آغاز طرح غربالگری دانشآموزان از اوایل آبان/طرح ملی «نماد» در مدارس کشور اجرا میشود
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزشوپرورش سراسر کشور که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، با تبریک به ملت ایران به مناسبت موفقیتهای اخیر کشور در عرصههای علمی، فرهنگی، نظامی و ورزشی، اظهار کرد: ما در ماههای اخیر شاهد افتخارات بزرگی برای ایران عزیز بودیم و لازم است قدر این قهرمانیها را بدانیم.
وی افزود: رئیسجمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور برگزاری جشن ملی فراگیر افتخارات ایران را صادر کردهاند و وزارت آموزشوپرورش نیز برای این رویداد ملی در سه سطح مدرسهای، منطقهای، استانی و ملی برنامهریزی کرده است که بهصورت همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
جشن ملی افتخارات ایران با دستور رئیسجمهور
حسینزاده ملکی تصریح کرد: این جشن ملی به منظور تجلیل از موفقیتها و قهرمانیهای ایران در ماههای اخیر طراحی شده و وزارت آموزشوپرورش با هماهنگی مدارس و مناطق آموزشی، برنامههای گستردهای برای مشارکت دانشآموزان در سطح کشور تدارک دیده است تا این رویداد به شکل یک گفتوگوی ملی فرهنگی و آموزشی در مدارس برگزار شود.
آغاز طرح ملی «نماد» و هفته سلامت روان
وی با اشاره به هفته سلامت روان و آغاز اجرای طرح ملی «نماد» در سال تحصیلی جدید توضیح داد: از اوایل آبان، اجرای طرح ملی نماد با هدف غربالگری صددرصدی دانشآموزان آغاز میشود. مرحله نخست این طرح مربوط به دوره متوسطه است که تا پایان آبان جمعبندی خواهد شد و مرحله دوم نیز در آذرماه برای دانشآموزان ابتدایی انجام میگیرد تا با تحلیل نتایج، مداخلات روانی و تربیتی مؤثر در مدارس اجرایی شود.
پرسش مهر و نقش دانشآموزان در گفتوگوی ملی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش همچنین سومین محور فرهنگی کشور در مهرماه را پرسش مهر ریاستجمهوری دانست و اظهار کرد: پرسش مهر یکی از جلوههای زیبا و عملی مردمسالاری و گفتوگوی ملی در نظام تعلیم و تربیت است. برای سال جاری، رئیسجمهور پرسشی قرآنی مطرح کردهاند که مضمون آن برگرفته از آیه شریفه «إِوَكُلوا وَاشرَبوا وَلا تُسرِفوا ۚ إِنَّهُ لا يُحِبُّ المُسرِفینَ» است و از دانشآموزان سراسر کشور خواسته شده تا بیندیشند این آیه چه پیامهایی دارد و چگونه میتوان برای عملی شدن آن در زندگی فردی و اجتماعی نقشآفرینی کرد.
وی توضیح داد: همه دانشآموزان در ساعات درسی مانند انشا یا ادبیات، چند خط درباره پرسش رئیسجمهور بنویسند و آثارشان در مدرسه جمعآوری و به دبیرخانههای منطقهای ارسال شود. علاوه بر این، تولیدات فرهنگی و هنری مرتبط نیز در جشنواره «فردا» مورد توجه قرار خواهد گرفت.
تحول پرورشی در سه گام
حسینزاده ملکی با تشریح الگوی نوین پرورشی وزارت آموزشوپرورش گفت: تحول پرورشی در سه گام طراحی شده است؛ سال جاری، سال مقدماتی با تمرکز بر آموزش و گفتمانسازی است، سال آینده، سال پایه خواهد بود و سال پس از آن، سال استقرار الگوی نوین پرورشی محسوب میشود. در این مسیر، دو شاخص کلیدی مورد توجه قرار دارد: اول، توسعه و تقویت مشارکت و مسئولیتپذیری دانشآموزان در نقشهای مدرسهای و دوم، احیای حق حضور دانشآموزان در فعالیتهای فوقبرنامهای مانند اردوهای تربیتی و فرهنگی.
وی با تأکید بر لزوم نگاه نو به فعالیتهای پرورشی بیان کرد: در مدرسه پرورشیافته، مربی پرورشی دیگر صرفاً برگزارکننده برنامه نیست، بلکه سازماندهنده نقشهای دانشآموزی است. برنامههای معاونت پرورشی از صدور بخشنامه به سمت ارائه فناوریها، بستههای محتوایی و محصولات آموزشی نوین برای مربیان حرکت کرده تا هر مدرسه بتواند متناسب با نیازهای خود از آنها بهره گیرد.
نگاه نوین به فعالیتهای پرورشی و طرح ملی «ایرانمون»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش ضمن اشاره به طرح ملی «ایرانمون» اظهار کرد: در قالب این طرح، مجموعهای از بستههای آموزشی و فرهنگی با محور هویت ملی و نشاط دانشآموزی طراحی شده که در اختیار مربیان و مشاوران مدارس قرار میگیرد. هدف نهایی آن است که معاونت پرورشی از جایگاه بخشنامهنگاری به نهادی تبدیل شود که خدمات، محصولات و روشهای فناورانه پرورشی را در اختیار مدارس قرار دهد و نقش خود را در توسعه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی بهصورت عملیاتی و مؤثر ایفا کند.
انتهای پیام/170/