آبان وعده‌ها برای «واریانت چنار»؛ آیا محور حادثه‌خیز کوهدشت به خط پایان می‌رسد؟

پروژه‌ای که با هدف حذف یکی از خطرناک‌ترین نقاط جاده‌ای لرستان آغاز شد، هنوز پس از گذشت دو دهه به پایان نرسیده است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، پروژه واریانت چنار که قرار بود نقطه‌ حادثه‌خیز محور کوهدشت ـ خرم‌آباد را سامان دهد و تلفات جاده‌ای این مسیر پررفت‌وآمد را کاهش دهد، اما پس از نزدیک به دو دهه، هنوز به خط پایان نرسیده است.

این پروژه با طول تقریبی پنج کیلومتر، از سال 1386 آغاز شد و هدفش حذف پیچ‌ها و نقاط خطرناک مسیر قدیم بود. از پنج کیلومتر مسیر، حدود سه کیلومتر آن در سال‌های گذشته زیرسازی و بخش‌هایی از آن آسفالت شد.

تکمیل جاده کوهدشت ـ خرم‌آباد ‌‌180 میلیارد اعتبار می‌خواهد

دو کیلومتر پایانی که شامل دو پل مهم و سنگین سازه‌ای بود، بارها به‌دلیل کمبود منابع مالی و تغییر پیمانکار متوقف شد. عملیات دال بتنی این پل‌ها حالا به‌گفته عنایت‌الله میرزایی، مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان، انجام و تکمیل نهایی‌شان به هفته‌های آینده موکول شده‌است.

بازدیدهای متعددی طی سال‌های اخیر از این پروژه انجام شده‌است؛ از بازدید اخیر فرماندار کوهدشت و مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان که در جریان آن اعلام شد روند اجرایی پروژه با سرعت در حال پیشرفت است.

طبق گفته مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان، اگر شرایط آب‌وهوایی مساعد باشد و منابع مالی به‌موقع تزریق شود، تا پایان آبان‌ماه بخش باقی‌مانده مسیر تکمیل و آماده آسفالت خواهد شد. وعده‌ای تازه در امتداد زنجیره‌ای از وعده‌های چندساله.

اما مرور وعده‌های گذشته نشان می‌دهد که واریانت چنار تقریباً هر سال در فهرست طرح‌های در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است. خرداد 1403 گفته شد که در صورت تأمین اعتبار، پروژه تا همان ماه به پایان می‌رسد.

در شهریور 1404 استاندار لرستان از تکمیل آن تا پایان تابستان سخن گفت و مهر همان سال فرماندار کوهدشت وعده داد تا پیش از فصل سرما آسفالت مسیر انجام شود. اکنون نیز مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان می‌گوید پروژه با پیگیری‌های مداوم و تزریق اعتبار جدید، در مرحله پایانی قرار دارد.

پشت این تأخیرها، مجموعه‌ای از عوامل نهفته است؛ از کمبود اعتبار و تغییرات پیمانکار گرفته تا رخدادهای غیرمنتظره مانند جنگ 12 روزه اخیر که باعث وقفه موقت در تزریق منابع مالی شد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان اعلام کرده‌ که اکنون با حمایت استاندار و پیگیری فرمانداری، روند کار به‌حالت عادی بازگشته و عملیات عمرانی پل‌ها و زیرسازی با شتاب ادامه دارد.

مسیر فعلی خرم‌آباد ـ کوهدشت از جاده‌های پرحادثه لرستان است و هر سال در فهرست سیاه تصادفات این استان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 644/.

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا