اتاق همکاری دانشگاه فردوسی و استانداری خراسان رضوی افتتاح شد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، غلامحسین مظفری در آیین افتتاح اتاق همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و استانداری خراسان رضوی با تأکید بر لزوم تقویت پیوند میان نهادهای علمی و اجرایی استان اظهارکرد: بسیار خرسندم که بار دیگر در دانشگاهی حضور دارم که سالهای ارزشمند نوجوانی و جوانیام را در آن سپری کردهام. امروز پس از سالها تجربه در دستگاههای اجرایی کشور، بازگشت به دانشگاه فردوسی و همکاری با مدیران و استادان برجسته آن برای من فرصتی مغتنم است تا بتوانیم با یاری یکدیگر گامهای مؤثری برای بهبود شرایط مردم و استان برداریم.
وی افزود: استان پهناور خراسان رضوی ظرفیتهای گسترده و استعدادهای فراوانی دارد، اما در مقابل، با مسائل و چالشهای پیچیدهای نیز روبهروست؛ گویی مشکلات و عقبماندگیهای دورههای مختلف در زمان کنونی تجمیع شده است. طبیعی است که برای ساماندهی به این مشکلات راهی جز استفاده از خرد جمعی و بهرهگیری از ظرفیت علمی دانشگاهها وجود ندارد.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: دانشگاه کانون دانایی جامعه است و احساس بینیازی از آن بهمعنای فاصله گرفتن از یک اصل است. با توجه به سرعت تغییرات تکنولوژی ، همه ما نیازمند این هستیم که پیوسته از دانش روز برای استفاده از ظرفیتها استفاده کنیم.
مظفری با اشاره به برنامه تأسیس این اتاق همکاری مشترک گفت: نفس ایجاد حضور فیزیکی استانداری در دانشگاه فردوسی مشهد اقدامی نمادین و در عین حال مؤثر است؛ چرا که مسیر ارتباط میان ساختار اجرایی و دانشگاهی استان را هموار میسازد.
وی افزود: پیشتر سه تا چهار نشست با رؤسای دانشگاههای استان برگزار شده و اکنون با محوریت دانشگاه فردوسی بهعنوان دانشگاه مادر، زمینه تشکیل ساختار منسجم مشورتی فراهم شده است.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: براساس این طرح، مقرر شده در تمام کارگروههای مشورتی استانداری، سه نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاهها عضویت داشته باشند.این موضوع یک امکان خوب است و باید جدیتر پیگیری شود و از فرصت شکلگیری کارگروه «دانشگاهیان» برای تقویت نقش دانشگاهها در تصمیمسازیهای اجرایی استفاده شود.
وی با بیان اینکه همگرایی و همافزایی در خراسان رضوی باید تقویت شود گفت: در گذشته هم تلاشهایی برای همکاری در میان نهادها صورت گرفته، اما امروز بیش از هر زمان دیگری به افزایش هماهنگی و همافزایی نیازمندیم. باید باور کنیم که با گفتوگو و همنشینی میتوانیم بسیاری از مسائل را تحلیل و به نتیجه برسانیم. تجربه یک سال اخیر نشان داده است که هرجا گفتوگو و همکاری شکل گرفته، نتایج عملی و ثمربخش حاصل شده است.
مظفری یادآور شد: ما گرفتار نوعی بدبینی شدهایم که گویی خراسانیها نمیتوانند با هم کار کنند؛ در حالیکه تجربه همافزایی در نشستهای اقتصادی اخیر خلاف این ذهنیت را ثابت کرده است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه اقتصادی، حدود 90 درصد فعالیتهای استان در اختیار بخش خصوصی است. این ساختار، در عین داشتن پراکندگی در واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، فرصتی کمنظیر برای تحرک و پویایی اقتصادی محسوب میشود. گفتوگوهای مکرر، نشستهای مشترک و ساماندهی ساختار تعامل میان دولت و بخش خصوصی باعث شد شاخص بهبود محیط کسبوکار استان جهش بیسابقهای پیدا کند؛ بهگونهای که خراسان رضوی از رتبه 22 کشور در بهار 1403 به رتبه نخست در دو دوره اخیر ارتقا یافت، در حالیکه صادرات کشور در ششماهه نخست امسال حدود 5 تا 6 درصد کاهش داشته، صادرات خراسان رضوی با رشد 36 درصدی مواجه بوده است که حاصل همگرایی و انسجام میان دانشگاه، دولت و بخش خصوصی است.
وی با اشاره به عملکرد شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی گفت: این شورا که محل تعامل میان ارکان مختلف اجرایی، اقتصادی و دانشگاهی است، طی ماههای اخیر رتبه نخست کشور را در ارزیابی کیفیت مباحث و نظم جلسات کسب کرده است. برخلاف نگاه رایج که میگوید خراسانیها با هم هماهنگ نمیشوند، تجربه این شورا ثابت کرد که وقتی نیت خدمت وجود داشته باشد، بزرگترین هماهنگیها ممکن است.
مظفری اظهارکرد: شرایط اقتصادی و اجتماعی استان دشوار است و بخشی از این مشکلات، نتیجه انباشت سالها کمتوجهی به مبانی و اصول توسعه است. با این حال، ما موظفیم با باور به توان داخلی، از این مسیر عبور کنیم. دانشگاهها و نهادهای آموزشی سرمایه انسانی بزرگی در اختیار دارند که اگر با محوریت دانشگاه فردوسی سازماندهی شوند، میتوانند به بازوی فکری و علمی کارآمد برای استانداری تبدیل شوند.
استاندار خراسان رضوی افزود: با وجود مشغله فراوان مدیران اجرایی، پیشنهاد میکنم هر هفته چند ساعت را به حضور در این اتاق و گفتوگو با اساتید اختصاص دهیم. همین حضور در فضای دانشگاه فرصت مغتنمی است تا از روزمرگی و فشار کار فاصله بگیریم، از افکار نخبگان بهره ببریم و انرژی تازهای برای ادامه مسیر پیدا کنیم.
عبدالرضا جوان جعفری، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار کرد: حضور نماینده عالی دولت و مدیران ارشد استان در دانشگاه فردوسی مشهد، علاوه بر جنبه نمادین، پیامی برای همه مدیران است که از ظرفیت عظیم این دانشگاه استفاده شود. دانشگاه فردوسی مشهد با 13 دانشکده، 10 پژوهشکده، 62 دپارتمان، 470 رشته تخصصی و 850 عضو هیئت علمی رسمی به یک معنا یک کشور کوچک است که ظرفیتهای عظیمی دارد و میتواند و باید پاسخگوی بسیاری از نیازهای خراسان رضوی باشد.
وی ادامه داد: این همان شعار دولت است که بارها از زبان ریاستجمهوری شنیدهایم؛ اینکه دانشگاه باید به کمک دولت و کشور بشتابد. ما این آمادگی را داریم که به شکل سیستماتیک و منظم، مسائل و مشکلات استان را از استانداری دریافت کنیم و آنها را در قالب ظرفیتهای موجود دپارتمانها یا کارگروههای تخصصی که میتواند حتی بهطور موقت برای یک موضوع خاص شکل گیرد مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. نمونه این تجربه، همکاری دانشگاه فردوسی با آستان قدس رضوی و حرم مطهر امام رضا(ع) است که آغاز شده و در قالب کارگروههای مشخص دنبال میشود.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: از استاندار تقاضا دارم که این ارتباط سیستماتیک، حقوقی و سازمانی میان دانشگاه فردوسی و استانداری برقرار شود تا این پیام به جامعه منتقل شود که میتوانیم با تکیه بر توان علمی داخلی، مسائل استان را حل کنیم.
جوان جعفری خاطرنشان کرد: ما اخیراً مصوبهای داشتهایم مبنی بر اینکه شخصیتهای برجسته کشور میتوانند بهعنوان استاد افتخاری در دانشگاه فردوسی مشهد حضور یابند. در همین راستا، از استاندار خراسان رضوی درخواست دارم این عنوان را بپذیرند. حضور ایشان در قالب استاد افتخاری میتواند فرصتی باشد تا بخشی از کلاسهای دانشگاه به بهرهگیری از تجربیات ارزشمند مدیریتی بیش از 40 ساله ایشان و دیگر مدیران در دولت، دانشگاه و بخشهای مختلف اختصاص یابد؛این امر نقطه آغاز مناسبی برای استفاده از تجربیات سایر شخصیتهای برجسته در حوزههای صنعتی، فرهنگی و علمی نیز خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به الزامات ساختاری گفت: تشکل دانشگاهی در خراسان رضوی اکنون شکل قانونی پیدا کرده است و وزیر علوم طی حکمی این مسئولیت را به عنوان دانشگاه معین و نماینده وزیر در استان و مسئول کارگروه آموزشی در استان به اینجانب واگذار کردند و موظفم گزارشهای ماهانه از تعداد جلسات و اقدامات انجامشده ارائه کنم. در این چارچوب، کارگروهها شکل گرفته و برنامهها پیشبینی شده است و بهزودی نخستین جلسه رسمی این ساختار برگزار خواهد شد تا در قالب رویکردی منطقهای و استانی، موضوعاتی چون آمایش، برنامهریزی درسی، گروههای آموزشی و حتی رشتههای دانشگاهی را متناسب با نیاز استان پیشبینی و پیشنهاد کنیم. این فرآیند درواقع گامی است در جهت تمرکززدایی و اعطای استقلال بیشتر به دانشگاههای مادر استانهاست.
انتهای پیام/282