لزوم بهره‌برداری از ظرفیت قانونی ماده 13 برای ارتقای زیرساخت‌های آموزشی استان مرکزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: متأسفانه اکثریت شهرداری‌های استان، سهم سه درصدی مقرر برای آموزش و پرورش را به‌صورت شفاف اعلام نکرده‌اند در حالی که باید از ظرفیت قانونی ماده 13 برای ارتقای زیرساخت‌های آموزشی استان بهره‌برداری کنیم.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، عبدالحسین پیرحسینلو، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به روند ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجه در مدارس استان گفت: روند ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی، خوشبختانه با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، با کمترین مشکل در سطح کشور و استان مرکزی انجام شده و ثبت‌نام به‌صورت استاندارد و روان پیش رفته است.

وی افزود: در راستای توسعه هنرستان‌های جوار صنعت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار، مقرر شده بود هر فرمانداری در شهرستان‌های استان حداقل یک واحد هنرستان جوار صنعت تأسیس کند. متأسفانه تا این لحظه این هدف محقق نشده و تنها در شهرستان خمین، شرکت آرین پارس موتور به‌عنوان میزبان معرفی شد که پس از گذشت یک هفته از آغاز سال تحصیلی، از پذیرش دانش‌آموزان خودداری کرد. در نتیجه، دانش‌آموزان به هنرستان دولتی شهید چمران منتقل شدند. این موضوع در سایر فرمانداری‌های 12گانه نیز تاکنون اجرایی نشده است. بر اساس تأکید وزیر آموزش و پرورش، مقرر شده بود که مجوزهای لازم برای هنرستان‌ها ظرف سه روز صادر شود تا مشکلی در پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم وجود نداشته باشد.

پیرحسینلو تصریح کرد: در حوزه افزایش سرانه فضاهای آموزشی هنرستانی و بهره‌گیری از ظرفیت طرح بازآفرینی شهری، مقرر شد یک هنرستان در یکی از محلات هدف بازآفرینی شهری طراحی و به اداره کل راه و شهرسازی ارسال شود. این طرح توسط همکاران آموزش و پرورش تهیه و به اداره کل شهرسازی ارائه شده و منتظر اقدامات بعدی هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: در زمینه کودکان واجب‌التعلیم بازمانده از تحصیل و رفع بی‌سوادی، مقرر شد ستاد ویژه‌ای با کارکرد یک‌ساله تحت نظارت شورای آموزش و پرورش تشکیل شود. شیوه‌نامه مربوطه تهیه و پس از اصلاحات توسط دکتر باقری، به فرمانداران ارسال شده است. در این راستا، نیازمند مصوبه‌ای جدید برای ابلاغ رسمی فرمانداران به‌عنوان رؤسای کمیته پیشگیری از بازماندگی از تحصیل هستیم.

وی با اشاره به وضعیت تحقق درآمدهای آموزش و پرورش استان از محل ماده 13 قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال 1402 عنوان کرد: متأسفانه باید اذعان کرد که اکثریت شهرداری‌های استان، سهم سه درصدی مقرر برای آموزش و پرورش را به‌صورت شفاف اعلام نکرده‌اند. در واقع، رقم دقیق درآمد شهرداری‌ها مشخص نیست و به‌تبع آن، سهم سه درصدی آموزش و پرورش نیز قابل محاسبه نیست.

پیرحسینلو ادامه داد: با وجود پیگیری‌های متعدد، اطلاعات لازم از سوی شهرداری‌ها ارائه نشده است. به‌عنوان نمونه، یکی از شهرداری‌ها تنها مبلغ 150 هزار تومان را به‌عنوان سهم سه درصدی پرداخت کرده که با توجه به حجم درآمدهای شهری، رقم بسیار ناچیزی است. این موضوع نیازمند بررسی جدی و همکاری بیشتر شهرداری‌هاست تا بتوانیم از ظرفیت قانونی ماده 13 برای ارتقای زیرساخت‌های آموزشی بهره‌برداری کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص وضعیت همکاری شهرداری‌ها با آموزش و پرورش در اجرای ماده 13 قانون شوراهای آموزش و پرورش اظهار کرد: متأسفانه به‌جز شهرداری اراک، سایر شهرداری‌های استان تاکنون زیرساخت‌های لازم برای ارائه گزارش‌های مالی به‌صورت آنلاین فراهم نکرده‌اند. نمایندگان پنج شهرداری در جلسه حضور داشتند، اما همچنان گزارش‌های دقیق از میزان مشارکت و پرداخت‌ها دریافت نشده است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود، مواردی مانند حصارکشی، دیوارکشی، احداث آلاچیق و سایر اقدامات عمرانی که باید در قالب سهم سه درصدی آموزش و پرورش انجام می‌شد، در بسیاری از مناطق فاقد مستندات و گزارش رسمی هستند. برخی شهرداری‌ها اعلام کرده‌اند که آیین‌نامه مربوطه به آن‌ها ابلاغ نشده است. در همین راستا، وزیر آموزش و پرورش مکاتبه‌ای با وزیر کشور انجام داده‌اند تا قانون اصلاح و آیین‌نامه مربوطه از طریق معاونت عمرانی استانداری به شهرداری‌ها ابلاغ شود و همکاری لازم با آموزش و پرورش صورت گیرد.

پیرحسینلو ادامه داد: گزارش دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد که مجموع بدهی شهرداری‌ها به آموزش و پرورش از محل عوارض، حدود 24 میلیارد تومان بوده است. این گزارش مربوط به سال گذشته است و خوشبختانه اثر مثبتی داشته؛ به‌طوری‌که در سال 1403، حدود 38.5 میلیارد تومان از محل عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش اختصاص یافته که صرف تعمیرات مدارس شده است.

وی بیان کرد: در شش‌ماهه نخست سال 1404، سهم آموزش و پرورش از عوارض شهرداری‌ها حدود 10 میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است. در سال‌های گذشته نیز این رقم به ترتیب 15.3 میلیارد تومان در سال 1401 و 38.5 میلیارد تومان در سال 1403 بوده است. با این حال، همچنان انتظار داریم شهرداری‌ها همکاری بیشتری داشته باشند و گزارش‌های دقیق‌تری از میزان درآمد، سهم سه درصدی، و نحوه هزینه‌کرد آن ارائه دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: برخی شهرداری‌ها اعلام کرده‌اند که سامانه گزارش‌دهی هنوز فعال نیست یا امکانات لازم را ندارند. این در حالی‌ست که همکاران ما در مناطق، به‌ویژه شهرستان‌های دورافتاده، در سه سال گذشته هیچ‌گونه پرداختی دریافت نکرده‌اند و اطلاعات دقیقی از میزان سهم و نحوه تخصیص آن در دست نیست. درخواست داریم که شهرداری‌ها نسبت به حفاظت از تجهیزات و دستگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش، از جمله دستگاه‌هایی که اخیراً در یکی از مناطق به سرقت رفته‌اند، اهتمام بیشتری داشته باشند. همچنین لازم است مشخص شود که آیا مبالغی مانند چهار میلیون و 400 هزار تومان واقعاً سهم سه درصدی یک شهرداری بوده یا خیر، و راهکارهای شفاف‌سازی این موضوعات در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر موضوع آموزش و پرورش استثنایی و رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افزود: این گروه از دانش‌آموزان، به‌عنوان بخشی مهم و حساس از جامعه آموزشی، نیازمند توجه ویژه و برنامه‌ریزی دقیق هستند. بررسی‌های لازم در این زمینه آغاز شده و مشکلات متعددی از جمله مناسب‌سازی فضاهای آموزشی، تجهیزات تخصصی، نیروی انسانی مجرب و خدمات حمایتی در دستور کار قرار دارد. متأسفانه در برخی مناطق، زیرساخت‌های لازم برای آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم نیست و این موضوع باید با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی به‌صورت جدی پیگیری شود.

انتهای پیام/711/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا