تلاش‌های مشکوک برای سیاسی‌کردن آب

سخنگوی صنعت آب گفت: عده‌ای به‌دنبال این بودند که اطلاع‌رسانی های آب را به‌گونه‌ای صورت دهند که جامعه را به‌هم بریزند؛ من خودم چندین بار مجبور به تکذیب شدم، مثلا یک‌بار دیدیم در یکی از استان‌های مرزی پیامک مشکوکی مبنی بر سهمیه‌بندی آب ارسال شد.
اقتصادی

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: خشکسالی متمادی و آثار آن، موجب شده نگاه ویژه‌تری به بخش آب کشور معطوف شود، البته عوامل دیگری نیز موثر بوده‌اند؛ از جمله اینکه خود آقای رئیس جمهور پیشاهنگ این‌نوع گفتار هست و صحبت‌های صادقانه‌ای با مردم در رابطه با وضعیت آب، اقلیم و محیط زیست می‌کند و در مشکلاتی که زیست‌بوم کشور دارد، خود ایشان پیش‌قراول هست و موجب می‌شود کار برای ما راحت‌تر شود؛ نقش رسانه‌ها هم برجسته است.

وی افزود: رسانه‌ها دارند اطلاع‌رسانی شفاف و صادقانه‌ای در بخش آب انجام می‌دهند و مجموع رسانه‌های دیداری، گفتاری، شنیداری و خبرگزاری‌های مختلف عالی عمل کرده‌اند؛ قبلا باید در فضای مجازی کسی خبری می‌داد که سدهای تهران وضعیشان خوب هست یا نه، تازه مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما ما با رسانه‌ها به صورت فراگیر اطلاع‌رسانی کردیم و همه را وارد این فضای تصمیم‌ کرده و همه را متوجه اهمیت این موضوع کردیم که اگر جزو این تیم مدیریت آب کشور نشوند، مشکلات افزایش می‌یابد.

 

.

80درصد جمعیت کشور تحت تأثیر ششمین سال خشک متوالی

بزرگ زاده با بیان اینکه “الان هر شهروند تبدیل به مدیر مصرف آب خودش شده است”، گفت: شاهد هستیم با توجه‌ای که مردم به موضوع آب دارند، در اغلب جامعه شهروندان نسبت به مدیریت مصرف آب حساس و آگاه شده‌اند و اقدامات اصلاحی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد 15 تا 15.5 درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته در تهران کاهش مصرف آب داریم که این ناشی از مجموع اقداماتی است که صورت گرفته و قطعا اطلاع‌رسانی یکی از این اقدامات موثر است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه “ما موفق شدیم موضوع آب را کاملا اجتماعی و فنی نگه داریم”، گفت: این اتفاق بزرگی است، وقتی یک موضوعی اجتماعی و فنی نگه‌داشته می‌شود و سیاسی نمی‌شود، به‌رغم اینکه ممکن بود برخی از عوامل، مخصوصا کسانی که دنبال هرچیزی به‌جز رفاه مردم هستند، اطلاع‌رسانی های آب را به‌گونه‌ای صورت دهند که جامعه را به‌هم بریزند.

وی افزود: من خودم چندین بار مجبور به تکذیب شدم، مثلا یک‌بار دیدیم در یکی از استان‌های مرزی پیامک مشکوکی ارسال شد مبنی بر اینکه آب دارد سهمیه بندی می‌شود و باید به اداره بحران مراجعه کنید تا سهمیه آب بگیرید؛ یا در مواردی دیگر، یکی دو مرتبه هجمه‌ای صورت گرفت که آب خوزستان درحال صادرات به کویت است و برخی از این کشورهای دیگر؛ که این‌ها دنبال سیاسی کردن آب و حاشیه درست کردن برای آب بودند؛ اما ما توانستیم با اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع و شفاف با کمک رسانه‌ها، این اقدامات را بی‌اثر کنیم.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: آب یک موضوع مربوط به رفاه 80 – 90 میلیون نفر آدم است و مسئله زیربنایی و زیرساختی است و درد مشترکی است که هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود؛ همه در یک کشتی نشسته‌ایم و در همان کوچه‌ای که من ساکن هستم اگر آب قطع شود، آب شما هم در همان کوچه قطع می‌شود و اینگونه نیست که شما آسیب ببینید، رفاه آب‌پایه شما تنزل پیدا کند و من در همان کوچه در امان باشم.

وی ادامه داد: سرنوشت آبی همه ما مشترک است و مردم این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا