پایش مستمر اطلاعات و جلوگیری از جعل فاکتور به کمک صورت حساب الکترونیک

یک نماینده مجلس گفت: در گذشته شاهد بودیم در بسیاری از شرکت‌ها سند سازی، جعل و دستکاری فاکتورها صورت می‌گرفت، درواقع افراد با ثبت یک شرکت صوری می‌توانستند بی نهایت فاکتور جعلی صادر کنند ولی با کمک صورت حساب الکترونیک از جعل فاکتورها جلوگیری شد.
اقتصادی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حبیب قاسمی نماینده‌ مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در خصوص صورت حساب‌های الکترونیکی و مزایای آن بیان کرد: قدم گذاشتن در مسیر کسب و کار دیجیتال و سیستمی کردن امور، یکی از اقدامات مثبتی است که ضمن توجه به امنیت آن، باید انجام شود. الکترونیکی کردن صورت حساب‌های مالی دارای مزایای فراوانی مانند کاهش خطای انسانی، رفع ابهامات موجود و افزایش شفافیت در امور می‌شود.

حبیب قاسمی در ادامه تصریح کرد: الکترونیکی کردن صورت حساب‌ها امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات، سوابق مالی و پایش آن‌ها را به اداره‌ مالیات و مودیان مالیاتی می‌دهد. در گذشته شاهد بودیم که بسیاری از شرکت‌ها سند سازی، جعل و دستکاری فاکتورها صورت می‌گرفت، درواقع افراد با ثبت یک شرکت سوری می‌توانستند بی نهایت فاکتور جعلی صادر کنند ولی با کمک صورت حساب الکترونیک و ثبت و پایش دقیق اطلاعات از جعل فاکتورها جلوگیری می‌کند و فرار مالیاتی را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه افزود: صورت حساب الکترونیکی از میزان استفاده از ظرفیت انسانی در امور می‌کاهد و به این ترتیب امکان خطا و اعمال سلایق شخصی کم می‌شود. این اقدام یک شفافیت جدی را با خود به همراه دارد و سبب سهولت برنامه ریزی و مدیریت در امور می‌شود. امیدواریم روزی بیاید که همه‌ شهروندان از این بستر استفاده کنند و بدون مراجعه‌ فیزیکی و تلف کردن وقت و انرژی خود تمامی امور مالی شان را به صورت سیستمی و هوشمند انجام دهند و از مزایای فراوان آن بهره گیرند.

این نماینده‌ در ادامه متذکر شد: تجربه ای که در حذف دفترچه‌های بیمه داشتیم می‌تواند تحریک کننده‌ اجرای صورت حساب مالی باشد، در حذف دفترچه‌های بیمه شاهد صرفه جویی رقم قابل توجهی در هزینه‌های دولتی بودیم. الکترونیکی کردن صورت حساب‌ها نیز سبب حذف مصرف کاغذ و چاپ فاکتورها می‌شود و این موضوع تاثیر مثبتی بر حفظ منابع زیستی و ارزی کشور دارد.

قاسمی در ادامه عنوان کرد: صورت حساب‌های الکترونیکی در صرفه جویی هزینه‌ رفت و آمد، انرژی و زمان مودیان نیز موثر است. تصور کنید فردی با فاکتوری که کد آن عددی نامشخص است  برای انجام امور خود به اداره‌ مالیات مراجعه می‌کند، بعد از نوبت دهی و بررسی فاکتور توسط ممیزین فاکتور این شخص مردود اعلام می‌شود، در این حالت او فقط زمان، هزینه و انرژی خود را در این مسیر بیهوده از دست داده است.  با ثبت سیستمی فاکتورها امکان نقص یا مخدوش شدن فاکتورها  از بین می‌رود و روند کاری افراد تسریع می‌یابد.

این نماینده در  پایان بیان کرد: فاکتورهای الکترونیکی به افراد اطمینان صحت اطلاعات را می‌دهد و مقدار هزینه عملیاتی را برای صاحبان کسی و کار کاهش می‌دهد. همچنین در الکترونیکی کردن صورت حساب‌ها به کسب و کارهایی که به صورت اقساطی معامله می‌کنند نیز توجه شده و کافیست صاحبان کسب و کار با ثبت چک در سامانه از خدمات آن استفاده کنند و پس از پایان تاریخ معامله و اقساط مالیات بر ارزش افزوده‌ خود را بپردازند.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا