مجلس در پی ایجاد سامانه برای رسیدگی به شکایات مردم

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به مشکلات سامانه‌های شکایتی و سردرگمی مردم در پیگیری شکایات، گفت: ما در کمیسیون در حال پیگیری ایجاد سامانه‌ها و سازوکارهای شفاف برای رسیدگی به شکایات مردم هستیم.
سیاسی

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس درباره ظرفیت اصل نودم قانون اساسی، گفت: همگی باید همراه باشیم و زمینه حکمرانی مردم بر مردم را فراهم کنیم. مردم نباید نقششان در حاکمیت فقط به رأی دادن محدود شود؛ زمانی که شخصی به عنوان نماینده مردم انتخاب می‌شود باید تلاش کند تا ارتباط خود با مردم را ادامه دهد و مسائل آنها را از طریق نهاد قانونگذاری پیگیری کند.

پژمانفر با تأکید بر ضرورت شفافیت و پاسخگویی مسئولان، گفت: مسائل مردم ناشی از ضعف در اجرا و یا ضعف در ریل‌گذاری قانون دارد؛ ضعف در اجرا از طریق دستگاه‌های ذیربط و نظارتی پیگیری می‌شود اما ضعف در ریل‌گذاری قانون باید در کمیسیون رسیدگی شود. بنابراین اگر مردم بتوانند شکایات خود را به درستی مطرح کنند دیگر نیازی به اعتراض خیابانی احساس نمی‌شود که پس از آن شاهد سوء استفاده‌های احتمالی باشیم.

وی افزود: ضعف مسئولین نباید موجب ناامیدی شود همچنان که کسی حق ناامید کردن مردم را ندارد؛ امروز باید تلاش شود تا مسائل کشور حل و در مسیر پیشرفت قرار گیریم.

نماینده مشهد در مجلس با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح و پیگیری مطالبات مردم بیان کرد: رسانه‌ها باید با حمایت از نهادهای ناظر بر تخلفات و رسیدگی کننده به شکایات، زمینه پیگیری موثر تخلفات را فراهم کند. هدف از این اقدام دستیابی به نتایج ملموس در رسیدگی‌ها و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده عنوان شده است.

پژمانفر با تأکید بر اینکه مجلس مرجع تظلم‌خواهی مردم است خطاب به حاضرین در جلسه، بیان کرد: رهبری فرمودند کمیسیون اصل نود نقطه آخر امید مردم در بیان شکایات است؛ از این رو باید در شناسایی مسائل و اولویت‌های کشور همراهی شود تا بر اساس آن بتوان راه حل‌ها را شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون اصل نود هم‌اکنون بیش از صد کارشناس و ارتباط گسترده با مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های کشور دارد، تصریح کرد: ما باید جریان مستمر و مشترک ایجاد کنیم، تا در مقابل فساد و کوتاهی‌ها بتوانیم مؤثر عمل کنیم. این مسیر آسان نیست، اما تنها راه استحکام نظام و تقویت اعتماد مردم، همین پاسخگو کردن مسئولان است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات سامانه‌های شکایتی و سردرگمی مردم در پیگیری شکایات اشاره کرد و افزود: مردم نمی‌دانند شکایت خود را باید به کدام نهاد ارائه دهند؛ دادگستری، دادستان، امام جمعه یا سازمان بازرسی؟ این سردرگمی باید رفع شود و ما در کمیسیون در حال پیگیری ایجاد سامانه‌ها و سازوکارهای شفاف برای رسیدگی به شکایات مردم هستیم.

پژمانفر تأکید کرد: همه ما باید با همکاری یکدیگر مسائل کشور را حل کنیم و اجازه ندهیم کسی به دلیل ناآگاهی یا کوتاهی در مسیر شکایات، ناامید شود. این مسیر با همراهی مردم، رسانه‌ها و کارشناسان، می‌تواند اعتماد عمومی را تقویت و مشکلات را به نتیجه برساند.

انتهای‌پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا