت می‌گیرد که خودِ آموزش و پرورش کشور منتشر کرده است.

واقعیت‌ های عددی بیانگر یک نزول غیر منتظره است به گونه‌ای که سال 1402 میانگین معدل نهایی 8.01 (سال پایه و نقطه آغاز بحران و انتقادات)، سال 1403 میانگین معدل نهایی 8.43 (رشد 0.42 نمره ای و نشان‌ دهنده بهبودی محسوس) و سال 1404 میانگین معدل نهایی 8.15 (نزول 0.28 نمره ای نسبت به سال قبل) بوده و این اعداد به وضوح نشان می‌دهد که روند بهبود و رشد مثبت که در سال 1403 محقق شده بود، در سال جاری نه تنها متوقف، بلکه معکوس شده است.

نظام مسائل استان کهگیلویه و بویراحمد , اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد , وزارت آموزش و پرورش , اخبار یاسوج ,

در این میان آنچه بر تلخی این نزول می‌افزاید، شعار و پویش بلند پروازانه‌‌ای بود که مدیریت جدید با عنوان دو نمره بیشتر راه انداخت و این پویش یک وعده آشکار و ایجاد انتظار در جامعه آموزشی، اولیا و دانش‌ آموزان بود و اما وقتی پای نتایج به میان می‌آید، با یک پارادوکس بزرگ روبه‌رو می‌شویم که  قرار بود چه شود؟ افزایش چشمگیر معدل نهایی به میزان دو نمره، نهایتا چه شد؟ که پاسخ روشن است و آن هم اینکه نه تنها افزایشی رخ نداد، بلکه میانگین معدل نسبت به سال قبل 0.28 نمره کاهش یافت.

این فاصله عمیق بین حرف و عمل، سوالات جدی را درباره برنامه‌ ریزی، شناخت صحیح از چالش‌ ها و اجرای واقع‌ بینانه طرح‌‌ ها توسط مدیریت جدید آموزش و پرورش ایجاد می‌کند.

ضرب‌المثل معروف سنگ بزرگ نشانه نزدن است در اینجا مصداقی عینی پیدا می‌کند و اعلام یک هدف بلند پروازانه بدون داشتن نقشه راه دقیق، برنامه اجرایی مرحله‌ به‌ مرحله و سرمایه‌ گذاری روی توانمند سازی معلمان و دانش‌ آموزان، تنها منجر به ایجاد انتظارات غیر واقع‌ بینانه و در نهایت، نا امیدی می‌شود.

نظام مسائل استان کهگیلویه و بویراحمد , اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد , وزارت آموزش و پرورش , اخبار یاسوج ,

 کارشناسان آموزشی در برنامه‌ های توسعه، افزایش سالانه نیم درصد” (0.5) را برای شاخص‌هایی مانند معدل، هدفی واقع‌ بینانه و پایدار می‌دانند و عملکرد سال 1403 (رشد 0.42) که نزدیک به این نرخ علمی بود، موفقیت قابل قبولی محسوب می‌شد. اما عملکرد سال 1404، حتی از این نرخ متعادل و علمی نیز عقب‌ تر افتاده و نشان از یک عقب‌ گرد آموزشی دارد.

اعداد، بی‌طرف‌ ترین قضاوت را ارائه می‌دهند و مقایسه میانگین این سه سال برای هر فرد منصفی مشخص می‌کند که روند مثبت و امید بخش سال 1403 در سال 1404 متوقف شده است، پویش دو نمره بیشتر نه تنها به هدف خود نرسید، بلکه با کاهش معدل همراه شد که می‌تواند اثرات منفی بر انگیزه دانش‌ آموزان و اعتماد اولیا داشته باشد و به نظر می‌رسد مدیریت جدید نیازمند یک بازنگری جدی در استراتژی‌ها، برنامه‌ها و روش‌ های اجرایی خود است.

موفقیت در عرصه پیچیده آموزش، نه در شعارهای بلند که در برنامه‌ریز ی‌های دقیق، مدیریت جهادی و عملگرایی ریشه دارد و امید است با پذیرش این واقعیت‌ها، مدیران آموزش و پرورش استان با تواضع بیشتر و شناخت دقیق‌ تری از عمق چالش‌ها برای سال‌های آینده برنامه‌ ریزی کنند.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا