این‌جا کودکان و نوجوانان بازیگران رشد خود می‌شوند

در شرایطی که آموزش رسمی پاسخ‌گوی نیازهای تربیتی نسل جدید نیست، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تمرکز بر تجربه، خلاقیت و فعالیت‌های فرهنگی، مسیر تازه‌ای برای رشد و آموزش فراهم کرده است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، در روزگاری که کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگر نیازمند کشف خود، تجربه‌کردن و لمس دنیای پیرامون‌اند، تربیت واقعی در گرو فراهم‌کردن بستری است که در آن نبوغ و خلاقیت مجال شکوفایی یابد.

تربیت، زمانی معنا پیدا می‌کند که کودک بتواند بی‌هراس از اشتباه، بی‌نیاز از نمره و رقابت در فضایی امن و انسانی رشد کند، بیاموزد و خودش را بسازد.در چنین بستری، نهادهایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نقشی بی‌بدیل دارند. جایی که قصه، نمایش، علم، هنر، بازی و کتاب، ابزار تربیت‌اند و کودک به‌جای مخاطب منفعل، بازیگر فعال در صحنه رشد و آگاهی است.

امروز دیگر تربیت رسمی پاسخ‌گوی همه نیازهای نسل نو نیست و تربیت غیررسمی، آن هم در بستری فرهنگی و انسانی، ضرورتی انکارناپذیر است، کانون با همه فراز و فرودهایش، همچنان یکی از مهم‌ترین سنگرهای این تربیت است که باید بیش از پیش تقویت شود.

داریوش آقاسی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در گفت‌وگوی  با خبرگزاری تسنیم از اهواز به تشریح وضعیت مخاطبان، ظرفیت‌های موجود، چالش‌های اجرایی و نقش تربیتی این نهاد فرهنگی در استان پرداخت.

آقاسی با اشاره به تنوع مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: در کانون چند نوع مخاطب داریم، نخست گروهی از کودکان و نوجوانان که به‌صورت رسمی ثبت‌نام می‌کنند و از برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون بهره‌مند می‌شوند، گروهی دیگر از طریق مدارس با کانون ارتباط می‌گیرند؛ بدین صورت که مربی ما به مدرسه می‌رود و در کنار اجرای فعالیت‌های هنری و تربیتی، کتابی‌های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

‌ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان می‌گوید: دسته‌ای دیگر از مخاطبان، به طور مستقیم وارد مراکز کانون می‌شوند و از امکانات موجود بهره‌برداری می‌کنند؛ همچنین گروهی هستند که عضو ثابت نیستند اما از خدمات عمومی کانون مانند تماشای فیلم‌های تولیدی، استفاده از اسباب‌بازی‌ها و تئاتر بهره‌مند می‌شوند.

آقاسی با تأکید بر گستردگی جامعه مخاطبان تصریح کرد: اگر نگاه عام‌تری داشته باشیم، تعداد مخاطبان ما بسیار بیشتر از اعضای رسمی است. کتاب‌های ما در کتاب‌فروشی‌ها نیز عرضه می‌شود و افراد زیادی از انتشارات تخصصی کودک و نوجوان بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به تحولات اخیر کانون در سطح ملی تصریح کرد: در سال‌های گذشته، انتشارات کانون تقویت شده و روند صدور مجوز برای چاپ کتاب‌های جدید سرعت گرفته است. این موضوع موجب شده ارتباط کودکان و نوجوانان با کانون پررنگ‌تر شود، البته برای افزایش جامعه آماری، نیاز به تبلیغات گسترده‌تری داریم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در رابطه با وضعیت مراکز فعال در استان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون، 61 مرکز در استان خوزستان فعال هستند که شامل مراکز ثابت، سیار و پستی می‌شوند. از این تعداد، 6 مرکز سیار، یک مرکز پستی و باقی مراکز ثابت هستند در برخی شهرها، فاصله زیاد است و کودکان نمی‌توانند به‌صورت مستمر در مراکز حضور داشته باشند؛ به همین دلیل، از طریق روش‌های دیگر مانند ارسال کتاب از طریق پست یا حضور مربی در مدارس با کانون ارتباط می‌گیرند.

