پرش 5 مرحلهای چین در توسعه قطارهای سریع؛ الگویی برای حملونقل ریلی پایدار در ایران
عباس قربانعلیبیک، کارشناس حملونقل ریلی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عملکرد چین در توسعه قطار سریعالسیر مسافری را کمسابقه خواند و اظهار کرد:طی چند دهه، سرعت حملونقل سریع ریلی چین از کل دنیا با سابقه 61 سال فراتر رفته است.
وی با اشاره به “پرش پنج مرحلهای” چین توضیح داد: این یعنی سرعت قطارها در پنج مرحله افزایش یافته و هر بار با بازسازی خطوط، اصلاح مسیرها و برقی کردن شبکه، سرعت متوسط سفر افزایش یافت.
قربانعلیبیک اضافه کرد: در آغاز این پروژهها، سرعت متوسط حدود 48 کیلومتر در ساعت بود و برخی منابع آن را 65 کیلومتر در ساعت اعلام کرده بودند.
کارشناس ارشد حملونقل ریلی یادآور شد: چند دهه قبل، سفر 1300 کیلومتری پکن-شانگهای حدود 40 ساعت طول میکشید، اما با پرشهای چین، این زمان به شکل انفجاری کاهش یافته است.»
قربانعلیبیک تاکید کرد: چین میتوانست با هواپیما و اتوبانها به حملونقل مسافر اتکا کند، اما این مسیر مصرف سوخت، تلفات جانی و اتلاف وقت بیشتری داشت. انتخاب توسعه شبکه ریلی سریعالسیر نه تنها سفرها را تسریع کرد، بلکه به اقتصاد کشور هم کمک کرد.
وی تصریح کرد: پرش پنج مرحلهای چین، الگویی برای افزایش سرعت و بهرهوری در حملونقل ریلی است که کشورهای دیگر میتوانند از آن درس بگیرند.
انتهای پیام/