شورای عالی آموزش مأمور تدوین برنامه جامع بهرهگیری از هوش مصنوعی در آموزش شد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، علی زرافشان، مشاور وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیرانکل آموزش و پرورش کشور که در اصفهان برگزار شد، با اشاره به توجه ویژه رئیسجمهور به توسعه آموزشی، اظهار داشت: رئیسجمهور از نخستین جلسات بر اهمیت تمام ابعاد توسعه آموزشی تأکید داشته است؛ از ساخت فضاهای آموزشی استاندارد گرفته تا تحول در شیوههای یاددهی و یادگیری و تجهیز کلاسها به فناوریهای نوین. بر همین اساس، کارگروهی تخصصی با محوریت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی شکل گرفت تا نیازمندیهای هر درس و کلاس شناسایی و تأمین شود.
وی افزود: برای نخستین بار فهرستی جامع از تجهیزات آموزشی مورد نیاز تدوین شد و در یک سامانه ملی ثبت گردید تا مدارس بتوانند با خوداظهاری، وضعیت موجود و نیازهای خود را مشخص کنند. این اقدام زمینهساز تسهیل در روند تجهیز مدارس تازهتأسیس و موجود شد و با هدف رعایت عدالت آموزشی و شفافیت در توزیع منابع دنبال میشود.
زرافشان ادامه داد: رئیسجمهور بر تغییر چیدمان سنتی کلاسها و ترویج یادگیری مشارکتی و پروژهمحور تأکید دارد. در این راستا، با همکاری شرکتهای دانشبنیان و دانشگاه صنعتی شریف، طرحی برای تجهیز کلاسها به سامانههای هوشمند با هزینهای اندک طراحی شده است تا امکانات دیجیتال در مدارس توسعه یابد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر تنها 30 درصد مدارس کشور به تجهیزات آموزشی هوشمند مجهز هستند و تلاش داریم با اتکا به مسئولیت اجتماعی دستگاهها و حمایت دولت، این میزان بهصورت جهشی افزایش یابد.
وی درباره بخش دوم طرح، مربوط به تجهیز مدارس به تلویزیونهای هوشمند و تعاملی گفت: شرکتها و نهادهای دارای مسئولیت اجتماعی با همکاری دولت منابع مالی لازم را تأمین میکنند تا کلاسها به تلویزیونهای تعاملی مجهز شوند و فرآیند آموزش با بهرهگیری از رسانههای بصری، تعاملی و فناورانه تقویت شود.
زرافشان در ادامه با اشاره به سیاستهای دولت و برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش مأموریت یافته تا برنامهای جامع برای بهرهگیری از ظرفیت هوش مصنوعی در آموزش تدوین کند. در این چارچوب، پروژههایی مانند طراحی دستیار هوشمند معلم با همکاری شرکتهای داخلی آغاز شده است تا معلمان بتوانند از این ابزارها برای طراحی آموزشی، برنامهریزی درسی و ارتقای کیفیت یادگیری استفاده کنند.
وی افزود: تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری، مسیر بیپایان و تحولآفرینی است و بر همین اساس تا پایان سال، بهرهبرداری از بیش از چهار هزار فضای آموزشی جدید پیشبینی شده است. این روند به لطف حمایت دولت و تلاش مدیران استانی با قدرت ادامه خواهد یافت.
استقرار کامل سفر یادگیری و الگوی مدرسه تراز در تمام استانها در سال تحصیلی جدید
در ادامه نشست، سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی ما در سال تحصیلی جدید، استقرار کامل سفر یادگیری، طرح شمیم و الگوی مدرسه تراز در تمامی استانهاست.
وی افزود: برای تحقق این هدف، بستهای شامل بیست محور برنامهای تدوین و به استانها ابلاغ شده تا معاونان آموزش متوسطه و رؤسای مناطق بتوانند فعالیتها را بهصورت منسجم و هدفمند پیش ببرند.
آذرکیش با اشاره به تجربه موفق استانهایی نظیر کرمانشاه، قزوین و تهران در اجرای طرحهای آموزشی، گفت: در بسیاری از استانها، رؤسای مناطق و معاونین آموزشی با ابلاغ رسمی بهعنوان مدرس و ناظر آموزشی در کلاسها حضور یافتهاند که اقدامی ارزشمند در عمقبخشی به فرآیند آموزش محسوب میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در اجرای طرحهای ملی مانند سفر یادگیری باید درک و فهم مشترکی بین همه معلمان ایجاد شود، تصریح کرد: دبیرخانه توسعه صنعت حرفهای در استان آذربایجان شرقی نیز با تکیه بر فناوریهای نوین و بهرهگیری از هوش مصنوعی، این برنامه را با رویکردی نو دنبال میکند.
وی ادامه داد: با دستور وزیر آموزش و پرورش، اعتبارات اجرای برنامههای تحولی از جمله توانمندسازی، سفر یادگیری و الگوی مدرسه تراز ابلاغ شده و حمایت وزارتخانه از اجرای کامل این طرحها بهصورت جدی ادامه دارد.
آذرکیش خاطرنشان کرد: مهر متفاوت زمانی محقق میشود که همه در میدان عمل شاهد تحول واقعی در روشهای یاددهی و یادگیری باشیم و معلمان به سطحی از توانمندی برسند که بتوانند بهصورت فعال، خلاق و گروهی در کلاس عمل کنند.
وی همچنین گزارشی از وضعیت آموزش معلمان ارائه داد و گفت: تاکنون بیش از بیستوهفت هزار معلم در دورههای آموزش متوسطه در سامانه ثبت شدهاند و پیشبینی میشود با تکمیل دادهها، این آمار افزایش یابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: بر اساس اطلاعات موجود، بیش از نود درصد راهبران آموزشی و هشتاد درصد مدیران مدارس متوسطه آموزشهای مرحله اول و دوم الگوی مدرسه تراز را گذراندهاند.
آذرکیش با اشاره به گسترش برنامههای مهارتآموزی گفت: امسال نسبت به سال گذشته سیویک هنرستان وابسته جدید ایجاد شده و طرح ملی «همنوا» با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای ظرفیت آموزش صد هزار هنرجو را بهصورت رایگان فراهم کرده است.
وی در پایان با قدردانی از همراهی استانهای خوزستان و یزد در تحقق اهداف ثبتنام دانشآموزان و افزایش پوشش تحصیلی، تصریح کرد: شاخصهای متوسطه اول از جمله نرخ گذر، پوشش تحصیلی و کاهش تکرار پایه نسبت به سال گذشته بهبود قابلتوجهی داشته است.
آذرکیش تأکید کرد: تحقق تحول در آموزش و پرورش زمانی ممکن است که یادگیری مشارکتی در میان معلمان و مدیران نهادینه شود؛ اجرای دقیق برنامههای سفر یادگیری، الگوی مدرسه تراز و توسعه آموزشهای مرتبط با هوش مصنوعی از اولویتهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است.
انتهای پیام/170