آغاز به‌کار سومین المپیاد مهارتی دانشجویان سراسر کشور در مشهد

رئیس دانشگاه ملی مهارت کشور از آغاز به کار سومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور و سومین المپیاد مهارتی دانشجویان سراسر کشور در محل دانشکده شهید منتظری مشهد خبرداد.
استانها

 به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، غلامرضا زمانی در سومین المپیاد مهارتی دانشجویان سراسر کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه ملی مهارت تنها متولی آموزش‌های مهارتی دولتی و رایگان کشور است که با 182 مرکز و 900 عضو هیات علمی فعالیت می‌کند بنابراین ماموریت دارد دانش را به توانایی و اشتغال تبدیل کند.

وی افزود: توسعه اقتصادی آینده کشور مبتنی بر توانمندی است، نه مدرک، امروز با ناترازی میان مدرک تحصیلی و مهارت مواجه هستیم، در حالی‌که صنعت از کمبود نیروی ماهر رنج می‌برد چرا که باید در نظام آموزشی کشور دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌افزایی متناسب با بازار کار طراحی و اجرا شود.

مهرداد احمدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت نیز گزارشی از روند برگزاری همایش و المپیاد ارائه کرد و گفت: کسب مجوز ISC برای همایش و دریافت بیش از 300 مقاله نشان از رشد علمی و جایگاه ملی این رویداد دارد. اگر بخواهیم گام‌های بلندی در مسیر مهارت‌آموزی برداریم، وزارت علوم باید این مأموریت را به دانشگاه‌هایی که در حوزه مهارت پیشرو هستند، واگذار کند.

سید محمدرضا خلیلی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و دبیر علمی همایش نیز با اشاره به اهداف این رویداد گفت: «شناسایی الگوهای نوآورانه، توسعه همکاری دانشگاه و صنعت، و تقویت مهارت‌آموزی در کشور از محورهای اصلی همایش است. مهارت، زیربنای رشد اقتصادی و اشتغال پایدار است و می‌تواند انگیزه جوانان را برای ورود به عرصه تولید، کارآفرینی و کاهش وابستگی نفتی افزایش دهد.

 قامتی، معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه با تأکید بر ضرورت شناخت دقیق ظرفیت‌های منطقه‌ای و بهره‌گیری از دانش مهارتی گفت: مهارت به دانش ارزش می‌دهد و امروز بیش از هر زمان به مهارت‌آموزی نیازمندیم ، باید آموزش‌های مهارتی از سطوح ابتدایی آغاز شود و بخش خصوصی نیز در کنار آموزش عالی برای افزایش بهره‌وری حضور فعال‌تری داشته باشد.

همچنین مستشاری، رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، با اشاره به اهمیت آموزش‌های مهارتی در مدارس فنی و حرفه‌ای اظهارکرد: بیش از 60 درصد آموزش دانش‌آموزان باید مهارتی باشد. متأسفانه هنوز در ذهن جامعه، رشته‌های فنی و هنری در اولویت دوم قرار دارند. برای ارتقای این حوزه، نیازمند تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی به‌روز هستیم.

به گزارش تسنیم، در سومین المپیاد مهارتی دانشجویان سراسر کشور، 361 تیم دانشجویی از سراسر کشور در چهار محور اصلی اتوماسیون صنعتی و مکاترونیک، ساخت و تولید، معماری، و کامپیوتر و هوش مصنوعی به رقابت پرداختند که در نهایت 7 تیم در محور اتوماسیون صنعتی و مکاترونیک، 11 تیم در محور ساخت و تولید، 15 تیم در محور معماری و 35 تیم در محور کامپیوتر و هوش مصنوعی به مرحله نهایی راه یافتند و رقابت حضوری خود را در دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی برگزار کردند. پس از داوری تخصصی، تیم‌های برتر این المپیاد معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/282

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا