انرژی خورشیدی راهی برای تامین درآمد پایدار مدارس استان مرکزی
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، مهدی زندیه وکیلی، استاندار مرکزی عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به توجه ویژه به دانش آموزان استثنایی گفت: موضوع حملونقل دانشآموزان با نیازهای ویژه و خدمات شهری مرتبط با آموزش و پرورش است. در حال حاضر، تنها دو شهر اراک و ساوه دارای سیستم اتوبوسرانی فعال هستند و سایر شهرداریها فاقد زیرساختهای حملونقل عمومی هستند. حتی در حوزه تاکسیرانی نیز، تعداد محدودی از شهرها ظرفیت لازم را دارند. در این شرایط، باید از ظرفیت موجود برای هدایت خدمات به مناطق حاشیهای و کمبرخوردار استفاده کنیم.
وی افزود: در شهرهای اراک و ساوه، با هماهنگی فرمانداران و همراهی شورای اسلامی شهر، اقدامات لازم برای حمایت از دانشآموزان در ایام خاص مانند ایام ذهاب باید بهصورت هدفمند انجام شود. هزینههایی که در این ایام صرف میشود، باید به مناطقی اختصاص یابد که فاقد وسیله حملونقل هستند. همچنین تفاوت هزینهها باید از طریق سازمانهای مربوطه پیگیری و تأمین شود.
زندیه وکیلی تصریح کرد: در کنار این مسائل، مشکلات دانشآموزان با نیازهای ویژه تنها محدود به مدرسه نیست؛ بلکه بسیاری از آنها با مسائل خانوادگی و اجتماعی مواجهاند که به محیط آموزشی نیز منتقل میشود. در این حوزه، ورود خیرین میتواند بسیار مؤثر باشد. تجربه نشان داده است که هر زمان نیازها بهدرستی اعلام شده، خیرین پای کار آمدهاند؛ چه در حوزه ساخت مدرسه، درمانگاه، یا تأمین تجهیزات آموزشی و سلامت.
استاندار مرکزی عنوان کرد: باید توجه داشت که نیازهای آموزش و پرورش استثنایی ماهیت زیرساختی ندارند؛ بلکه نگهداری و پشتیبانی مستمر میطلبند. این نوع کمکها شاید در ظاهر تبلیغاتی نباشند، اما اثرگذاری عمیق و ماندگاری دارند. ظرفیت جذب کمکهای مردمی در این حوزه بسیار بالاست، به شرط آنکه ما بهعنوان متولیان امر، صرفاً به طرح موضوع بسنده نکنیم و با برنامهریزی و پیگیری، مسیر مشارکت را هموار کنیم.
وی ادامه داد: نمونه موفق این مشارکت، حوزه کودکان مبتلا به سرطان است که بدون حمایت دولتی، توسط مردم و خیرین راهاندازی شده و بهصورت مستقل فعالیت میکند. این نشان میدهد که اگر ساختاری مناسب برای جذب کمکها ایجاد شود، هیچ نیازی روی زمین نمیماند. پیشنهاد میکنم انجمنی تخصصی برای حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه تشکیل شود تا خیرین بتوانند بهصورت هدفمند و پایدار در این حوزه مشارکت کنند.
زندیه وکیلی بیان کرد: اطلاعرسانی عمومی و شفافسازی نیازها، کلید جذب مشارکت است. باید جامعه را در جریان قرار دهیم و راههای کمک را باز بگذاریم. اگر صرفاً موردی و مقطعی عمل کنیم، نتیجهای حاصل نخواهد شد. ساختار منسجم، جلسات منظم و استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی صنایع و خیرین محلی، میتواند بنیان محکمی برای حمایت پایدار از آموزش و پرورش استثنایی باشد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: پیشنهاد میکنم از ظرفیت انرژی خورشیدی بهعنوان منبع درآمد پایدار برای مدارس استثنایی استفاده شود. این طرح میتواند درآمد ماهانه مستمر برای مدارس ایجاد کند و در بلندمدت، بخشی از هزینههای جاری را پوشش دهد. از فرمانداران و سایر مسئولان درخواست دارم این موضوع را پیگیری و زمینه اجرای آن را فراهم کنند.
وی در ارتباط با ساماندهی ساختوسازهای اطراف مراکز آموزشی در سطح شهر اراک اظهار کرد: از شهرداری انتظار میرود در مواردی که ساختوساز با رعایت ضوابط و اخذ مجوز انجام میشود، همکاری لازم را داشته باشد. نمونه موفق این همکاری، پروژهای در خیابان قیام است که توسط یک سرمایهگذار بیرونی با هزینهای بالغ بر 7 میلیارد تومان اجرا شده است. این پروژه نهتنها استهلاک ندارد، بلکه درآمد قابل توجهی از محل اجاره مغازهها به حساب مدرسه استثنایی مربوطه واریز شده است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: تأکید دارم که هرگونه ساختوساز باید با اخذ مجوزهای قانونی، رعایت اصول زیباییشناسی و تهیه نقشههای فنی انجام شود. مسئولیت این موضوع در شهرستان مشخص است و با اطمینان اعلام میکنم که هیچگونه تخریب در پروژههای دارای مجوز و منطبق با ضوابط صورت نخواهد گرفت. هدف ما از این اقدامات، حمایت از زیرساختهای آموزشی، بهرهبرداری بهینه از ظرفیتهای شهری و ایجاد منابع درآمدی پایدار برای مدارس استثنایی و سایر مراکز آموزشی استان است. امیدواریم با همکاری شهرداری، شورای شهر و سایر نهادهای مرتبط، بتوانیم مسیر توسعه و پایداری آموزش را هموارتر کنیم.
به گزارش تسنیم، در پایان نشست از یکی خیرین استان مرکزی به جهت ساخت مدرسه اوتیسم در اراک با اهدای لوحی تقدیر شد و از پوستر پیشگیری از بازماندگان تحصیل رونمایی شد.
انتهای پیام/711/