لزوم ارتقای نظام آموزشی پژوهش‌محور در حوزه‌های علمیه استان‌ها

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با تأکید بر ضرورت ارتقای نظام آموزشی پژوهش‌محور در استان‌ها، گفت: توجه همزمان به آموزش و پژوهش، کلید پیشرفت علمی طلاب است و باید با همکاری گسترده، زمینه‌های تقویت مهارت‌های پژوهشی در بدنه نظام آموزشی حوزه فراهم شود.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در سیزدهمین اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه استان‌ها و مناطق ویژه که با محوریت بررسی مسائل پژوهشی واحدهای آموزشی امروز در سالن امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حال برگزاری است، اظهار کرد: از جمله نقاط قوت حوزه علمیه این است که همواره با دو بال علم و پژوهش و توجه همزمان به مباحث آموزشی و پژوهشی، پیش رفته است، با این حال باید توجه داشت که همه کارکردهای حوزه مرهون علمیت آن است و برای تأثیرگذاری در عرصه های مختلف نخست باید بر مساله علمیت طلاب و فضلای حوزه تأکید کنیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: وظیفه ما این است که تعالی علمی لازم را در طلبه ایجاد کنیم و بر اساس رهنمودهایی که رهبر معظم انقلاب در منشور حوزه سرآمد و پیشرو فرمودند، قدم های خوبی برداریم

وی همچنین با اشاره به این که معاونت های آموزش و پژوهش در نهاد حوزه یک رسالت بسیار مهمی برعهده دارند، گفت: مهارت آموزی در عرصه پژوهش، لازمه تولید علم در حوزه است و به لطف الهی در فرآیندهای تحولی به خصوص ناظر به مباحث آموزشی در حوزه، توجه ویژه ای به مقوله پژوهش شده است و نگاه و رویکرد تخصصی در این زمینه وجود دارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: باید نظام دانشی‌ طراحی شود که تکثر دروس بهتر و مطلوب تر ساماندهی شود و بر این نکته هم باید تأکید کرد که ما در شرایطی هستیم که مدل آموزش پژوهش محور را باید با جدیت دنبال کنیم و البته تجربه های خوبی نیز در این زمینه در برخی قسمت ها وجود داشته که باید از ثمرات آن استفاده کنیم

وی همچنین خاطرنشان کرد: به هر صورت چنانچه پژوهش بیش از پیش وارد بدنه نظام آموزشی شود، بسیاری از مشکلات ناخودآگاه مرتفع می شود، البته باید به آیین نامه ها به درستی توجه کرد و از این ظرفیت در مسیر رشد و تعالی حوزه های علمیه بهره لازم را بُرد.

مقیمی حاجی بیان داشت: در همین راستا نیز از ایده ها و نکات اساتید و فضلا و نخبگان حوزه استقبال می کنیم، ضمن آن که در سطح استان ها نیز می توان با فکر و هم اندیشی به الگوهای خوبی در راستای پیاده کردن مدل آموزشِ پژوهش محور دست یافت.

وی افزود: به عقیده بنده می توان به طور جدی در زمینه تغییر و تحول در نظام آموزشی کار کرد و به تدریج می توان سهم پژوهش را در این زمینه افزایش داد که البته در این خصوص می بایست از دیدگاه و نقطه نظرات اساتید و بزرگان حوزه نیز نهایت استفاده را کرد.

معاون آموزش حوزه های علمیه در خاتمه به برخی از سؤالات و ابهامات معاونان پژوهش حوزه های علمیه استان ها پاسخ داد و بر لزوم تقویت همکاری و تعامل مسئولان معاونت آموزش حوزه با معاونت پژوهش تأکید کرد.

گفتنی است، در ابتدای این نشست حجت الاسلام مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی کشور و از مسئولان معاونت پژوهشی حوزه علمیه با اشاره به برخی مشکلات معاونان پژوهشی که در ارتباط با معاونت آموزش قابل پیگیری و رفع است، گفت: تعامل هر چه بیشتر و بهتر معاونت آموزش و پژوهش حوزه بی شک باعث تسهیل در فعالیت های علمی و آموزشی شده و زمینه رشد و ارتقای مطلوب تر طلاب و روحانیون در عرصه پژوهش را فراهم می کند.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا