افزایش همافزایی دفاتر خدمات قضایی در لرستان
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرمآباد، در ادامه روند تحول دیجیتال در نظام عدالت کشور، دومین نشست هماهنگی میان معاونت قضایی، فناوری اطلاعات و برنامهریزی دادگستری کل لرستان و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این استان برگزار شد.
سید احمد موسوی، معاون قضایی، فناوری اطلاعات و برنامهریزی دادگستری لرستان، با نگاهی اجرایی به نقش دفاتر خدمات پرداخت و تأکید کرد که این دفاتر، خط مقدم ارتباط مردم با دستگاه عدالت هستند.
بهگفته او هدف اصلی برنامههای کلان دادگستری لرستان تحقق عدالت الکترونیک در همه سطوح است و بر لزوم رعایت دقیق ضوابط، ارتقای مهارتهای کارکنان، و تسریع در ارائه خدمات تأکید کرد.
به تأکید معاون قضایی، فناوری اطلاعات و برنامهریزی دادگستری لرستان دفاتر خدمات قضایی نهتنها یک واسطه اداری، بلکه بازوی اجرایی و انسانی تحول در قوه قضائیه محسوب میشوند.
موسوی چهار محور اساسی برای بهبود کیفیت خدمات دفاتر را تبیین کرد و از آموزش مستمر کارکنان برای ارتقای دانش فنی و آشنایی با سامانههای جدید، رعایت اخلاق حرفهای و حفظ کرامت اربابرجوع در همه سطوح پاسخگویی، تعامل سازنده و انتقال فعال پیشنهادها و مشکلات و اجرای دقیق بخشنامهها و دستورالعملهای جدید با رویکرد هماهنگ و یکپارچه سخن گفت.
بهگفته او، تحول قضایی بدون تعامل دوسویه ممکن نیست و دادگستری از دفاتر حمایت میکند، اما انتظار دارد آنها نیز با دقت، نظم و مسئولیت اجتماعی بیشتر فعالیت کنند.
مدیران دفاتر خدمات قضایی لرستان نیز به بیان چالشهای خود پرداختند. برخی به کندی سامانههای الکترونیک اشاره کردند، عدهای از نقص در ارتباط میان دفاتر و شعب قضایی گفتند، و گروهی دیگر نیاز به آموزش تخصصیتر نیروها را مطرح کردند.
موسوی در پاسخ اعلام کرد که برنامهای جامع برای پایش عملکرد دفاتر، رفع موانع فنی و ارتقای کیفیت سامانهها در دست اجراست و از همه دفاتر خواست دیدگاههای خود را بهصورت مکتوب و ساختارمند به معاونت ارسال کنند تا در تصمیمسازیهای استانی لحاظ شود.
در حاشیه نشست، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات دادگستری نیز گزارشی از پیشرفت زیرساختهای هوشمندسازی خدمات قضایی در لرستان ارائه کردند.
بهگفته آنان، در یک سال اخیر بخش قابلتوجهی از فرآیندهای قضایی لرستان بهصورت الکترونیک انجام میشود؛ از ثبت دادخواست تا ابلاغیهها و پیگیریهای پرونده.
مجموع این اقدامات، کاهش بار مراجعات حضوری، صرفهجویی در زمان و هزینه مردم، و شفافتر شدن فرایندها را بهدنبال داشته است.
معاون قضایی دادگستری لرستان با قدردانی از تلاش مدیران و کارکنان دفاتر خدمات قضایی، بر تداوم نشستهای هماندیشی، ارزیابی مستمر عملکرد دفاتر و افزایش نظارت میدانی تأکید کرد.
انتهای پیام/ 644