مونوریل قم نه قابل پاککردن است نه رهاکردن؛ بلاتکلیفی آن به صلاح نیست
محمدمنان رئیسی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به آخرین تصمیمات ملی درباره پروژه مونوریل، اظهار کرد: آخرین مصوبه مرتبط با این پروژه به سفر شهید آیتالله رئیسی به قم بازمیگردد که حدود 10 روز پیش از شهادت ایشان انجام شد، در آن سفر مقرر شد که دولت و مدیریت شهری قم هر کدام بخشی از هزینهها را تأمین کنند تا فاز نخست پروژه، از انتهای رودخانه تا میدان شهید مطهری به بهرهبرداری برسد.
وی گفت: مجموع منابع در نظر گرفتهشده برای این بخش حدود 7 همت بود، اما پس از شهادت تلخ رئیس جمهور و تغییر شرایط اقتصادی کشور، این مصوبه عملاً به مرحله اجرا نرسید. با توجه به ناترازی جدی بودجه و محدودیتهای مالی دولت در سال جاری، تمایلی برای تأمین مالی این پروژه از سوی دولت فعلی وجود ندارد و اکنون مدیریت شهری باید بهصورت مستقل درباره آینده پروژه تصمیم بگیرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پروژه مونوریل از ابتدا با ضعف مطالعات کارشناسی آغاز شد، گفت: این طرح که مربوط به بیش از یک دهه قبل است، در زمان حاضر فاقد توجیه کارشناسی و اقتصادی کافی است، اما این موضوع بهمعنای کنار گذاشتن کامل آن نیست.
رئیسی با اشاره به میزان سرمایهگذاری انجامشده در این پروژه افزود: طبق آخرین برآوردها، سازههای احداثشده در زمان حاضر حدود 4 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی دارد و این رقم جدای از تجهیزات و تأسیسات فنی پروژه است که چندین میلیون دلار برای آنها هزینه شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به هزینههای انجامشده، جمعآوری یا رهاسازی پروژه بهصلاح شهر قم نیست، بلکه باید با بهرهگیری از پیشنهادات جایگزین، از ظرفیتهای موجود به بهترین شکل استفاده شود تا بتوان پروژه را بهنحوی توجیهپذیر و قابل بهرهبرداری کرد. انتظار میرود مدیریت شهری با استفاده از مطالعات فنی و همکاری نهادهای تخصصی، طرحهای جایگزین مؤثری ارائه کند تا از هدررفت سرمایههای عظیم شهری در این پروژه جلوگیری شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: واقعیت این است که طرح باید حداقل از نظر اقتصادی توجیهپذیر باشد. از نگاه کارشناسی، مهمترین عامل برای توجیه اقتصادی هر پروژه حملونقلی، میزان مسافرپذیری و جمعیتپذیری محور ترافیکی است. اگر محوری که برای عبور وسایل حملونقل انبوهبر تعریف شده، با حجم سرمایهگذاری تناسب نداشته باشد و تقاضای سفر کافی در آن شکل نگیرد، پروژه بهلحاظ اقتصادی فاقد توجیه خواهد بود، در واقع محور فعلی مونوریل قم در شرایط کنونی، فاقد حجم کافی از مسافر روزانه است، مگر اینکه مدیریت شهری در مسیر اجرای آن تغییرات مؤثری در ساختار و کاربریهای پیرامونی ایجاد کند.
رئیسی در ادامه یکی از راهکارهای کمهزینه برای افزایش بهرهوری محور مونوریل را ایجاد یک پایانه حملونقل و پارکینگ در ابتدای مسیر دانست و گفت: بهویژه در ایام خاص مذهبی و زیارتی مانند نیمه شعبان یا وفات حضرت معصومه(س)، حجم زیادی از زائران از محور شمالی شهر و مسیر اتوبان تهران ـ قم وارد شهر میشوند و چون سیستم حملونقل عمومی پاسخگو نیست، با خودروی شخصی وارد محدوده مرکزی میشوند.
وی تأکید کرد: اگر در همان نقطه ورودی شهر و ابتدای محور مونوریل، پایانهای برای توقف خودروها و انتقال زائران به مرکز شهر از طریق مونوریل ایجاد میشد، میتوانست علاوه بر کاهش ترافیک، مشکل کمبود پارکینگ در محدوده حرم مطهر و مرکز شهر را نیز تا حد زیادی برطرف کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص تبدیل محور مونوریل به یک مسیر گردشگری و زیارتی عنوان کرد و گفت: واقعیت این است که در وضعیت فعلی، ابتدای مسیر مونوریل فاقد جمعیت یا مسافر قابلتوجه است و برای ایجاد توجیه اقتصادی، مدیریت شهری باید کاربریهایی را در مجاورت یا نزدیکی مسیر تعریف کند که جاذب جمعیت باشند.
رئیسی خاطرنشان کرد: اگر شهرداری بتواند از ظرفیتهای قانونی خود در کمیسیون ماده 5 استفاده کند و اطراف محور مونوریل، کاربریهایی از جنس فراغتی، تفریحی، فرهنگی و گردشگری تعریف کند، این مناطق بهمرور به کانونهای جذب جمعیت تبدیل میشود، در چنین شرایطی سرمایهگذاران نیز برای مشارکت در این محور تمایل پیدا میکنند و پروژه میتواند بهصورت واقعی توجیهپذیر شود.
وی در این خصوص عنوان کرد: تا زمانی که کاربریهای پیرامونی این محور بهشکل هدفمند طراحی نشود، مونوریل قم همچنان پروژهای کممسافر و فاقد بازده اقتصادی باقی میماند، اما با ایجاد جاذبههای شهری در امتداد مسیر، میتوان این طرح را به یکی از محورهای مؤثر حملونقل و گردشگری شهر تبدیل کرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بلاتکلیفی طولانیمدت پروژه مونوریل، گفت: رها کردن این پروژه در وضعیت فعلی، بهصلاح نظام و مردم نیست و در واقع، به سرمایههای ملی و حاکمیتی لطمه وارد میکند. اکنون بیش از 10 سال از توقف این پروژه میگذرد، اما سازههای عظیم آن بدون استفاده باقی مانده است، طبیعتاً مردم میگویند چرا این پایهها باید اینگونه رها شوند. اگر این روند ادامه پیدا کند، بهزودی باید بلیت بفروشیم تا مردم بیایند و از این ستونها بهعنوان «آثار تاریخی» درآمدزایی کنیم، این بلاتکلیفی برای وجهه شهر مقدس قم نیز صلاح نیست.
رئیسی با تأکید بر اینکه هزینه هنگفتی برای این پروژه صرف شده است، تصریح کرد: برآوردها نشان میدهد بیش از 4 هزار میلیارد تومان تنها برای سازههای فعلی هزینه شده است. این پروژه نه قابل پاککردن است، نه قابل جمعآوری، و رها کردن آن بهشکل فعلی هم اصلاً بهصلاح نیست. ما انتظار داریم مدیریت شهری قم با سعهصدر و نگاه راهبردی، پیشنهادهای عملی و قابلاجرا برای احیای پروژه ارائه دهد، ما هم در مجلس شورای اسلامی، بهویژه از طریق کمیسیون عمران، تمام ابزارهای نظارتی و حمایتی خود را بهکار خواهیم گرفت تا این پروژه از وضعیت بلاتکلیفی خارج شود.
انتهای پیام/+