رتبه 27 لرستان در میانگین معدل نهایی‌/ کمبود شدید تجهیزات هنرستانی

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش لرستان با اشاره به رتبه 27 استان در میانگین معدل نهایی کشور، گفت: فاصله نمره‌ای میان مناطق مختلف لرستان، کمبود شدید تجهیزات هنرستانی و ضعف در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از مهم‌ترین چالش‌های آموزشی استان است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، زهرا نظری، در شورای آموزش ووپرورش لرستان اظهار کرد: در مدت شش ماه گذشته از آغاز فعالیت در این سمت، برنامه راهبردی عملیاتی سالانه‌ای تدوین و وضعیت موجود آموزش متوسطه در تمامی شاخه‌ها از جمله فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بررسی شد. بر اساس این بررسی‌ها، میانگین معدل نهایی استان در سال تحصیلی گذشته در رتبه بیست‌وهفتم کشور قرار داشت و شاخص‌های توسعه رشته‌ها و قبولی کنکور نیز در سطح متوسط کشور بود.

وی افزود: با تأکید مدیرکل آموزش‌وپرورش بر برنامه‌محوری، برنامه کوتاه‌مدتی برای خرداد تدوین شد تا از افت بیشتر شاخص‌ها جلوگیری شود. با جذب بخشی از اعتبارات وزارتخانه و مصوبه شورای معاونین استان، تلاش کردیم شرایط استان حفظ شود و در مسیر نزول قرار نگیرد. 

به گفته نظری، در پایه یازدهم رشد قابل‌توجهی در رشته علوم تجربی و معارف اسلامی حاصل شد، اما در پایه دوازدهم به‌دلیل تبعات دوران کرونا، خروج تدریجی دانش‌آموزان از چرخه آموزشی و ضعف پایه تحصیلی، میانگین نمرات افت اندکی داشت.

معاون آموزش متوسطه لرستان با اشاره به نتایج تحلیل منطقه‌ای افزود: در پایه یازدهم رشته ریاضی، میانگین نمرات در پلدختر 6.9 و در رشته تجربی 11.96 بوده است. شهرستان‌های شرقی همچون الیگودرز، ازنا و بروجرد عملکرد مطلوب‌تری داشته و در واقع آبروی استان را حفظ کرده‌اند؛ اما مناطق عشایری، ترهان و رومشکان با میانگین پایین‌تر، نیازمند مداخلات جدی هستند. در رشته علوم انسانی نیز اختلاف زیادی میان مناطق وجود دارد، به‌گونه‌ای که میانگین الیگودرز 10.23 و در رومشکان و کوهدشت کمتر از شش است.

او ادامه داد: در پایه دوازدهم نیز همین شکاف وجود دارد؛ میانگین کل شاخه نظری در ازنا 10.28، در بروجرد 10.02 و در مناطقی چون ترهان و زاغه حدود 6.5 است. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده نیاز فوری به بازنگری در برنامه‌ریزی آموزشی و هدایت تحصیلی است. متأسفانه در استان ما دانش‌آموزان ضعیف اغلب به رشته‌های نظری، به‌ویژه علوم انسانی هدایت می‌شوند که این موضوع برخلاف رویکرد استان‌های موفق کشور است.

نظری با بیان اینکه مشکلات ساختاری در حوزه هنرستان‌ها نیز به‌صورت جدی مانع توسعه مهارت‌آموزی شده، گفت: نیاز فوری هنرستان‌های استان 123 میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود مکاتبات متعدد با دستگاه‌های مسئول، هنوز هیچ‌گونه حمایت مؤثری دریافت نکرده‌ایم. حتی برای جبران کمبودها، همکاران ما بیش از صد دستگاه کامپیوتر استوک از بانک‌ها خریداری و بازسازی کردند تا چرخه آموزش متوقف نشود.

وی با اشاره به تکلیف وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه هفتم توسعه مبنی بر هدایت 50 درصد دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و مهارتی افزود: در لرستان این رقم هنوز به 36 درصد هم نرسیده است، در حالی‌که استان‌هایی مانند یزد و خراسان رضوی بیش از 45 درصد پوشش دارند. متأسفانه طی سال‌های اخیر هیچ فضای جدیدی برای هنرستان‌ها ایجاد نشده و حتی برخی طرح‌های پیشنهادی ما توسط نهادهای دیگر متوقف شده است.

نظری با اشاره به وضعیت آموزشی مقاطع پایه اظهار کرد: نتایج پیش‌آزمون‌های پایه هفتم که از دانش‌آموزان ششم گرفته شد، نشان داد میانگین نمرات دروس اصلی بسیار پایین است؛ فارسی 9.34، ریاضی 6.92، علوم 7.30 و مطالعات اجتماعی 9.54. این یعنی اگر ضعف یادگیری در دوره ابتدایی برطرف نشود، ارتقای عملکرد در متوسطه عملاً ممکن نیست.

وی از تدوین طرح «پیشران ارتقای نمرات امتحانات نهایی» خبر داد و گفت: این طرح در قالب 23 برنامه و 80 فعالیت عملیاتی تدوین شده است و همه ارکان آموزش‌وپرورش از مدیران تا دبیران، مشاوران، دانش‌آموزان و والدین در اجرای آن مشارکت خواهند داشت. اجرای آزمون‌های تشریحی هماهنگ، طراحی بسته‌های آموزشی ویژه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای نظارت و پشتیبانی از جمله مراحل اجرایی این طرح است.

معاون آموزش متوسطه لرستان با تأکید بر ضرورت حمایت سایر دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش به‌تنهایی قادر به رفع مشکلات نیست. برای پر کردن شکاف آموزشی میان مناطق استان، باید همه نهادها، بانک‌ها و ادارات در کنار ما باشند تا بتوانیم با تکیه بر امید، برنامه‌ریزی و تلاش جمعی، آینده‌ای روشن‌تر برای دانش‌آموزان لرستان رقم بزنیم.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا