بازدید میدانی از مسیر ریلی مهریز – کرمان؛ گامی بزرگ برای توسعه حمل‌ونقل جنوب شرق کشور

نماینده رفسنجان و انار با اشاره به مسیر جدید ریلی احمدآباد – مهریز گفت: توسعه شبکه ریلی، ضرورت امروز کشور برای کاهش ترافیک جاده‌ای و هزینه‌های حمل‌ونقل است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، بازدید میدانی از مسیر ریلی استان یزد تا کرمان، با حضور نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل راه‌آهن استان یزد، فرماندار مهریز و کارشناسان راه‌آهن کشور از ایستگاه‌های مهریز، انار، بیاض، احمدآباد و رفسنجان انجام شد. این بازدید در راستای بررسی پیشرفت طرح اتصال ریلی جدید احمدآباد به مهریز و ادامه آن تا کرمان انجام شد؛ طرحی که قرار است به یکی از محورهای اصلی حمل‌ونقل کشور از بندرعباس به مشهد تبدیل شود.

بازدید از پروژه ریلی یزد تا کرمان

در این برنامه، جمعی از مسئولان استانی و ملی با هدف بررسی ظرفیت‌ها و موانع اجرای پروژه ریلی مهریز–کرمان، از چند ایستگاه مهم در مسیر از جمله مهریز، انار، بیاض، احمدآباد و رفسنجان بازدید کردند. این پروژه که بخشی از طرح ملی اتصال محور ریلی شرق به جنوب کشور است، از مصوبات مهم مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود و با پیگیری‌های مستمر احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان و انار، در مراحل تصویب و اجرای خود پیشرفت قابل توجهی داشته است.

استان کرمان , اخبار استان کرمان , قطار , نظام مسائل استان کرمان ,

ضرورت توسعه شبکه ریلی کشور

احمد انارکی‌محمدی در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با تسنیم گفت: یکی از نیازهای اساسی کشور، توسعه زیرساخت‌های ریلی است. در حال حاضر کمتر از 10 درصد از جابه‌جایی مسافران از طریق ناوگان ریلی انجام می‌شود و این رقم در بخش بار نیز حدود 11 درصد است. این در حالی است که حمل‌ونقل ریلی، ایمن‌ترین و اقتصادی‌ترین شیوه جابه‌جایی در کشور به‌شمار می‌رود.

وی افزود: ظرفیت بالای حمل‌ونقل ریلی در کاهش ترافیک جاده‌ای، مصرف سوخت و آلودگی زیست‌محیطی بر کسی پوشیده نیست، اما هنوز سهم این بخش از حمل‌ونقل کشور اندک است و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، مسیر توسعه آن را هموار کنیم.

خط جدید برای کاهش مسیر بافق–یزد

نماینده مردم رفسنجان و انار با اشاره به وضعیت فعلی خطوط ریلی جنوب شرق کشور اظهار کرد: در حال حاضر تنها یک خط ریلی از یزد به سمت استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان وجود دارد. هدف ما این است که با احداث خط جدید از ایستگاه احمدآباد رفسنجان به مهریز، مسیر حرکت قطارها از بافق یزد کوتاه‌تر شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، انتقال بار از بندر شهید رجایی به پایتخت دیگر نیازی به عبور از مسیر بافق یزد نخواهد داشت و قطارها می‌توانند به‌صورت مستقیم به تهران حرکت کنند. این اقدام نقش بسزایی در کاهش زمان، هزینه و مصرف انرژی خواهد داشت.

مسیر جدید برای قطار سریع‌السیر جنوب شرق کشور

انارکی‌محمدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه این طرح انجام شده و مجوز ماده 20 آن نیز اخذ شده است. هدف ما در گام بعدی، ایجاد خط جدیدی از ایستگاه کرمان به سمت بم و فراهم کردن شرایط حرکت قطارهای تندرو در این مسیر است.

وی تأکید کرد که در نشست‌های متعدد، طرح توجیهی و مطالعات فنی پروژه بررسی و تصویب شده و این طرح به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار حوزه حمل‌ونقل کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

پروژه ریلی احمدآباد – مهریز، نه تنها گامی در جهت تسهیل حمل‌ونقل و کاهش مسیر بین یزد و کرمان است، بلکه حلقه‌ای مهم در اتصال محور بندرعباس به مشهد محسوب می‌شود. اجرای این طرح می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در رشد اقتصادی مناطق مرکزی و جنوبی کشور، توسعه صادرات از طریق بندر شهید رجایی و افزایش بهره‌وری شبکه ریلی کشور ایفا کند.

انتهای پیام/511/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا