زنجیره توسعه حملونقل ایلام/ از تونلها تا چهارخطه کردن مسیرها برای اقتصاد و امنیت

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از ایلام، استان ایلام، با موقعیت جغرافیایی ویژه و قرارگیری در مسیرهای ترانزیتی و مرزی کشور، همواره نیازمند توسعه زیرساختهای حملونقل بهعنوان ستون اصلی پیشرفت و توسعه پایدار بوده است. راهها و محورهای ارتباطی، نه تنها نقش تعیینکنندهای در بهبود دسترسی و جابجایی مردم و کالاها دارند، بلکه میتوانند شریانهای حیاتی اقتصادی استان را فعال کرده و فرصتهای سرمایهگذاری و توسعه صنعتی و گردشگری را نیز فراهم کنند. در این میان، ایمنسازی مسیرها و افزایش کیفیت جادهها، از جمله اقداماتی است که مستقیماً با کاهش حوادث رانندگی و افزایش رفاه اجتماعی در ارتباط است و اهمیت آن در استانهای با شرایط کوهستانی و مسیرهای پرتردد بیش از پیش نمود پیدا میکند.
با توجه به شرایط فعلی ایلام، ایجاد مسیرهای چهارخطه و بزرگراهی، توسعه تونلها و پلهای عبوری، و ارتقای ایمنی محورهای اصلی، بهعنوان اولویتهای راه و شهرسازی استان مطرح شدهاند. این اقدامات، نه تنها موجب کوتاهتر شدن زمان سفر و کاهش هزینههای حملونقل میشوند، بلکه با تسهیل دسترسی به مناطق مرزی و مسیرهای ترانزیتی، نقش مؤثری در توسعه صادرات و ارتقای جایگاه استراتژیک استان دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام، جعفر رفیعی، با اشاره به گستردگی فعالیتها و پروژههای راهسازی، بیان میکند که هماکنون 38 پروژه بزرگراهی و جادهای به طول 162 کیلومتر و با اعتباری بیش از هشت هزار میلیارد تومان در دست اجراست. این پروژهها شامل چهارخطه کردن مسیرهای پرتردد، احداث تونلهای جدید و ارتقای ایمنی مسیرها میشوند و در چند ماه اخیر نیز 38 کیلومتر به مسیرهای ایمنسازیشده اضافه شده است. محورهای اصلی مانند کرمانشاه-حمیل-ایلام و ایلام-مهران از جمله مسیرهایی هستند که با تمرکز ویژه مسئولین استان و تعامل مستقیم با وزارت راه و شهرسازی، در حال تکمیل و ارتقاء هستند و انتظار میرود با بهرهبرداری از این پروژهها، انتقال مسافر و کالا در استان با کیفیت و ایمنی بالاتری انجام شود.
علاوه بر اهمیت اقتصادی و توسعهای، این پروژهها نقش مستقیم و تعیینکنندهای در کاهش حوادث رانندگی و افزایش ایمنی شهروندان دارند. محور دهلران–مهران–اندیمشک بهعنوان یکی از مسیرهای پرتردد استان، نمونهای از تلاشهای مستمر برای ارتقای ایمنی و کاهش خطرات رانندگی است که با تشکیل کارگروههای مشترک و اخذ مجوزهای لازم، عملیات اجرایی آن با سرعت و دقت پیش میرود. پروژههایی مانند واریانت نصریان و چهارخطه کردن مسیرهای اصلی، نه تنها بهرهوری حملونقل را افزایش میدهند، بلکه با کاهش تراکم ترافیک و بهبود کیفیت مسیر، امنیت سفرهای روزانه مردم و رانندگان را تضمین میکنند.
با توجه به حجم پروژهها و گستردگی فعالیتها، شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان بهصورت روزانه روند اجرایی پروژهها را پیگیری میکند تا ضمن بهرهبرداری سریعتر، اطمینان حاصل شود که مسیرهای ارتباطی استان مطابق استانداردهای ایمنی و کیفیت اجرا شدهاند. در نهایت، توسعه زیرساختهای حملونقل در ایلام، بیش از یک اقدام عمرانی ساده، یک برنامه جامع و استراتژیک برای ارتقای کیفیت زندگی مردم، توسعه اقتصادی پایدار و کاهش حوادث رانندگی است که نقش کلیدی در آینده استان ایفا میکند.
جعفر رفیعی مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اهمیت توسعه زیرساختهای حملونقل به عنوان محور اصلی توسعه در اظهار داشت: توسعه جادهها و مسیرهای ارتباطی، مهمترین اولویت عمرانی استان است و اقدامات گستردهای در این زمینه در حال انجام است.
وی با اشاره به فعال بودن 38 پروژه راه سازی در مجموع به طول 162 کیلومتر و اعتباری بیش از هشت هزار میلیارد تومان توسط اداره کل راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناههای حمل و نقل در استان افزود: طول محورهای چهارخطه استان به حدود 180 کیلومتر رسیده و در چند ماه اخیر 38 کیلومتر دیگر نیز به مجموع مسیرهای ایمنسازیشده افزوده شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام محور کرمانشاه- حمیل- ایلام را یکی از اصلی ترین محورهای ارتباطی استان دانست که مسئولین استان جلسات متعددی با وزیر راه و شهرسازی و معاونان مربوطه برای تکمیل این پروژه برگزار نموده اند و دستوراتی برای فعالسازی کامل این پروژه صادر شده است که با حمایت استاندار ایلام و نمایندگان مردم در مجلس، انتظار میرود عملیات تکمیلی این طرح درحوزه استحفاظی استان کرمانشاه درآینده نزدیک عملیاتی شود، حفاری تونل دوم آزادی و چهار خطه شدن قطعات مختلف این محوردرحوزه استحفاظی استان ایلام درحال اجرا می باشد.
رفیعی ادامه داد: طرح ارتقای مسیر ایلام- مهران تا مرز مهران نیز از چهار خط به بزرگراه در دست مطالعه است و موافقتنامه اصلاحی آن بهزودی نهایی خواهد شد. همچنین محور ایوان–قلاجه–ایلام در دو بخش شرکت ساخت و اداره کل راه و شهرسازی به ترتیب با اجرای 10 و 9 کیلومتر در دست انجام است.
وی با اشاره به پیگیری جدی ارتقای ایمنی مسیر دهلران–مهران–اندیمشک بیان کرد: این محور به عنوان یکی از مسیرهای پرتردد مورد توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی، معاونت راهداری و شرکت ساخت قرار گرفته و کارگروه مشترک هماهنگی بین مجموعههای راهداری و راه و شهرسازی استان تشکیل شده است که به تازگی مجوز اجرای حدود 20 کیلومتر از مسیر مهران–دهلران اخذ شده و برآورد مالی در حال انجام است تا پس از تعیین پیمانکار، عملیات اجرایی آغاز شود.
وی افزود: در محدوده واریانت نصریان، عملیات اجرایی چهار کیلومتر از مسیر اجرایی شده و دو کیلومتر آن هماکنون آسفالت شده و بهزودی زیر بار ترافیک قرار خواهد گرفت ودو کیلومتر دیگر نیز با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور برای تامین اعتبار در حال تکمیل است و در صورت تامین اعتبار تا قبل از پایان سال این چهار کیلومتر به بهره برداری می رسد.
وی در ادامه وضعیت محور دهلران–اندیمشک گفت: بخش نخست این مسیر از کیلومتر صفر تا 12، تا پایان آذرماه از دهلران تا سهراهی موسیان به صورت چهارخطه به بهرهبرداری میرسد. از کیلومتر 12 تا 30 عملیات اجرایی توسط شرکت ساخت در حال تجهیز کارگاه است، و از کیلومتر 30 تا 58 با محوریت شرکت ساخت تاکنون حدود هفت کیلومتر آماده شده و با سرعت مطلوب در حال کار است. همچنین از کیلومتر 58 تا 89 نیز پروژه فعال می باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در پایان گفت: شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان بهصورت روزانه روند اجرایی پروژههای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی را پیگیری میکند تا با تکمیل این طرحها، مسیرهای ارتباطی استان ارتقا یافته و شاهد کاهش حوادث رانندگی در همه مسیر ها باشیم.
انتهای پیام/180/