لزوم جریانسازی فرهنگی با تربیت افسران جنگ نرم در حوزههای علمیه
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین رفیعی، معاون تبلیغ حوزههای علمیه در اختتامیه دوره آموزشی توجیهی مسئولان راهبردی و اجرایی تبلیغ و امور فرهنگی که با حضور معاونین و مسئولان تبلیغ استان ها و شهرستان ها و رابطین مدارس امین در سالن همایش مجتمع یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد، بر اهمیت جریانسازی فرهنگی و تربیت نیروهای اثرگذار در میدان تبلیغ و فرهنگی تأکید کرد و حضور فعال طلاب و خواهران در میدان تبلیغ و مواجهه مستقیم با مسائل و موانع را نقطه قوت فعالیتهای تبلیغی حوزه خواند.
وی با اشاره به مشارکت خواهران در این نشست اظهار داشت: آنچه خواهران در این دوره آموزشی مطرح کردند، شامل نظرات، پیشنهادها و درخواستهایی بود که نشان میدهد در میدان تبلیغ فعال هستند و با مسائل و موانع مواجهاند. بخشی از این مسائل مربوط به طلاب، بخشی به مبلغ و بخشی به استانها برمیگردد و بررسی و اقدام در این زمینه ضروری است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه افزود: همه این دادهها میتواند بهجا و بهحق باشد و مسیر حرکت ما را روشن کند. این فعالیتها نقطه شروع جریانسازی تبلیغی است و امیدواریم این اقدامات، منجر به اتفاقات مبارک شود.
جریانسازی تبلیغی و تربیت نیروهای اثرگذار
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه با تأکید بر ضرورت جریانسازی فرهنگی، گفت: جریانسازی در تبلیغ ممکن نمیشود مگر با تربیت نیروهای توانمند. فعالیتهای تبلیغی بدون تمرکز بر خروجی و تربیت افسران تبلیغی، اثرگذار نخواهد بود. ما باید افرادی تربیت کنیم که مسیر تبلیغ را ادامه دهند و بتوانند در آینده جریانساز باشند.
وی ادامه داد: تربیت باید جامع و هدفمند باشد؛ افراد باید از لحاظ فکری، فرهنگی و دینی آماده باشند تا بتوانند بهعنوان افسران جنگ نرم در جامعه و عرصههای بینالمللی عمل کنند.
رفیعی با اشاره به برگزاری دورههای آموزش مجازی، گفت: استادان طی این دورهها چند هزار نفر از خواهران را آموزش دادند. این اتفاق مبارک، یک نقطه قوت و روشی اختصاصی برای جریانسازی است. ما باید با این آموزشها، نیروهایی را تربیت کنیم که بتوانند در میدانهای تبلیغی و فرهنگی مؤثر باشند.
وی تأکید کرد: تربیت افسران جنگ نرم نیازمند شناخت جریانهای سینما، هنری، فضای مجازی و رسانههای نوین است. فردی که در این عرصه تربیت میشود، باید به تمامی مهارتها و دانشهای روز مجهز باشد.
الگوبرداری از تجربه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
رفیعی به تجربه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره و بیان کرد: اگر میخواهیم در میدان فرهنگی موفق باشیم، باید همان نگاه راهبردی حاج قاسم را در حوزههای تبلیغی پیاده کنیم. تربیت افسران فرهنگی باید در سطح ملی و بینالمللی دنبال شود. طلاب باید آماده حضور در عرصههای جهانی باشند و جریانسازی مؤثر انجام دهند.
وی افزود: حاج قاسم نگاه جامع و انسانمحور داشت. ما هم باید همان نگاه را در تربیت نیروهای تبلیغی دنبال کنیم؛ با دید باز، برنامهریزی دقیق و مهارتهای لازم برای حضور در میدان جنگ نرم.
برنامهریزی کلان تبلیغی و تربیت جریانساز
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه با بیان ضرورت برنامهریزی کلان، اظهار داشت: هر معاون تبلیغ استان باید نظام آموزشی و مهارتی ویژه خود را ایجاد کند. باید برنامهها بر اساس نیازهای میدانی و خروجیمحور طراحی شوند تا جریانسازی فرهنگی و تربیتی در سطح کشور تحقق یابد.
رفیعی افزود: تربیت نیروهایی که بتوانند در عرصههای بینالمللی فعالیت کنند، از اولویتهای ماست. باید نظام تربیتی ایجاد کنیم که جریان فرهنگی را هدایت و نیروهای مؤثر تربیت کند.
اهمیت مقابله با هجمههای فرهنگی و رسانهای
وی با اشاره به هجمههای فرهنگی گفت: امروز دشمن با استفاده از شبکههای رسانهای و فضای مجازی تلاش میکند بر باورها و ایمانها تأثیر بگذارد. ما در خط مقدم این نبرد قرار داریم و باید افسران جنگ نرم تربیت کنیم تا جریان فرهنگی کشور مستحکم باقی بماند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه ادامه داد: جنگ نرم پیچیدهتر از جنگ سخت است. ما باید دانش و مهارت کافی در عرصههای رسانه، فضای مجازی و ارتباط با جامعه هدف داشته باشیم تا بتوانیم بر جریانهای فرهنگی اثرگذار باشیم.
رفیعی تأکید کرد: هدف ما تربیت نیروهای اثرگذار و جریانساز است. این نیروها باید با مهارتهای لازم و دیدی جامع، توان مقابله با هجمههای فرهنگی را داشته باشند. برنامهریزی و تربیت مستمر، تنها راه تحقق جریانسازی فرهنگی و تبلیغی است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه در پایان تصریح کرد: هر فعالیتی که در این زمینه انجام میدهیم، باید مبتنی بر تربیت نیروهای انسانی، مهارتهای روز و نگاه راهبردی باشد. تنها با چنین رویکردی میتوانیم در خط مقدم نبرد فرهنگی موفق عمل کنیم.
انتهای پیام/