بازگشت خدمات وب آمازون به وضعیت عادی
به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، شرکت «خدمات وب آمازون» (AWS) ، روز دوشنبه ۲۸ مهر، از قطعی گستردهای خبر داد که به اختلال در دسترسی کاربران به بسیاری از وبسایتهای بزرگ منجر شد.
طی چند ساعت بعد از این قطعی، بسیاری از سایتها به حالت آنلاین بازگشتند، اما شرکت رصد قطعی داون دتکتور، با توجه به گزارشهای کاربران حدود ظهر به وقت شرق آمریکا، افزایش اختلال دیگری و قطعی در آمازون، «خدمات وب آمازون» و الکسا را نشان داد.
آخرین بهروزرسانی این شرکت در ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا نشان داد که خدماتش اندکی پس از ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا، به فعالیت عادی خود بازگشت.
«خدمات وب آمازون» هنگام تلاش برای راهاندازی نمونههای جدید خود در سرور ابری محاسبهگر الاستیک آمازون (EC۲)، سرویس ابری محبوب خود که ظرفیت سرور مجازی را فراهم میکند، «افزایش نرخ خطا» را برای مشتریان مشاهده و اعلام کرده بود که در تلاش هستیم تا خدمات را در اسرع وقت به طور کامل بازیابی کنیم.
حدود ساعت یک و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت شرقی، این شرکت اعلام کرد که در برخی مناطق «نشانههای اولیه» از بازیابی سرور ابری محاسبهگر الاستیک آمازون را مشاهده میکند و در حال اعمال اصلاحاتی در مناطق باقیمانده است.
آمازون تایید کرد که این قطعی، سایت آمازون و برخی از شرکتهای تابعه آن و عملیات پشتیبانی مشتری «خدمات وب آمازون» را تحت تاثیر قرار داده است.
«خدمات وب آمازون» در بهروزرسانی ساعت پنج و یک دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا، به «مشکل عملیاتی» که بر چندین سرویس تاثیر گذاشت، اشاره کرد و گفت که در حال کار بر روی چندین مسیر موازی برای تسریع بازیابی است. بیش از ۷۰ سرویس آن تحت تاثیر قرار گرفتهاند. در بهروزرسانی ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا اعلام شد که مشکل سیستم نام دامنه «به طور کامل برطرف شده» و فعالیت این شرکت «به طور عادی ادامه دارد».
طبق گزارش گروه تحقیقاتی سینرژی، «خدمات وب آمازون»، ارائهدهنده پیشرو فناوری زیرساخت ابری محسوب میشود و حدود یک سوم بازار را در اختیار دارد و از مایکروسافت و گوگل پیشی گرفته است. میلیونها شرکت و سازمان برای خدمات رایانش ابری مانند سرورها و فضای ذخیرهسازی به «خدمات وب آمازون» متکی هستند.
فعالیت شرکتها و سازمانهای بزرگ فلج شد
طبق دادههای داون دتکتور، وبسایتهای دولتی انگلیس (Gov.uk و HM Revenue and Customs) نیز در پی اختلال در خدمات ابری آمازون، با مشکلاتی مواجه شدند. سخنگوی دولت انگلیس گفت: ما از حادثهای که «خدمات وب آمازون» و چندین سرویس آنلاین که به زیرساختهای آنها متکی هستند را تحت تاثیر قرار داده است، آگاه هستیم. از طریق تمهیدات واکنش به حوادث تعیینشده، با این شرکت در تماس هستیم و آنها در تلاش هستند تا خدمات را در اسرع وقت بازیابی کنند.
گروه بانکداری لویدز تایید کرد که برخی از خدماتش تحت تاثیر قرار گرفته است. حدود ۲۰ دقیقه بعد، این گروه اعلام کرد خدماتش در حال بازگشت به حالت آنلاین هستند.
این قطعی همچنین ابزارهای حیاتی داخل آمازون را از کار انداخت. کارمندان انبار و تحویل، به همراه رانندگان سرویس فلکس آمازون، در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) گزارش کردند که سیستمهای داخلی در بسیاری از سایتها آفلاین شدهاند.
سخنگوی اپراتور تلفن همراه آمریکایی تی-موبایل گفت: مشتریانش هنگام تلاش برای استفاده از سایتها یا سرویسهای دیگر به دلیل اختلال در «خدمات وب آمازون»، با مشکل مواجه شدهاند، اما «هیچ قطعی یا اختلالی در سرویس» در این اپراتور وجود نداشته است.
پلتفرم آموزش آنلاین کانواس که برای میزبانی اطلاعات دورهها و ارسال تکالیف استفاده میشود، اعلام کرد که این پلتفرم نیز تحت تاثیر قطعی سرویس «خدمات وب آمازون» قرار گرفته است. سایر کاربران رسانههای اجتماعی به اختلال در بازیهای مبتنی بر ابر، از جمله روبلاکس و فورتنایت اشاره کردند، در حالی که صرافی رمزارزهای کوینبیس اعلام کرد بسیاری از کاربران به دلیل قطعی قادر به دسترسی به سرویس نیستند.
شبکه سیانبیسی گزارش کرد، ابزار جستجوی هوش مصنوعی مولد «پرپلکسیتی» (Perplexity) نیز تحت تاثیر قرار گرفت. آراویند سرینیواس، مدیرعامل آن در پستی شبکه اجتماعی ایکس گفته بود: علت اصلی مشکل «خدمات وب آمازون» است و در حال کار بر روی حل آن هستیم.
انتهای پیام