تراکم 35 تا 40 نفره در کلاسهای درس لرستان/ افت نمرات محسوس است
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم در خرمآباد، سید عیسی سهرابی امروز در نشست شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به مصوبات و برنامههای اجرایی حوزه آموزش و پرورش استان اظهار کرد: براساس تبصره چهار ماده هشت آییننامه اجرایی حملونقل دانشآموزی، مقرر شده است شهرداریها هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان مدارس استثنایی را بهطور کامل پرداخت کنند. این مصوبه به تمام شهرداریهای استان ابلاغ شده و پیگیریهایی نیز انجام شده است، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. انتظار میرود همکاران آموزش و پرورش در این زمینه فعالتر پیگیری کنند و شهرداریها نیز در اجرای مصوبه همکاری لازم را داشته باشند.
وی افزود: در موضوع دوم، مقرر شده بود سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مبلغ یک میلیارد تومان از محل اعتبارات فرهنگی برای طرح تجهیز و تعمیر نمازخانههای مدارس و با محوریت انس با قرآن اختصاص دهد. پیگیریهایی در این زمینه انجام و بخشی از کار نیز پیش رفته است، اما هنوز تخصیص نهایی اعتبار صادر نشده است.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: برای تکمیل پروژههای نیمهتمام آموزشی، استفاده از ظرفیت قانون مولدسازی اموال و داراییهای دولت در دستور کار قرار گرفته است. کارگروه ویژهای نیز در این زمینه تشکیل شده که شناسایی اموال مازاد و امکان ارزشافزایی آنها را در سراسر استان پیگیری میکند. انتظار میرود در آینده نزدیک منابع مالی قابلتوجهی از این مسیر برای تجهیز مدارس و توسعه فضاهای آموزشی فراهم شود.
وی افزود: تأسیس دو آموزشگاه شبانهروزی جدید از جمله طرحهای مصوب بود که هر دو با موفقیت به بهرهبرداری رسیدهاند. همچنین تخصیص اعتبار 150 میلیارد ریالی برای تجهیز هنرستانها در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده اداره کل آموزش و پرورش بر نحوه هزینهکرد و تسریع اجرای این طرح نظارت کند. این پروژه هنوز نهایی نشده، اما تا پایان مهلت تعیینشده اجرا خواهد شد.
سهرابی گفت: با هدف ارتقای کیفیت و غنابخشی به جلسات شورای آموزش و پرورش، تشکیل چهار کارگروه تخصصی در دستور کار قرار گرفته است. مکاتبات اولیه انجام شده و این کارگروهها بهزودی فعالیت خود را آغاز میکنند تا دستور جلسات آینده شورا بر مبنای بررسیهای کارشناسی آنان تنظیم شود.
وی با اشاره به ضرورت فعالسازی ظرفیت مسئولیت اجتماعی بانکها و صنایع بزرگ در حمایت از آموزش و پرورش، افزود: پیگیریهایی در سطح استان انجام شده و تشکیل پروندههای اولیه صورت گرفته است، اما برای تحقق عملی آن نیاز به تصمیمگیری در سطح ملی وجود دارد. جلساتی با وزارت نفت و بانکها برگزار شده و پیشنهاد مشخصی نیز از سوی یکی از مسئولان عالیرتبه وزارت نفت ارائه شده است تا مسئولیت اجتماعی این وزارتخانه در حوزه آموزش و پرورش بهصورت مشخص تعریف شود. به همین منظور، پیشنهاد مربوطه به وزیر آموزش و پرورش، ارائه شده و در صورت تصویب در هیئت دولت، میتواند گام بلندی در جهت توسعه عدالت آموزشی باشد.
سهرابی اظهار کرد: مقرر شده است در اجرای برنامههای آموزش و پرورش بین مدارس دولتی و غیردولتی تفاوتی قائل نشویم و تسهیلات آموزشی بهصورت یکسان ارائه شود. این موضوع همواره مورد توجه مجموعه آموزش و پرورش بوده است.
سهرابی گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید تا پایان این برنامه میانگین نمرات دانشآموزان پایه دوازدهم در کشور حداقل دو و نیم نمره افزایش یابد. در حال حاضر میانگین کشوری حدود 14.5 است، اما متأسفانه امسال به دلایل مختلف از جمله تعطیلی 24 روزه مدارس بهعلت ناترازی انرژی و آلودگی هوا، کاهش نمرات نهایی پایه دوازدهم نسبت به سال قبل معادل 43 صدم درصد بوده است.
وی تصریح کرد: مهمترین دلایل افت تحصیلی در کشور، عوامل ساختاری و سیاستهای کلان نظام آموزشی است. شکاف میان محتوای برنامه درسی و نیازهای واقعی جامعه موجب کاهش انگیزه دانشآموزان شده است. وزارت آموزش و پرورش طرح اصلاح محتوای درسی را در دستور کار دارد و امسال بهصورت آزمایشی در یکی از مناطق تهران در حال اجراست.
سهرابی با بیان اینکه تنوع بیش از حد مدارس یکی از چالشهای ساختاری جدی آموزش و پرورش است، افزود: وجود 17 نوع مدرسه باعث شده مدارس عادی دولتی از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی در حاشیه قرار گیرند. در مناطقی که تنها مدارس عادی فعالیت دارند، افت میانگین نمرات کاملاً محسوس است.
وی ادامه داد: در حوزه عوامل مدرسهای نیز مشکلاتی چون کمبود تجهیزات آموزشی، نبود آزمایشگاههای استاندارد، ضعف کتابخانههای مدارس، کمبود معلمان در مناطق کمبرخوردار و تراکم بالای دانشآموزان در کلاسها از موانع جدی ارتقای کیفیت آموزشی است. هماکنون در استان هزار و 86 کلاس با تراکم 35 تا 40 نفر داریم که با مدیریت داخلی به حدود 940 کلاس کاهش یافته است، اما همچنان در برخی مناطق فضای آموزشی کافی برای کاهش تراکم وجود ندارد.
معاون آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: میانگین سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی کشور باید بین چهار تا پنج درصد باشد، در حالی که طی ده سال گذشته این میزان در بهترین حالت حدود 2.9 درصد بوده است که اثر آن در تمام ارکان آموزش مشهود است.
وی در ادامه با اشاره به عوامل فردی و روانشناختی مؤثر بر افت تحصیلی گفت: بحران هویت، نبود آیندهنگری، مشکلات روانی و ارتباطی، شرایط اقتصادی و اجتماعی و افزایش آسیبهای ناشی از فضای مجازی، همگی از عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه تحصیلی هستند.
سهرابی افزود: پژوهشی با عنوان «شناسایی و واکاوی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشآموزان پایه دوازدهم» انجام شده است که بر مبنای یافتههای آن و نیز تجارب موفق استانها و کشورهای دیگر، یک برنامه عملیاتی جامع تدوین شده است. این برنامه در چهار سطح استان، منطقه، مدرسه و خانواده طراحی و در چهار محور «ارتباط خانواده و مدرسه»، «مشاوره و روانشناسی»، «آموزش و یادگیری» و «مدیریت و رهبری» اجرا خواهد شد.
وی تأکید کرد: ارزیابی مستمر، مداخلات هدفمند، ارتقای کیفیت آموزشی و پایش نتایج از ارکان اصلی اجرای این طرح است و با همراهی اعضای شورا و همکاران آموزش و پرورش میتوان امیدوار بود در آینده نزدیک شاهد بهبود قابل توجه وضعیت تحصیلی دانشآموزان استان باشیم.
انتهای پیام/