هشدار استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مسامحه در اجرای طرحهای پژوهشی
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، یداله رحمانی در نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم تمرکز دانشگاههای استان بر چهار وظیفه ذاتی ارتقای کیفیت آموزش، ارتقای کیفیت پژوهش، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت ارتباط با صنعت و تولید تأکید کرد.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی این کارگروه، عنوان کرد که عملکرد منسجم و جهادی آن میتواند نقشی بیبدیل در پیشرفت علمی، فناورانه و اقتصادی استان ایفا کند و عملکرد گذشته نشان میدهد این کارگروه علیرغم تلاشها به اهداف کلان خود دست نیافته است، زیرا نهادهای اجرایی، دانشگاهها و مجریان طرحها پیگیری لازم را نداشتهاند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آخرین طرحهای مصوب که امید به بهبود داده است، بر اهمیت محوری این نهاد تأکید کرد و افزود: در جلسات جداگانه با روسای دانشگاهها تأکید کردهام که تمرکز اصلی باید بر این چهار وظیفه ذاتی باشد و تحقق این اهداف، شکوفایی دانشگاهها، افزایش بهرهوری دستگاههای اجرایی و ارتقای بنیه علمی کشور در تحقیقات کاربردی و بنیادی را به دنبال خواهد داشت.
رحمانی تصریح کرد که این کارگروه در حوزه پژوهش بسیار اثرگذار خواهد بود، به شرطی که جلسات بهموقع تشکیل شده و اعضا با حساسیت و دغدغه لازم حضور یابند که طبق آییننامه، برگزاری جلسه فصلی الزامی است و هرگونه کمکاری باید سریعاً جبران شود.
در خصوص اعتبارات پژوهشی، استاندار با وجود ناچیز بودن اعتبار 1.2 میلیون تومانی در مقایسه با نیازهای کلان، تأکید کرد: با مدیریت صحیح میتوان کارهای خوب و اثرگذاری انجام داد و از معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خواست تا ظرف هفته آینده، جلسات فشردهای با حضور نمایندگان دانشگاهها، دستگاههای اجرایی، محققان، ناظران و سازمان برنامه و بودجه برای رصد دقیق وضعیت هر طرح تشکیل دهد.
وی همچنین از تشکیل جلسه فوقالعاده خبر داد و هشدار داد: نباید با هیچ کس مسامحه و ارفاق صورت گیرد و اگر دانشگاهی به طرح خود بیتوجهی کرد یا مجری عملکرد ضعیفی داشت، طرح از او گرفته شود و باید از اهرمهای نظارتی و تنبیهی به صورت جدی استفاده شود.»
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که نام این کارگروه، آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری است و باید همه پژوهشهای استان را مدیریت و هدایت کند و ضروری است دستگاههای مرتبط نسبت به اعتبارات پژوهشی حساس باشند و در هزینهکرد آنها دلسوزی لازم را اعمال کنند، چرا که منبع مالی بیضابطهای وجود ندارد.
رحمانی خاطرنشان کرد که برای شکوفایی پژوهش به عنوان یکی از الزامات توسعه، پیگیری، نظارت، تسریع در جذب اعتبارات مصوب دستگاههای اجرایی و همچنین پایش و ارتقای بهرهوری اعتبارات کلان پژوهشی دانشگاهها ضروری بوده و پژوهش مکمل آموزش است و امیدوارم که دانشجویان با تسلط بر این فرآیند به دانشمندان اثرگذاری تبدیل شوند که نمونههای درخشان آن در بین دانشمندان یک درصد برتر جهان وجود دارد.
انتهای پیام/