حوزه علمیه باید نقش مرجعیت علمی را در عرصه علوم دینی و انسانی پیدا کند

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، گفت: همه برنامه‌ریزی‌های ما باید در این راستا باشد که حوزه علمیه بیش از پیش نقش مرجعیت را در امر پژوهش و به خصوص تولید علوم دینی و انسانی پیدا کند.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی امروز در سخنانی در سیزدهمین اجلاسیه معاونان پژوهش استان ها و مناطق ویژه که در سالن امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حال برگزاری است، اظهار کرد: اجلاس سیزدهم با تغییر رویکرد برگزار می‌شود تا با نگاه و رویکرد کارآمدی بتوانیم نقاط ضعف را رفع کرده و به یاری خدای متعال، شاهد برکات و ثمرات بیشتری در این عرصه باشیم.

وی افزود: امسال تاکنون دو اجلاس ویژه معاونان پژوهش استان‌ها برگزار شده و در تلاش هستیم اجلاس سوم را تا پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان برگزار کنیم، ضمن آن که این اجلاس با رویکرد مسئله محوری دنبال می‌شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که به طور خاص این اجلاسیه با هدف پیگیری مسایل مربوط به مدیریت ترویج پژوهش دنبال می شود، گفت: ما در این خصوص نگاه بلندمدت و هدفمندی داریم، ضمن آن که در کلان قضیه نیز به دنبال پیگیری و تحقق اهداف عالی در حوزه تولید علم و پژوهش هستیم که مقام معظم رهبری در پیام به یکصدمین همایش بازتأسیس حوزه علمیه قم مطرح فرمودند.

عباسی ادامه داد: در واقع هدف اصلی معاونت پژوهش حوزه علمیه این است که حوزه علمیه و این معاونت باید نقش مرجعیت علمی را در عرصه علوم دینی و علوم انسانی پیدا کند که این مساله هم در سطح ملی و هم در عرصه بین‌المللی باید با جدیت مضاعفی دنبال شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این که بکوشیم لباس وزین تولید علم و جریان سازی در عرصه تولید علوم دینی و انسانی بر تن حوزه علمیه بنشیند و برای تحقق این مهم باید عزم و اراده بیشتری از خود نشان دهیم، چرا که امروز ما عهده دار یک رسالت بسیار مهم در پیچ تاریخی بزرگی هستیم.

وی گفت: با نگاه مبنایی و ناظر به اقتضائات روز و البته به شکل گام به گام در این مسیر حرکت کرده و در عین حال معتقدیم که اولین و مهم‌ترین پایگاه برای تربیت پژوهشی طلبه، مدرسه علمیه است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه همچنین بیان کرد: ما باید در راستای نظم بخشی به مجموعه مسائل مدارس کار کنیم و به ویژه مسایل و چالش‌ها در حوزه پژوهش را بررسی کرده و البته بدانیم که نباید آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها دارای ابهام، خلأ و مشکل باشد.

وی افزود: ضرورت و اهمیت قضیه از آن جا ناشی می شود که معتقدیم تا زمانی که بحث مدارس حل نشود، طبعاً راجع به دیگر امور همچون نحوه همکاری با مراکز و مؤسسات پژوهشی، فعالیت های مرتبط با حل مسایل نظام و اولویت‌سنجی‌ها و غیره نمی‌توانیم اقدام شایسته‌ای انجام دهیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که مدرسه علمیه به عنوان فرصت آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلبه به شمار می رود، گفت: به همین خاطر همه وقت و توان ما در این دو روز اجلاس متمرکز بر شناسایی و حل مسایل و چالش های مرتبط با مدارس علمیه در حوزه پژوهش خواهد بود و لذا در قالب چند کمیسیون در این اجلاس متمرکز بر مباحث چالشی مربوطه خواهیم شد.

عباسی یادآور شد: با ارایه پیشنهادها، می توانیم به راه‌حل‌هایی دست یابیم که به شکل مصوب مورد اهتمام مدیران حوزوی قرار گیرد، ضمن آن که برای برخی مسایل نیز می توانیم در بازه زمانی دو سه ماهه تا اجلاس بعدی، به راهکارهایی دست یابیم و لذا بخشی از زمان اجلاسیه آینده به مرور مصوبات اجلاس فعلی اختصاص خواهد یافت.

وی ابراز داشت: ما در این اجلاسیه پنج کمیسیون خواهیم داشت که مطالب و راهکارها، مورد توجه قرار می گیرد. همچنین در این اجلاسیه، سه کتاب که محصول تلاش در معاونت پژوهش بوده در اختیار معاونان قرار می گیرد که این کتب چارچوب و مسیرنمای ما در برنامه های آینده خواهد بود، به خصوص کتاب “پژوهش در آینه کلام رهبری” که مشتمل بر رصد فرمایشات حضرت آقا در خصوص پژوهش، تحقیق و تولید علم است که نقشه راه ما را تعیین می کند.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه در ادامه همچنین به ارایه توضیحاتی در خصوص ساختار جدید معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: تغییر و تحولات در راستای ارتقای سطح کارآمدی معاونت صورت گرفته و از جمله این که تولیدات علمی و پژوهشی حوزه را در عرصه بین الملل به طور ویژه معرفی و تبیین کنیم.

عباسی با خاتمه ابراز امیدواری کرد: هم اندیشی مستمر مسئولان پژوهشی در راستای شناسایی مسایل دارای اولویت، زمینه لازم برای حل مشکلات و چالش های پیشرو در عرصه پژوهش را مهیا سازد.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا