اظهارنظر مقیمی درباره آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودرو/خودروهای ایرانی نمره‌دار می‌شوند

معاون وزیر صمت با اشاره به تصویب آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی با راه‌اندازی سامانه ملی امتیازدهی، کیفیت خودروها از مرحله طراحی تا خدمات پس از فروش به‌صورت عددی سنجیده می‌شود که در همین راستا شفافیت و پاسخگویی در عملکرد شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز تضمین خواهد شد.

فرشاد مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام تدوین آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی گفت: تصویب آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در هیأت وزیران نخستین سند جامع ملی است که با رویکرد سیستمی و مبتنی بر شاخص‌های کمی، کیفیت را از مرحله طراحی تا خدمات پس از فروش مورد ارزیابی، سنجش و پایش قرار می‌دهد و وزارت صمت با این اقدام، در تحقق حرکت به سمت یک نظام اجرایی و پاسخگو گام برداشته است.

وی با اشاره به گستره این سند خاطرنشان کرد: کلیه حلقه‌های زنجیره تولید، از طراحی و پلتفرم گرفته تا قطعه‌سازی، مونتاژ، فروش و خدمات پس از فروش، ذیل نظام امتیازدهی کیفی و تحت نظارت نهادهای مستقل بازرسی و ارزیابی قرار می‌گیرند تا هدف آن در مفهوم کیفیت، نه‌تنها در محصول نهایی بلکه در کل فرآیند و ساختار زنجیره تولید نهادینه شود.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در این راستا، «سامانه ملی امتیازدهی خودروهای ساخت داخل»، «نظام شناسنامه‌دار کردن قطعات» و «پایگاه ملی ارزیابی کیفیت – Iran Quality Score» ایجاد می‌شود تا شفافیت و پاسخگویی در عملکرد شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز تضمین شود.

مقیمی ادامه داد: در گام بعدی، نتایج این ارزیابی‌ها مبنای سیاست‌های حمایتی وزارتخانه خواهد بود؛ بدین ترتیب، خودروسازانی که ارتقای مستمر کیفیت را در محصولات خود اثبات کنند از مشوق‌های توسعه‌ای و صادراتی بهره‌مند خواهند شد و در مقابل، تولیدکنندگانی که نتوانند به استانداردهای کیفی دست یابند، از اولویت‌های حمایتی خارج می‌شوند. بنابراین، با تحقق این موارد، رقابت اصلی در صنعت خودرو، «رقابت در کیفیت» خواهد بود.

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدور) از پیگیری روند اجرای پروژه مرکز ملی تست و تصادف خودرو (Crash Test Center) به‌عنوان یکی از طرح‌های راهبردی کشور و زیرساخت کلیدی نظام نوین ارزیابی کیفیت، خبر داد و گفت: در بازدید اخیر از این پروژه، بخش‌های فنی شامل خط تست ۲۳۵ متری، آزمایشگاه‌های آماده‌سازی خودرو، اتاق کنترل مرکزی، تجهیزات اروپایی روز دنیا نظیر دوربین‌های فوق پرسرعت با توان تصویربرداری ۵۰ هزار فریم در ثانیه و نسل جدید آدمک‌های آزمون تصادف را مورد بررسی قرار گرفته و پیشرفت این پروژه پایدار است.

به گفته مقیمی این پروژه، برای نخستین بار در خاورمیانه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی کنسرسیوم بخش خصوصی به عنوان مجری آزمون‌های تصادف استاندارد R۹۴ و R۹۵ و با هدف انجام آزمون‌های COP و TA، افزایش ایمنی خودرو و کاهش تلفات جاده‌ای اجرا شده و مرکز آن در زمینی به وسعت ۲۶ هزار متر مربع احداث شده و عملیات عمرانی، نصب تجهیزات و سیستم‌های تخصصی در حال نهایی‌سازی است.

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدور) خاطرنشان کرد: بخش نهایی محوطه و مسیر تست خیابانی پروژه تا نیمه نخست آذرماه سال جاری تکمیل می‌شود و پس از آن، مرکز رسما آماده بهره برداری خواهد بود.

مقیمی در پایان تاکید کرد: ایجاد و راه‌اندازی مرکز ملی تست و تصادف خودرو، گامی بنیادین در مسیر ارتقای ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل و کاهش تلفات جاده‌ای است. این مرکز یکی از دستاوردهای بزرگ حکمرانی صنعتی کشور بوده که به زودی با حضور وزیر صمت افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام

 

دکمه بازگشت به بالا