تلاش برای مرجعیت علمی حوزههای علمیه در تولید علوم انسانی و اسلامی
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، امروز طی سخنانی در دومین روز از سیزدهمین اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه های علمیه استان ها و مناطق ویژه که با حضور آیت الله مروی دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه برگزار شد، به برخی از مهم ترین دستاوردهای پژوهشی حوزه در سال های اخیر پرداخت و گفت: برگزاری حدود 1200 نشست علمی در سال 1402-1403، توسعه جدی کتابخانه ها برای استفاده هر چه بهتر پژوهشگران، فعالیت 27 پژوهش سرا در سطح کشور و برگزاری 20 دوره تربیت مدرس مهارت های پژوهشی از جمله این فعالیت هاست که البته از سال 1400 تاکنون بیش از 600 نفر در این دوره ها شرکت کرده اند.
معاون پژوهش حوزههای علمیه افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 314 کارگاه آموزشی مهارت های پژوهشی برگزار شده که حدود 5 هزار طلبه در این کارگاهها حضور پیدا کردهاند.
وی گفت: تعداد کانون های علمی در سطح کشور حدود 700 کانون علمی است که این کانون ها در واقع فعالیت های پژوهشی خودجوش طلاب هستند که زیر نظر معاونت پژوهشی مدارس علمیه برگزار می شود.
معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: در سال جاری تعداد آثار رسیده به جشنواره علامه حلی، حدود 11 هزار اثر بوده و در مجموع 136 اثر به مرحله کشوری جشنواره راه یافته اند.
وی تأکید کرد: هدف عالی ما از برگزاری این اجلاس، تلاش در جهت دست یابی به نقطه مرجعیت حوزه های علمیه در عرصه تولید علوم انسانی و اسلامی چه در عرصه داخلی و چه عرصه بین المللی است
معاون پژوهش حوزههای علمیه گفت: بی شک ثمره و دستاورد مبارک این مرجعیت علمی، زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است
عباسی همچنین با بیان این که در شرایط کنونی نیازمند تجهیز و تکمیل مدارس علمیه در امور مربوط به پژوهش هستیم، گفت: رویکرد اصلی مورد توجه در این دوره از اجلاسیه، محوریت مدرسه علمیه بوده است چرا که مدرسه، کانون اصلی تولید علم و فعالیت های پژوهشی در حوزه علمیه محسوب می شود.
وی یادآور شد: 5 موضوع مهم را در این اجلاس در قالب 5 کمیسیون در این دو روز مورد توجه قرار می گیرد و جمع بندی مباحث به ما در پیشبرد فعالیت های پژوهشی مدارس کمک خواهد کرد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه افزود: بهترین مکان برای تمرین پژوهش، مدرسه علمیه است که البته این مساله برای فارغ التحصیلان حوزوی باید هدف غایی باشد، با این حال باید توجه داشت که اگر پژوهش مورد غفلت قرار بگیرد بی شک هم آموزش و هم پژوهش متضرر می شوند
عباسی در خاتمه گفت: به لطف الهی همکاری و تعامل بسیار خوبی میان معاونت های آموزش و پژوهش حوزه وجود دارد و ان شاءالله که روز به روز این روند مبارک، تقویت شود.
انتهای پیام/.