مردم رکورد تماس با «فواد» را شکستند!

بر اساس اعلام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی رکورد تماس‌های مردم با سامانه فواد در هفته گذشته شکسته شده و بیشترین گله و شکایت مردم از کار نکردن سامانه‌ها در بعضی دستگاه‌ها بوده است.

به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، سامانه فواد ۱۲۸ یا فوریت‌های اداری درگاه رسمی ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی درباره تخلفات اقتصادی و مفاسد اداری در سطح کشور است. فوریت‌های اداری به معنی رسیدگی سریع و دقیق به موضوعاتی است که از اهمیت فوری برخوردارند و مردم برای پاسخگویی هرچه سریع‌تر به این مساله از دولت و دست‌اندرکاران مطالبه دارند.

راه‌اندازی این سامانه که از هفته‌های قبل در ۳ استان کشور آغاز شده با موج استقبال مردمی مواجه شده است. هدف این سامانه تسریع در مقابله با فساد، افزایش شفافیت و مشارکت عمومی در مبارزه با جرایم اقتصادی است.

سازمان اداری و استخدامی کشور با طراحی و راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اداری (فواد ۱۲۸) گام موثری در راستای تسهیل ارتباط مردم و دستگاه‌های اجرایی برداشته است.این سامانه به دنبال شناسایی،پیگیری و حل مشکلات ارباب رجوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

به گفته کارشناسان،سامانه ملی فواد به منظور ثبت شکایت فوری از عملکرد نظام اداری ایجاد شده و پیگیری موضوع تا حصول پاسخ نهایی را در دستور کار دارد.به همین منظور شهروندان می‌توانند با شماره تماس فوریت‌های اداری ۱۲۸، گزارش‌ها و شکایات خود را ثبت و در کمترین زمان ممکن نتیجه آن را دریافت کنند.

فرایند سامانه فواد به این نحو است که شهروندان با سرشماره ۱۲۸ تماس گرفته و موضوع مدنظر را طرح می‌کنند و پس از ثبت درخواست یا شکایت، بلافاصله موضوع به واحد رسیدگی به شکایات، بازرسی و ارزیابی عملکرد دستگاه اجرایی مربوطه ارجاع و رسیدگی می‌شود.

در همین راستا، علاءالدین رفیع‌زاده – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گزارشی از اجرای سامانه فواد ارائه کرد و گفت: از اول مهر ماه سامانه فواد در تهران فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر سامانه در ۳ استان تهران، البرز و قزوین در حال ارائه خدمت است و طبق گزارش‌ها رکورد تماس‌های مردم با این سامانه در هفته گذشته شکسته شده است.

مردم رکورد تماس با «فواد» را شکستند!

وی افزود: مردم از ۳ موضوع بیشترین شکایت را داشتند که یکی کار نکردن سامانه‌ها در برخی دستگاه‌هاست.دوم کار نکردن تلفن گویای دستگاه‌های اجرایی است و سوم عدم تکریم مردم در برخی دستگاه‌هاست که وقتی مراجعه می‌کنند بعضا ممکن است مورد بی احترامی قرار گیرند اما مهم‌ترین هدف ما این است که اصلاح نظام اداری را بر اساس نگاه مردم دنبال کنیم و وقتی مردم به ما می‌گویند که این ۳ مولفه ضعیف است حتما به دنبال حل آن می‌رویم. اگر لازم باشد قانون یا مقرره می‌دهیم و اگر به آموزش یا تشویق نیاز باشد انجام می‌دهیم.

سامانه فواد (فوریت‌های اداری)، ضمن کارایی و مدیریت شکایات موجب شفافیت و پاسخگویی می‌شود. این سامانه مدلی از ترویج مشارکت مردمی است که در آن مردم صرفا گیرنده خدمت نیستند بلکه به عنوان ذینفع می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنند.

راه‌اندازی سامانه فواد یکی از برنامه‌های اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم است که مهم‌ترین هدف آن حل فوری مسایل مردم در مواجهه با نظام اداری، نظارت همگانی مردم بر نحوه دریافت یا ارائه خدمات به آنها و کسب رضایتمندی از فرایند دریافت خدمات و ارزیابی عملکرد کارمندانی است که به مردم خدمت ارائه می‌دهند.

به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، در حال حاضر سامانه‌های مشابه سامانه فواد در کشور وجود دارد که پیگیری شکایات یا مطالبات مردمی را برعهده دارد. سامانه ۱۳۶ سازمان بازرسی کل کشور یک سامانه شکایت محور است که موارد مرتبط با فساد را دنبال می‌کند اما پیگیری موضوع دستکم یک ماه زمان می‌برد.

سامانه ۱۱۱ ریاست جمهوری نیز که بحث ارتباط استانی مردم با رئیس جمهور است،درخواست‌های مردمی را به رییس‌جمهور واصل می‌کند اما بررسی‌های آن دستکم ۱۵ تا ۲۰ روز ممکن است به طول انجامد ضمن آنکه این سامانه صرفا ارجاع درخواست‌ها یا شکایت‌های مردمی به دستگاه‌های اجرایی است اما سامانه فواد با سامانه‌های مشابه فرق دارد و موضوع مطالبه یا شکایت ظرف کمتر از ۲ الی ۳ ساعت پیگیری شده و به نتیجه می‌رسد.

انتهای پیام

 

دکمه بازگشت به بالا