تحصیل 1245 دانش‌آموز استثنایی در مدارس استان مرکزی/ 33 درصد دانش‌آموزان بی‌بضاعت هستند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی گفت: تعداد یک هزار و 245 دانش آموز استثنایی در مدارس استان مرکزی مشغول تحصیل می‌کنند که 408 دانش آموز معادل 33 درصد بی‌بضاعت‌اند که نیازمند توجه جدی هستند.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، امیرخسرو نیا، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به وضعیت دانش آموزان با نیاز ویژه استان گفت: تعداد یک هزار و 245 دانش آموز استثنایی در مدارس استان مرکزی مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 965 دانش آموز کم توان ذهنی، 182 دانش آموز چند معلولیتی، 42 دانش آموز اوتیسم، 11 دانش آموز نابینا، 20 دانش آموز ناشنوا و 24 دانش آموز جسمی حرکتی است.

وی افزود: دغدغه ما در آموزش و پرورش استثنایی، تنها بی‌انضباطی یا ضعف تحصیلی نیست؛ بلکه دستان ناتوان دانش‌آموزی‌ست که نمی‌تواند خودکار در دست بگیرد، زبان ناگویای کودکی‌ست که نمی‌تواند خواسته‌اش را بیان کند، و نبود وسایل توانبخشی مانند سمعک، کفش طبی یا تجهیزات بینایی که اگر فراهم نشود، آموزش عملاً ممکن نیست.

خسرو نیا تصریح کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان که در سال 1397 تصویب شد، قانونی کامل و بی‌نقص است؛ اما در عمل، به دلیل نبود سازوکار اجرایی، کمبود بودجه، و فقدان شاخص‌های ارزیابی بین دستگاهی، یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است. مشکلات این دانش‌آموزان همچنان پابرجاست و آمار آن‌ها رو به افزایش است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از حقوق صریح این قانون، استفاده رایگان افراد دارای معلولیت شدید از حمل‌ونقل عمومی شهری است. از شهرداری اراک بابت پرداخت بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دو سال گذشته تشکر می‌کنم؛ اما این حمایت‌ها کافی نیست. پراکندگی محل سکونت این دانش‌آموزان در سطح شهر، مشکلات جدی در سرویس‌دهی ایجاد کرده و بسیاری از رانندگان از همکاری امتناع می‌کنند.

وی افزود: هزینه‌های درمانی، دارویی و توانبخشی این دانش‌آموزان بسیار بالاست و خانواده‌ها توان تأمین آن را ندارند. باید فراتر از قانون، با نگاه انسانی به این موضوع توجه کنیم. انتظار داریم شهرداری‌ها در همه مناطق استان، همانند شهرداری اراک، در کنار این دانش‌آموزان باشند. متأسفانه بسیاری از این کودکان به دلیل مشکلات مالی، غیبت‌های مکرر دارند یا ترک تحصیل می‌کنند و به جای حضور در جامعه، در گوشه خانه منزوی می‌شوند.

خسرو نیا ادامه داد: بر اساس آمار، در سطح استان 28 آموزشگاه ویژه داریم که هزینه ماهانه سرویس آن‌ها حدود 1.5 میلیارد تومان است. در هشت ماه، این رقم به 12 میلیارد تومان می‌رسد. در شهر اراک نیز ماهانه 721 میلیون تومان هزینه سرویس داریم که در مجموع سالانه حدود 5.5 میلیارد تومان می‌شود. در حالی‌که از ابتدای سال تاکنون تنها 2 میلیارد تومان از سوی سازمان مربوطه پرداخت شده است. انتظار داریم شهرداری‌ها به استناد قانون، بخشی از این هزینه‌ها را تقبل کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی عنوان کرد: ماده 6 قانون حمایت از معلولان، وزارت بهداشت را مکلف کرده تا پوشش بیمه سلامت برای این دانش‌آموزان فراهم کند؛ اما بسیاری از آن‌ها فاقد بیمه پایه یا بیمه تکمیلی هستند. برخی خانواده‌ها حتی توان پرداخت حق بیمه را ندارند. از دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهادهای درمانی انتظار داریم با معرفی‌نامه رسمی، خدمات دارویی و درمانی را برای این دانش‌آموزان فراهم کنند.

وی تصریح کرد: ماده 8 این قانون نیز صراحتاً اعلام کرده که استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز ورزشی دولتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید رایگان باشد. اما متأسفانه تاکنون حتی یک بلیت نیم‌بها برای استخر یا مراکز تفریحی به این دانش‌آموزان اختصاص نیافته است. از مسئولان انتظار داریم حداقل سهمیه محدودی برای استفاده این عزیزان از امکانات تفریحی در نظر بگیرند.

خسرو نیا بیان کرد: در حال حاضر، از مجموع یک هزار و 245  دانش‌آموز با نیازهای ویژه، 408 دانش آموز معادل 33 درصد بی‌بضاعت هستند؛ این‌ دانش آموزان بخشی از جامعه ما هستند و مشکلات آموزشی، درمانی و معیشتی آنان باید جدی گرفته شود، متأسفانه قانون حمایت از معلولان در رسانه ملی نیز به‌درستی معرفی نشده است. انتظار داریم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حداقل پنج ساعت در هفته به فرهنگ‌سازی درباره این دانش‌آموزان اختصاص دهد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های این حوزه این است که  پس از فارغ‌التحصیلی، این دانش‌آموزان رها می‌شوند؛ چراکه دانشگاهی برای آنان نیست و مسیر اشتغال نیز مسدود است. بسیاری از والدین داوطلب شده‌اند تا برای فرزندانشان کاری فراهم کنند، اما مشکل فضا و امکانات دارند. اگر دستگاه‌های دولتی بتوانند سوله یا فضای خالی در اختیار این خانواده‌ها قرار دهند، یا صنایع از این دانش‌آموزان در پست‌های تخصصی استفاده کنند، می‌توان گام مؤثری در مسیر اشتغال و توانمندسازی آنان برداشت. امیدوارم با همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها، بتوانیم مصوبه‌ای مؤثر در این جلسه داشته باشیم و صدای این دانش‌آموزان باشیم.

انتهای پیام/711/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا