هیچ دانش‌آموزی نباید برچسب ضعف بگیرد/طرح «حامی» بازگرداندن امید به یادگیری

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح حامی تلاشی برای بازگرداندن دانش‌آموزان به مسیر یادگیری است، گفت: در این طرح هیچ دانش‌آموزی نباید برچسب ضعف بخورد.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: رئیس‌جمهور از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود، آموزش و پرورش را اولویت اصلی دولت اعلام کرده و بر تحول بنیادین در نظام یاددهی و یادگیری و تحقق عدالت آموزشی تأکید ویژه داشته است.

وی افزود: رئیس‌جمهور تاکنون بیش از 60 نشست تخصصی در حوزه آموزش و پرورش برگزار کرده است که بیانگر نگاه راهبردی دولت چهاردهم به آموزش و لزوم اصلاح ساختارهای آموزشی برای کاهش نابرابری در فرصت‌های یادگیری است.

مدرسه؛ بستر رشد و عدالت، نه صرفاً یک ساختمان

حکیم‌زاده تأکید کرد: هدف دولت صرفاً ساخت فضاهای آموزشی نیست، بلکه ایجاد فرصت برابر برای یادگیری است. وی گفت: مدرسه تنها یک ساختمان نیست؛ بلکه بستری برای رشد، عدالت، و ارتقای کیفیت آموزش است و توسعه زیرساخت‌ها زمانی معنا دارد که به بهبود کیفیت یادگیری و افزایش مهارت‌های پایه منجر شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره ابتدایی، دو محور اساسی در حال پیگیری است؛ ایجاد اجتماعات یادگیری برای معلمان و مدیران مدارس با هدف تبادل تجربه و توانمندسازی حرفه‌ای آنان و برگزاری دوره‌های توانمندسازی «توانا» با محورهای آموزش روش‌های تدریس فعال، ایجاد محیط یادگیری مثبت و به‌کارگیری فناوری و هوش مصنوعی در فرآیند یاددهی و یادگیری.

حکیم‌زاده درباره طرح ملی «حامی» توضیح داد: این طرح تنها برنامه‌ای برای جبران عقب‌ماندگی درسی نیست، بلکه تلاشی برای بازگرداندن دانش‌آموزان به مسیر یادگیری و زندگی است. در طرح حامی هیچ دانش‌آموزی نباید برچسب ضعف یا ناتوان بخورد؛ همه باید احساس کنند مورد توجه و احترام نظام آموزشی هستند و این طرح بر پایه یافته‌های جهانی و با هدف کاهش فقر یادگیری طراحی شده است.

فقر یادگیری؛ تهدیدی جهانی برای آینده

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آمارهای جهانی گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی، 40 درصد کودکان در جهان یا هرگز به مدرسه نمی‌روند یا مهارت‌های سواد پایه را در مدرسه فرا نمی‌گیرند. همه‌گیری کرونا این شکاف یادگیری را عمیق‌تر کرده است و همین موضوع ضرورت اجرای طرح‌هایی مانند «حامی» را دوچندان می‌کند.

حکیم‌زاده با اشاره به تأثیر مستقیم موفقیت تحصیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: بیش از 60 درصد افرادی که در زندان‌ها حضور دارند تحصیلاتی پایین‌تر از دیپلم دارند؛ این آمار به‌روشنی نشان می‌دهد هر چه سرمایه‌گذاری در آموزش بیشتر شود، جامعه‌ای سالم‌تر و ایمن‌تر خواهیم داشت.

وی افزود: در معاونت آموزش ابتدایی، نظامی شاخص‌محور برای ارزیابی عملکرد استان‌ها طراحی شده است تا نتایج واقعی فعالیت‌ها سنجیده شود؛ شاخص‌هایی مانند نرخ جذب خالص، پوشش دوره ابتدایی، تکرار پایه، و ترک تحصیل در پایه ششم به‌طور منظم در سراسر کشور پایش می‌شود.

کرمان؛ یکی از موفق‌ترین استان‌ها در کاهش تکرار پایه

حکیم‌زاده با تقدیر از عملکرد آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: نرخ تکرار پایه در این استان از 2.16 درصد به 1.4 درصد کاهش یافته که از بهترین نتایج کشور است. وی این موفقیت را مرهون همدلی مدیران، معلمان و حمایت استاندار کرمان دانست.

معاون آموزش ابتدایی در پایان با تأکید بر نقش راهبردی آموزش در توسعه کشور گفت: برای نخستین‌بار پس از دوران امیرکبیر، رئیس دولتی در ایران آموزش و پرورش را محور اصلی توسعه ملی قرار داده است. گرچه ثمرات این رویکرد در کوتاه‌مدت نمایان نمی‌شود، اما تاریخ قضاوت خواهد کرد که این تصمیم یکی از درست‌ترین گام‌ها در مسیر توسعه ایران بوده است.

انتهای پیام/511/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا