استاندارد تولید داخل سخت‌تر از واردات چینی‌هاست

دبیر انجمن خودروسازان ایران، ضمن انتقاد از فشار بر تولید داخل گفت: در حالی‌ که واردات کالاهای چینی با حداقل سخت‌گیری انجام می‌شود، استانداردهای تولید داخلی سخت‌تر و پیچیده‌تر است، بنابراین باید شرایط برابر میان تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان برای رقابت عادلانه ایجاد شود.

به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، احمد نعمت‌بخش – دبیر انجمن خودروسازان ایران – در مراسم افتتاح و آغاز به کار خط تولید یک محصول جدید خودرویی «ساخت داخل» گفت: طراحی پلتفرم این محصول بر اساس خودرو ال ۹۰  صورت گرفته که قطعه سازان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و همین موضوع می‌تواند در کاهش بدهی خودروسازان به قطعه سازان نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود: از کمیسیون صنایع مجلس انتظار داریم به عنوان نمایندگان مردم، شرایط تولید داخلی را تسهیل کنند؛ همان‌گونه که برای واردات، قوانین و مسیرها بسیار ساده است. متأسفانه در حالی که واردات کالاهای چینی با حداقل سخت‌گیری‌های استاندارد انجام می‌شود، تولیدکنندگان داخلی با الزامات سخت‌گیرانه‌تری مواجه‌اند. انتظار ما این است که همان‌گونه که برای واردات محصولات خارجی استاندارد تعیین می‌شود، برای تولید داخل نیز با همان میزان دقت و نه سخت‌تر عمل شود تا رقابت عادلانه میان تولید و واردات برقرار شود.

در ادامه آرش محبی نژاد – دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور – گفت: از روزی که فرانسوی‌ها به علت تحریم‌ها صنعت خودروسازی کشور را رها کردند و رفتند تا امروز توانستیم در داخلی سازی بسیاری از قطعات خودکفا شویم و این در حالی است که در سال‌های اخیر کشوری مثل روسیه که در بخش نظامی و تکنولوژی از کشورهای قدرتمند جهان است اما به خاطر جنگ در تحریم است در  حوزه خودرو نتوانسته قد علم کند، اما صنعت خودروسازی در کشور ما قابل مقایسه با روسیه نیست و نسبت به آنها در جایگاه بالاتری قرار دارد.

وی در مراسم آغاز به کار خط تولید «پارس نوآ» خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرانسوی‌ها در ایران حضور داشتند خودرو ال ۹۰ حدود ۵۵ درصد ساخت داخل شد و امروز عمق ساخت داخل این خودرو پیشرفت بسیاری کرده و محصول جدید که بر پایه پلتفرم خودرو ال۹۰ است با استانداردهای جدیدتر و به عمق بالاتری رسیده و به جرأت می‌توان گفت بیشتر از ۸۰ درصد قطعات این محصول ساخت قطعه سازان داخلی و محصولی ۸۰ درصد ایرانی است.

در ادامه، سید محمد حسین ادیانی – مدیرعامل پارس خودرو – خاطر نشان کرد: در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال «سرمایه گذاری برای تولید» نامگذاری کردند این خودرو در سایه بیشترین تحریم‌ها بر صنعت خودرو کشور ساخته شد و با حمایت وزیر صمت و قطعه سازان و بانک‌های عامل توانستیم این پروژه را تنها با یک همت محقق ساخته و یک خودرو ۸۰ درصد ایرانی تولید کنیم که نشان از احیای زنجیره تولید دارد و بومی سازمی و ساخت داخل ایجاد شده است. علاوه بر این، مطابق ام‌پی‌اس و زمانبدی تولید  قرار است امسال تولید این محصول ۲۰۰۰ دستگاه و سال بعد ۲۰ هزار و سال پس از آن به ۳۳ هزار دستگاه برسد.

انتهای پیام

 

دکمه بازگشت به بالا