آقاسی درخصوص شیوه‌های تبلیغاتی کانون عنوان کرد: تبلیغات ما فقط محدود به تلویزیون نیست. گاهی مربی پستی ما خودش به مدرسه می‌رود با کودکان ارتباط برقرار می‌کند، کتاب ارسال می‌شود و خدمات را ارائه می‌دهد. مراکز سیار نیز به مدارسی مراجعه می‌کنند که پایگاه ثابت نداریم.

وی همچنین به نقش کانون زبان ایران اشاره کرد و ادامه می‌دهد: کانون زبان ایران قدمتی صد ساله دارد و بسیاری از کودکان و نوجوانان از آن استفاده می‌کنند. این مجموعه متقاضیان زیادی دارد و خاطرات خوبی برای مردم ساخته است.

وقتی قصه‌ها شخصیت می‌سازند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به مأموریت تربیتی کانون پرداخت و اظهار داشت: در بحث تربیت فرهنگی و هویتی، نام کانون خود گویای مأموریت آن است؛ پرورش فکر. این پرورش زمینه‌ساز بسیاری از اتفاقاتی‌ست که به هویت‌بخشی شخصیت فرد کمک می‌کند. ما معتقدیم پرورش فکر از طریق کتاب صورت می‌گیرد؛ کتابی که چابکی ذهن را افزایش می‌دهد و فکر را ورزیده می‌کند.

آقاسی تأکید کرد: تنها ارائه کتاب به کودک کافی نیست. کتاب باید برای آن‌ها زیبا و جذاب باشد تا کودک خودش بخواهد آن را بخواند. خوراک فرهنگی باید چاشنی داشته باشد تا کودک آن را بپذیرد.

وی با اشاره به جایگاه کانون در ساختار آموزش کشور گفت: کانون وظیفه تربیت غیررسمی را برعهده دارد؛ برخلاف آموزش و پرورش که تربیت رسمی را دنبال می‌کند ما قصه‌گویی را ترویج می‌دهیم. مربی ما با تبحر قصه را به کودک منتقل می‌کند و کودک ادامه‌ی قصه را از مربی می‌گیرد، کتاب را می‌خواند و مسیر فکری‌اش را ادامه می‌دهد.

خلاقیت، هویت و رشد فردی در کانون پرورش فکری  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در ادامه به نقش فعالیت‌های خلاقانه در فرآیند تربیت غیررسمی کودکان و نوجوانان اشاره داشت و عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم کتابی را معرفی کنیم، صرفاً نمی‌گوییم این کتاب را بخوانید. بلکه تلاش می‌کنیم آن را جذاب کنیم؛ گاهی تئاترش را اجرا می‌کنیم، گاهی نمایش عروسکی‌اش را برای بچه‌ها توضیح می‌دهیم، یا آن‌قدر زیبایی‌های کتاب را مربی ما با شور و هیجان بیان می‌کند که کودک شیفته می‌شود و خودش سراغ مطالعه می‌رود.

وی می‌افزاید: در برخی موارد، آموزش نوشتن خلاق را با همین کتاب‌ها آغاز می‌کنیم؛ برای مثال می‌گوییم این کتاب را بخوان، حالا بر اساس آن، تو هم یک داستان بنویس. این روش‌ها موجب می‌شود که کودک با علاقه وارد فرآیند یادگیری شود؛ خوشبختانه این مدل‌ها اکنون در مراکز ما اجرا می‌شود و نتیجه آن، هویت‌بخشی به کودکان است.

آقاسی با اشاره به نقش تئاتر در رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان تصریح کرد: وقتی کودک در تئاتر بازی می‌کند، یاد می‌گیرد نظم چیست، برنامه‌ریزی یعنی چه، کار گروهی را تجربه می‌کند و حتی با مفاهیم اجتماعی مثل مسئولیت‌پذیری آشنا می‌شود. در نمایش‌ها، به او نشان می‌دهیم که اگر یک نفر خطا کند، همه آسیب می‌بینند. این‌ها مهارت‌هایی هستند که در قالب فعالیت‌های هنری منتقل می‌شوند و در نهایت به مطالعه و رشد فکری ختم می‌شوند.

کانون؛ خانه‌ای برای کشف استعدادهای خاموش

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با تأکید بر نقش استعدادیابی در کانون خاطرنشان کرد: ما از طریق همین فعالیت‌ها، استعدادهای برتر را شناسایی می‌کنیم و آن‌ها را در مسیر رشد قرار می‌دهیم. برخی از اعضا از دوران کودکی با ما همراه بوده‌اند و حالا به‌عنوان عضو ارشد در کنار مربیان فعالیت می‌کنند؛ قصه‌گویی می‌کنند، کارهای ادبی انجام می‌دهند و به‌نوعی خودشان تبدیل به مربی شده‌اند.

آقاسی با تأکید بر نقش استعدادیابی در کانون اظهار داشت: «ما از طریق همین فعالیت‌ها، استعدادهای برتر را شناسایی می‌کنیم و آن‌ها را در مسیر رشد قرار می‌دهیم. برخی از اعضا از دوران کودکی با ما همراه بوده‌اند و حالا به‌عنوان عضو ارشد در کنار مربیان فعالیت می‌کنند؛ قصه‌گویی می‌کنند، کارهای ادبی انجام می‌دهند، و به‌نوعی خودشان تبدیل به مربی شده‌اند.

وی با اشاره به مفهوم «شخصی‌سازی آموزش» ابراز داشت: در حوزه تعلیم و تربیت، بحثی داریم به نام شخصی‌سازی آموزش؛ یعنی آموزش بر اساس علاقه‌مندی‌های خود کودک. وقتی بچه از مدرسه به خانه می‌آید، معمولاً خسته و بی‌انرژی است و پاسخ‌هایش به والدین درباره درس‌ها سرد و بی‌روح است. اما همان کودک وقتی از کانون برمی‌گردد، با ذوق و شوق درباره سفالی که ساخته یا قصه‌ای که شنیده صحبت می‌کند. چون علاقه‌مند بوده و آموزش بر اساس علاقه‌اش صورت گرفته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان ادامه داد: ما این مدل را در مراکز خود پیاده کرده‌ایم و خوشبختانه در خوزستان هم به‌صورت ویژه دنبال شده است؛ البته خلاقیت اولویت اصلی کانون در سراسر کشور است و همه مربیان ما در نهایت به دنبال پرورش خلاقیت در کودکان هستند.

آقاسی در ادامه به افتخارات بین‌المللی اعضا اشاره کرد و می‌گوید: در حوزه نقاشی، مربیان ما توانسته‌اند دانش‌آموزان توانمندی را تربیت کنند که در سطح بین‌المللی افتخارآفرین شده‌اند. در حوزه گویندگی نیز اعضایی داشته‌ایم که با وجود مشکلات جسمانی، استعداد خاصی در صدا داشته‌اند. آن‌ها را به صدا و سیما معرفی کردیم و اکنون به‌عنوان گوینده در رادیو فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه ادبیات، باشگاه‌هایی مثل سیمرغ و قاف را داریم. بچه‌هایی که استعداد دارند، شناسایی می‌شوند و در باشگاه قاف، طی سه سال زیر نظر بهترین اساتید کشوری آموزش می‌بینند و سپس وارد فضای حرفه‌ای می‌شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به فعالیت‌های خاص استان خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای ویژه‌ای که در این مدت انجام داده‌ایم، راه‌اندازی کلاس‌های پرده‌خوانی و نقالی برای کودکان و نوجوانان بود. این کلاس‌ها اکنون در اهواز و برخی شهرستان‌ها برگزار می‌شود و با استقبال خوبی مواجه شده است.

زمینه‌سازی برای مشارکت اجتماعی

آقاسی همچنین با اشاره به تقویت فعالیت‌های هنری و فرهنگی در مراکز کانون اظهار داشت: یکی از فعالیت‌هایی که از گذشته وجود داشته اما در سال‌های اخیر به‌صورت منسجم و هدفمند تقویت شده، شاهنامه‌خوانی است. اعضای کانون در جشنواره کشوری شاهنامه‌خوانی با هشت نماینده برگزیده حضور پیدا کردند؛ در حالی که سهم سایر استان‌ها حدود دو نفر بود. این نشان می‌دهد که ما در این حوزه به‌صورت جدی و منظم کار کرده‌ایم.

وی افزود: در حوزه هنرهای نمایشی نیز تلاش کرده‌ایم فعالیت‌هایی را طراحی کنیم که هم به‌روز باشند و هم مورد علاقه دختران و پسران نوجوان. گروه‌های تئاتر ما با همین رویکرد شکل گرفته‌اند و نمونه بارز آن، اجرای نمایشی در ایام دهه اول محرم بود که به‌طور کامل توسط اعضای کودک و نوجوان یکی از مراکز انجام شد. عنوان این برنامه “عاشورا به روایت نسل نو” بود. صفر تا صد این برنامه، از طراحی تا اجرا، توسط بچه‌ها انجام شد و هیچ‌یک از بزرگ‌ترها در آن دخیل نبودند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان همچنین به پویش ملی «حریفت منم» اشاره کرد که در ایام جنگ 12 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اجرا شد و گفت: یکی از مربیان خوب ما این پویش را راه‌اندازی کرد. بچه‌ها با استفاده از اوریگامی، موشک‌هایی منقش به پرچم جمهوری اسلامی ایران ساختند و آن‌ها را به‌صورت نمادین به سمت دشمن پرتاب کردند. این برنامه، به‌ویژه برای نوجوانان طراحی شده بود و خانواده‌ها نیز در آن مشارکت داشتند. در آن ایام، فضای روانی کودکان تحت تأثیر اخبار جنگ قرار گرفته بود و مربیان ما با اجرای این برنامه‌ها، فضایی آرام و امن برای بچه‌ها فراهم کردند. خانواده‌ها نیز از این اقدام تقدیر کردند و گفتند که این فعالیت‌ها موجب شد کودکان برای مدتی از اضطراب و ترس فاصله بگیرند.

آقاسی با اشاره به نقش منتقدان در بهبود عملکرد مجموعه بیان می‌کند: از منتقدان تشکر می‌کنم. بسیاری از آن‌ها افراد دلسوزی هستند و نقدشان از سر دغدغه برای رشد و تربیت کودکان است. ما از نقدها استفاده می‌کنیم و هر جا ایرادی باشد، تلاش می‌کنیم آن را برطرف کنیم. این نقدها مربوط به امسال یا سال گذشته نیست؛ بلکه سال‌هاست که چنین نقدهایی مطرح می‌شود.

وی به ورود بخش خصوصی به این حوزه طی چندسال اخیر اشاره کرد و عنوان داشت: با احترام به همه فعالان این حوزه، باید بگویم که در مدت حدود یک سال و نه ماهی که مسئولیت این مجموعه را برعهده گرفته‌ام، تلاش کرده‌ام با شناخت دقیق‌تر از ظرفیت‌ها، برنامه‌هایی را اجرا کنیم که کانون بیشتر دیده شود و نقش مؤثرتری در تربیت فرهنگی کودکان ایفا کند.

رسالت فرهنگی فراتر از نمایش / کانون پرورش فکری در مسیر خدمت بی‌ادعا  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با تأکید بر اصالت فعالیت‌های کانون و فاصله آن از اقدامات نمایشی ابراز داشت: برخی تصور می‌کنند فعالیت‌های کانون صرفاً جنبه تبلیغاتی یا نمایشی دارد، اما واقعیت این است که کانون با همه محدودیت‌ها، رسالت خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

آقاسی افزود: وقتی بچه‌های ما در مسابقات بین‌المللی نقاشی در کشورهایی مثل ژاپن، بلغارستان و هنگ‌کنگ شرکت می‌کنند، یا در حوزه ادبیات، شعرهایشان به سطح ملی می‌رسد و در باشگاه قاف مقام می‌آورند، این‌ها حاصل تلاش‌های واقعی است، نه نمایش. وقتی مربیان ما به مناطق عشایری می‌روند و سه روز کنار کودکان عشایر می‌مانند، بدون پوشش رسانه‌ای، این خدمت است نه تبلیغ است.

  کانون پرورش فکری , کتاب کودک , ادبیات کودک و نوجوان , تربیت فرزند ,

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی ادامه می‌دهد: در ایام اربعین، مربیان ما با خانواده‌ها همکاری می‌کنند تا بسته‌های فرهنگی برای کودکان تهیه شود. یا در زمان وقوع سیل، مربیان ما با ساخت دست‌سازه‌ها، پایگاهی برای همدلی و آرامش کودکان ایجاد می‌کنند. تریلی سیار کانون نیز در همان ایام به دورترین نقاط استان رفت و برنامه اجرا کرد، بدون آن‌که خبری از آن منتشر شود. این‌ها حرکت‌های نمایشی نیستند؛ این‌ها خدمت‌اند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان افزود: وقتی مدارس دعوت می‌شوند و مربیان ما با برنامه‌های جذاب در کنار دانش‌آموزان قرار می‌گیرند، هدف ایجاد خاطره‌ای خوش برای کودک است، نه تبلیغ. حتی در دمای 60 درجه، مربیان ما در گوشه‌ای از یک گردهمایی، برای حال خوش بچه‌ها فعالیت می‌کنند.

آقاسی به فعالیت‌های اجتماعی کانون نیز اشاره داشت و عنوان کرد: در شب یلدا، مربیان ما به شیرخوارگاه‌ها می‌روند و برای کودکانی که از خانواده جدا هستند، برنامه اجرا می‌کنند. این‌ها کارهای نمایشی نیستند؛ این‌ها تلاش‌هایی برای حفظ کرامت کودک و ایجاد لحظه‌ای آرامش‌اند.

وی با تأکید بر روحیه کودک‌محور کانون اظهار داشت: کودک، موجودی لطیف و حساس است. زود ناراحت می‌شود، زود خوشحال می‌شود. ما در کانون، به دنبال حال خوش کودک هستیم، به دنبال نمایش نیستیم.

همکاران ما با همین نگاه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان بیان کرد: کانون نیازی به نمایش ندارد. این نهاد فرهنگی، با قدمتی که دارد در حافظه جمعی مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. همکاران ما با تمام توان در حال انجام وظایف خود هستند، اما در عین حال، باید بپذیریم که نیازمند به‌روزرسانی هستیم.

آقاسی خاطرنشان کرد: اگر از واژه نمایش استفاده کنیم، تنها در مواقعی‌ست که در اجتماعات بزرگ، برای معرفی کانون و جذب مخاطب از آن بهره می‌گیریم. هدف ما تبلیغ نیست؛ هدف، رساندن پیام فرهنگی و دعوت به مشارکت در تربیت غیررسمی است.

وی با اشاره به ورود فناوری‌های نوین به مراکز کانون گفت: برای نخستین‌بار، عینک واقعیت مجازی (VR) را وارد یکی از مراکز کردیم. مسئولان استان وقتی این فناوری را دیدند، متوجه شدند چقدر برای بچه‌ها جذاب است؛ البته اکنون فقط یک دستگاه تهیه شده، اما با حمایت مالی، امیدواریم بتوانیم تعداد بیشتری تهیه کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با اشاره به برنامه‌های علمی کانون گفت: در مسیر به‌روزرسانی، کانون علم و فناوری ایران راه‌اندازی شده که در حوزه‌هایی مانند نانو، زیست‌شناسی و نجوم فعالیت می‌کند. در هفته دولت، کانون در کنار سایر دستگاه‌ها غرفه‌ای برپا کرد و با حضور مربیان، قصه‌گوها، وسایل بازی و تجهیزات علمی، فضایی شاد و آموزنده برای کودکان فراهم شد. در این برنامه، ارتباط مؤثری با خانواده‌ها برقرار شد و بسیاری از کودکان از طریق همین تعامل وارد مراکز ثابت کانون شدند.

کانون پرورش فکری , کتاب کودک , ادبیات کودک و نوجوان , تربیت فرزند ,

تربیت از مسیر تجربه و تصویر / کانون، فراتر از قصه‌گویی 

آقاسی در ادامه با تأکید بر عمق تربیتی فعالیت‌های کانون اظهار داشت: کار تبلیغاتی اشکالی ندارد، اما اگر برنامه‌ای را صرفاً نمایشی بدانیم و بگوییم عمق ندارد، این نادرست است. تمام برنامه‌های کانون در نهایت به معرفی یک کتاب ختم می‌شود؛ هدف این است که بر ذهن کودک اثر مثبت بگذاریم. این، عمیق‌ترین کاری‌ست که یک دستگاه فرهنگی می‌تواند انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری مخاطب خاص خود را دارد و نیازی به نمایش ندارد، تصریح کرد: اگر امکانات نامحدود داشتیم، نخستین کاری که انجام می‌دادیم، ساخت شهر کودک بود؛ فضایی کامل با همه امکانات تربیتی. چون معتقدم در حوزه تربیت، 75 درصد یادگیری از طریق چشم اتفاق می‌افتد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با اشاره به اهمیت تجربه دیداری در آموزش بیان کرد: همه ما خاطره‌ای از دوران مدرسه داریم؛ معلم‌ها زیاد صحبت می‌کردند، اما آنچه در ذهن مانده، یک تلسکوپ یا یک اجرای تئاتر است. این نشان می‌دهد تربیت از مسیر تصویر و تجربه مؤثرتر است باید محیطی بسازیم که کودک بدون آن‌که کسی با او صحبت کند، پنج ساعت در آن قدم بزند و در پایان، چیزی یاد گرفته باشد.

آقاسی ادامه داد: در یکی از مراکز، قصه‌گویی را با نمایش تلفیق کرده‌ایم. مثلاً قصه معروف نان و گندم را به‌صورت نمایشی اجرا می‌کنیم. از همه دعوت می‌کنیم این برنامه را ببینند. در کنار اجرا، بازخورد می‌گیریم و کار تحقیقاتی هم انجام می‌دهیم. از زمان آغاز فعالیتم، یک گروه تحقیقاتی دانشگاهی در استان فعال شده‌اند که در حوزه تعلیم و تربیت و روان‌شناسی تربیتی کار می‌کنند. مسائل روز دنیا را بررسی می‌کنیم، تطبیق می‌دهیم و برای مسئولان گفتمان‌سازی می‌کنیم تا بدانند کانون فقط قصه‌گویی نیست.

وی با اشاره به ضرورت ساخت فضاهای تربیتی عنوان داشت: در حوزه نوجوان، ساخت شهر کودک یا فضاهایی برای معرفی مفاخر استان ضروری‌ست. چند درصد از کودکان مفاخر استان خود را می‌شناسند؟ سخنرانی شاید اثر محدودی داشته باشد، اما اگر تندیس آن شخصیت را بسازیم و کودک با آن ارتباط برقرار کند، اثر تربیتی عمیق‌تری خواهد داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان افزود: ایده‌های نو و آمادگی اجرای این طرح‌ها را داریم، اما نیازمند حمایت مالی هستیم.

آقاسی درباره برنامه‌های پیشنهادی برای نوجوانان گفت: در حوزه نوجوان، باید به سمت ایجاد فضاهایی مانند کافه‌گیم برویم؛ جایی برای گفت‌وگو، بازی، آرامش و تعامل. فضای ایزوله‌ای که همه بتوانند از آن استفاده کنند. مکان آن را داریم، اما بودجه‌اش تأمین نشده است.

وی با اشاره به چالش‌های اجرای برنامه‌های ملی در مناطق مختلف ابراز داشت: دستوراتی که از سطح کلان کشور می‌آید، نسخه واحدی برای همه استان‌هاست و پاسخ‌گوی نیازهای محلی نیست. یکی از مزایای کانون این است که چون در حوزه تربیت غیررسمی فعالیت می‌کند، امکان بومی‌سازی برنامه‌ها وجود دارد. مسئول مرکز می‌تواند با ادبیات و گویش منطقه، برنامه را اجرا کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در پایان گفت: برخی برنامه‌ها بومی هستند.

برای مثال در گرگیان، برنامه‌ای مفصل و زیبا برای کودکان برگزار شد که هیچ بخشنامه کشوری نداشت، یا در مرکز ایذه، یادبود شهید علی لندی همچنان برگزار می‌شود، در حالی که بسیاری از مسئولان آن را فراموش کرده‌اند. اما کانون پرورش فکری همچنان پای این ارزش‌ها ایستاده است.

با وجود چالش‌های زیرساختی و تفاوت‌های اجرایی در مناطق مختلف، فعالیت‌های تربیتی کانون پرورش فکری نشان داده‌اند که تربیت غیررسمی می‌تواند به شکل‌گیری تجربه‌های مؤثر و ماندگار در ذهن کودک کمک کند.

 مشارکت خانواده‌ها، حضور مربیان متعهد و توجه به ظرفیت‌های بومی، مسیر تازه‌ای را برای آموزش و رشد فراهم کرده‌اند.

اگر این روند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و حمایت هدفمند ادامه یابد، می‌توان به شکل‌گیری نسل‌هایی امیدوار بود که تربیت را در بستر تجربه و تعامل معنا می‌کنند.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا